תדהמה במגזר: בדרכו אל השידוך הנכסף גילה תלמיד הישיבה שהוא גוי

העילוי מהישיבה, שגדל כיהודי כל חייו, ביקש בסך הכל למצוא לו אישה • בשיחה מקדימה עם אימו הוא נחשף לעובדה שהיא גויה שמעולם לא התגיירה • רגע אחרי שאסף את עצמו מסערת חייו, נכנס לתמונה הרב יצחק יוסף, הראשון לציון • איך זה נגמר? סיפור עם סוף טוב

חרדים בשידוך (ארכיון), צילום אילוסטרציה: בעז בן ארי/חרדים 10

צעיר שנחשב עילוי של ישיבה חרדית, מהיותר ידועות בארץ, מסעיר לאחרונה את המגזר לאחר שגילה כי מבחינה הלכתית הוא אינו יהודי מכיוון שאימו, עולה מאוקראינה, מעולם לא התגיירה.

את הפרשייה הזו חשף היום (שני) ישי כהן, הפרשן הפוליטי של אתר "כיכר השבת", שתיאר כיצד השתלשלות תמימה של תהליך שידוכים כנהוג באוכלוסייה החרדית הפכה לקושייה שעירבה בסוד הדברים אפילו את הראשון לציון והרב הראשי, הרב יצחק יוסף.

ומעשה שהיה, כך היה: מדובר בתלמיד ישיבה "שקדן ושטייגעניסט" (הכינוי המגזרי למי שנודע כלומד תורה רציני), כלשונו של כהן, שהגיעה שעתו להשתדך ולהקים בית יהודי כהלכתו. אלא שאת הטלטלה שהוא עתיד היה לעבור איש לא יכול היה לחזות: כדי שיוכל לפצוח במסע הפגישות עם הנשים שמהן ימצא את בחירת ליבו, הוא שוחח תחילה עם אימו וזו גילתה לו כי היא גויה שלא עברה מימיה הליך גיור.

מתברר כי הבחור - שבמשך כל חייו גדל על הידיעה כי שני הוריו עלו לפני כמה שנים מאוקראינה, וכי אביו הוא יהודי כהלכה ולמהדרין - נדהם להבין כי למעשה הוא גוי גמור משום שעל פי ההלכה היהודית, הזהות הדתית של האם היא הקובעת. בשלב הבא, לאחר שדימה כי עולמו חרב עליו, החליט הצעיר לשתף את סודו עם אחד הרבנים בישיבה – וזה מיהר עם הסוגיה אל הראשון לציון בתקווה למצוא פתרון לתלמיד הישיבה.

הרב יוסף נרתם מייד לבירור הבעיה, ולאחר שנכנס לעובי הקורה ובירר את ההתייחסות ההלכתית לנושא הוא הכריע: הצעיר חייב לעבור גיור על פי ההלכה. לשם כך, פנה הרב הראשי בכבודו ובעצמו אל בכירים במערך הגיור וביקש מהם לעשות ככל יכולתם על מנת לזרז את ההליך ולשחרר את העילוי מעול הגזירה. "צריך לנהוג במקרה הזה כבית הלל, ואהבת את הגר", הסביר להם הרב.

ואכן כך היה. הבחור החל בימים האחרונים בהליך הגיור כדת משה וישראל, ובקרוב יוכל לעלות על נתיב השידוכים בדרכו לרעייה המובטחת. ולהשומע ינעם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר