בכמה תוקצבו תוכניות התעסוקה וההכשרות למגזר החרדי והערבי בעת הקורונה? במהלך דיון בשורת העברות תקציביות שאישרה היום (ב') ועדת הכספים של הכנסת לקראת סוף שנת התקציב הנוכחית, חברי כנסת מש"ס ומיהדות התורה טענו כי הסכום עמד על אפס שקלים. במשרד הכלכלה טענו שהדבר אינו נכון אך לא סיפקו נתונים.

1 צפייה בגלריה
בני ברק
בני ברק
בני ברק
(צילום: יריב כץ)
בעת הדיון בתקציבי משרד הכלכלה והתעשייה התברר כי מתבקשת העברת עודפים בסך של כ-177 מיליון שקל לטובת רשות לחדשנות, מחקר ופיתוח, עידוד תעסוקה, עידוד עסקים קטנים ובינוניים וקידום התעשייה.
במסגרת העברה זו, נקבו חברי הכנסת מהסיעות החרדיות ש"ס ויהדות התורה, ינון אזולאי ומשה גפני, בסכום מוזר הנוגע לתוכניות עידוד התעסוקה במגזר הערבי והחרדי – אפס שקלים. לדבריהם, "מתברר שכרגע אין כלל תקצוב לתוכנית של המשרד לעידוד התעסוקה במגזר החרדי והערבי".
ח"כ ינון אזולאי: "בנוגע לתוכניות לעידוד התעסוקה בפריפריה, במגזר הערבי ובמגזר החרדי – התוכניות קוצצו לאפס שקלים. אני מבקש לדעת מהי חלוקת הכסף הנוכחית? האם ב-2022 התוכניות הללו יתוקצבו?"
נציג משרד הכלכלה השיב כי "במשרד הכלכלה יש מספר תוכניות סיוע, דווקא בקורונה לא היה קיצוץ. כמו כן למשרד הכלכלה יש תוכניות סיוע מגוונות. ב-2019 המגזר הערבי והמגזר החרדי תוקצבו כראוי, הוספנו משרות עבודה במגזרים אלה, שולמו להם משכורות בגובה של 9,820 שקל במסגרת התוכנית הזאת וכן הוענקו מענקים".
ח"כ ינון אזולאי: "ומה אחרי 2019. אני רוצה לדעת מה התוכניות האחרות שיש בזרוע העבודה של משרד הכלכלה. מחד, מנסים לשכנע את הערבים והחרדים לצאת לעבודה, מאידך פוגעים בהם ולא יודעים אם ב-2022 זה יתוקצב".
יו"ר הוועדה ח"כ אלכס קושניר: "אני מבקש לקבל ממשרד הכלכלה ובפרט מהשרה, אורנה ברביבאי, דיווח כתוב בנוגע לתוכניות הסיוע בהכשרה מקצועית לאוכלוסייה הערבית, החרדית ולאנשים בעלי מוגבלויות".
נציגי זרוע העבודה במשרד הכלכלה לא נכחו בישיבה, ולאחריה טענו כי בשנה האחרונה היו במרכזי ההכוון החרדי למעלה מ-11,000 אנשים שקיבלו סיוע, הדרכה, הכשרה והשמה בתעסוקה בחברה החרדית, ונרשמו כ-7,000 השמות בתעסוקה. בנוסף, טענו כי בלימודי הנדסאות, במכללות הטכנולוגיות המפוקחות והמתוקצבות על ידי מה״ט בזרוע העבודה נרשם גידול של 4,300 חרדים וחרדיות, והיו רשומים עוד כ-9,000 ערבים וערביות.
הוועדה אישרה העברת עודפי תקציב בין השנים 2020 ל-2021 בסכום של כ-4.575 מיליארד שקל. עודפי התקציב נובעים ברובם המכריע מפרויקטים, חוזים והתקשרויות חוצי שנות תקציב ובשל אי קיומו של תקציב מדינה מאושר במשך כשנתיים.