"כשהילד שלך לא מצליח במשהו, אתה מרביץ לו או תומך בו? אחרי שניצחנו את ברצלונה כולם היו שמחים ותמכו בנו. האוהדים צריכים לעזור לקבוצה גם בימים רעים. ההתנהגות הזאת היא נגד מכבי ופוגעת בקבוצה. אם הם רוצים להתנהג ככה זו ההחלטה שלהם, אני אמשיך לעשות את העבודה הכי טובה שאפשר". כך אמר מאמנה של מכבי ת"א, יאניס ספרופולוס, על האוהדים ששרקו בוז אחרי ההפסד לקאזאן ביום חמישי האחרון בהיכל.
מי שמכיר את המאמן היווני מקרוב, או ראה מסיבת עיתונאים בה השתתף במועדון הצהוב, יכול להבין שהמילים האלו חריגות במיוחד. בדרך כלל יאניס חוזר על אותן קלישאות, כאילו הוא קורא מדף מסרים שנכתב עבורו, ומקפיד להחמיא ולהודות לאוהדים. לא הפעם. ספרופולוס ירד לחדר ההלבשה בפנים נפולות, ונראה מהוסס. אולי זה באמת בגלל קריאות הבוז, ייתכן שרצף ההפסדים עשה את שלו, וסביר להניח שאלו שני הדברים ביחד שגרמו לערעור מעמדו בקבוצה.
4 צפייה בגלריה
יאניס ספרופולוס
יאניס ספרופולוס
הכל הולך קשה. יאניס
(צילום: EPA)
מה שבטוח, למאמן היווני אין הרבה זמן לשקוע במרה שחורה או במחשבות מעיקות, כי לצהובים מחכה השבוע מפגש טורקי כפול. הערב (19.45) הם ישחקו מול פנרבחצ'ה בחוץ, ובחמישי (21.00) יארחו את אנאדולו אפס – כל זה כשהם גוררים ארבעה הפסדים רצופים ביורוליג, הפסד לעירוני נס־ציונה בזירה המקומית וניצחון דחוק על הפועל באר־שבע.
לא פעם ולא פעמיים דיברו במהלך העונות האחרונות על הקשר המיוחד בין ספרופולוס לבין ההנהלה והאוהדים, אחרי כל ניצחון אפשר לשמוע את הקהל שר לכבודו, כשהוא עוטה צעיף שנתן לו מישהו מהיציע, ולראות אותו יורד לחדר ההלבשה גאה עם חיוך גדול על פניו. המחזה הזה, שחזר פעם אחר פעם, אינו דבר ברור מאליו. במועדון הלחוץ עברו בעשור האחרון לא מעט מאמנים, ואיש מהם לא זכה לכל כך הרבה אהבה ותמיכה. אלא שבתקופה האחרונה, כך נראה, נוצרו במערכת היחסים הזאת סדקים שעלולים לחרוץ בסופו של דבר את גורלו.

החוזה הכבד ישפיע

כבר מסוף העונה שעברה היה ברור שהקרדיט הבלתי מוגבל שנותנת ההנהלה לספרופולוס הולך ונשחק. אמנם אחרי פיטוריו של ארז אדלשטיין בעונת 2016/17 (בשעה 2:27 לפנות בוקר), ושל לא פחות מארבעה מאמנים שבאו אחריו, משהו השתנה בהנהלת הצהובים. חבריה הבינו שאינם יכולים להרשות לעצמם עוד סאגה כזאת מבחינה תדמיתית, ושידם על ההדק חייבת להיות פחות קלה.
4 צפייה בגלריה
שמעון מזרחי
שמעון מזרחי
שמעון מזרחי. בהנהלה היו סבלניים
(צילום: עוז מועלם)
זה מה שגרם להם להיות סלחנים וסבלנים, במיוחד לנוכח חוסר ההצלחה של ספרופולוס באירופה. בעונה הראשונה שלו על הקווים הוא סיים אמנם עם תואר האליפות בישראל, אך הודח כבר בשלב הראשון ביורוליג. בקבוצה ייחסו אז את אי־ההצלחה לפתיחת העונה הכושלת תחת נבן ספאחיה.
בעונה לאחר מכן החליטה ההנהלה כבר בדצמבר להאריך את חוזהו בשנתיים נוספות, מה שסימן את הבעת האמון המוחלטת כלפיו. הקבוצה כבר שעטה לעבר הפלייאוף עם מאזן של 19 ניצחונות ותשעה הפסדים, אבל שישה מחזורים לפני תום העונה הסדירה פרצה מגפת הקורונה ועצרה את עונת היורוליג, מה שהותיר אצל הצהובים תחושת החמצה גדולה, אחרי שכבר נגעו בהצלחה בעקבות שנים של דשדוש.
בעונת שעברה, שהחלה עדיין עם הקורונה ברקע ובלי קהל ביציעים, הודחה מכבי ת"א כבר בשלב הראשון של המפעל, עם מאזן של 14 ניצחונות ו־20 הפסדים. אבל הקרדיט העצום של ספרופולוס שוב שיחק תפקיד, כמו גם החוזה המובטח שלו בסך 750 אלף דולר בעונה, וכמובן האליפות וגביע המדינה שלקח עם הקבוצה.
4 צפייה בגלריה
יאניס ספרופולוס
יאניס ספרופולוס
המצב לא פשוט
(איור: לאו אלטמן)

הקארמה הטורקית

אלא שגם ברגעים הפחות טובים של העונות הקודמות ספרופולוס לא נצפה אף פעם כפי שהוא נראה בשבועות האחרונים. זאת כמובן לא הפעם הראשונה שהוא שולח את הכוכב שלו, סקוטי ווילבקין, להציל את המולדת בכל משחק מחדש. לפעמים זה עובד ולפעמים לא, אבל העונה נראה שהמאמן פשוט לא מצליח להנחיל לסגל השחקנים את תוכנית המשחק שלו.
ברוב המשחקים לאחרונה נראית הקבוצה כבויה, חסרת אנרגיות במאני־טיים, אובדת עצות ורעיונות, ובעיקר בלי אף שחקן שיכול להעיר את כל החבורה. כל אלה כבר גררו ביקורת מצד ההנהלה, על הדרך שבה מגיעים השחקנים לכל משחק. "ככה זה כשלא עושים הכנה טובה", אמר גורם במועדון בביקורת ישירה לעבר היווני, שחטף מהלומות מול אולימפיאקוס, אלבה ברלין וקאזאן.
גם במשחק הצמוד והמפתיע מול ריאל מדריד הוא פשוט התפרק בדקות האחרונות, ולבסוף הפסיד. רבות מהנפילות השנה באירופה היו קשורות ישירות לחילופים מאוחרים או שגויים של היווני, אובדן שליטה על המתרחש במגרש, חוסר יכולת להגיב למאמן היריבה ודקות מוגזמות לשחקנים שלא מספקים את הסחורה.
4 צפייה בגלריה
סקוטי ווילבקין
סקוטי ווילבקין
ווילבקין. נשלח להציל את המולדת
(צילום: EPA)
מובן שההחלטה בנוגע לעתידו של ספרופולוס תהיה תלויה ביכולת שתציג הקבוצה, ולא מדובר רק בניצחונות, אלא גם באווירה שתהיה על הפרקט ובחדר ההלבשה – אבל משקל גדול יהיה גם לחלופות שתוכל למצוא ההנהלה. בכל זאת, מדובר בזעזוע משמעותי ביותר, והשוק אינו מציע מאמנים פנויים ברמת יורוליג. גם הפיצויים שיצטרכו לשלם ליווני, כולל תקופת ההסתגלות לה יזדקק המאמן המחליף, ישפיעו על המהלך.
ביורוליג, כידוע, אין הרבה זמן להתלבטויות, ולכן לא מן הנמנע שההנהלה תחליט ללכת דווקא על תוכנית חלופית: שינויים בסגל. אחד השמות שכבר עלו על הפרק כמי שעשוי לשלם את המחיר הוא ג'יימס נאנלי, שמתנהל לאחרונה בצורה בעייתית, ולא מעט מהשחקנים לא ממש מסתדרים איתו – זאת לצד נפילה ביכולתו על הפרקט.
תקראו לזה קארמה, יד הגורל או פשוט סתם מקריות, אבל צמד המשחקים הראשון של ספרופולוס במועדון הצהוב היה מול אותן יריבות – פנרבחצ'ה ואנאדולו אפס. משניהם הוא יצא עם הפסד, כשעדיין לא הצליח להטביע את חותמו בקבוצה. עכשיו אולי צמד המשחקים הנוכחי מול הטורקיות יהיה האחרון שלו במועדון.