גירסת הדפסה        
   
קבוצות דיון סקופים נושא #724388 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 724388        
צללפון לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 30.8.13
10609 הודעות, 55 מדרגים, 102 נקודות.  ראה משוב
יום שני ט' בטבת תשפ''ב    15:05   13.12.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

31% מהלולים נגועים בסלמונלה: האם מישראל תצא המגפה העולמית הבאה?  

 
  
350 סמ"ר. זהו השטח הממוצע המוקצה לתרנגולת מטילה בישראל. המשמעות היא שהתרנגולות בישראל מבלות את כל חייהן, כשנתיים בממוצע, בתוך שטח בגודל 19 על 19 ס"מ. הן אינן יוצאות מהכלוב, ובו הן אוכלות, מטילות ביצים וגם מפרישות. הפרש זו סוגיה בפני עצמה, מאחר שמדובר במפגע תברואתי קשה, מעלה צחנה ומעודד התרבות של חיידקים מחוללי מחלות. הפרש מסולק פעמיים בשנה, ידנית: עומסים אותו על המריצה, ומשליכים בחוץ. הכללים אמנם קובעים שיש לפנות את הפרש, אבל בפועל רק חלק קטן מהפרש מפונה באופן מסודר. הרוב פשוט נזרק בחוץ, לצדי הלול, ויוצר סכנה בריאותית משמעותית לכל מי שגר בסביבה. אלה הם לולי זבל, תרתי משמע.

94% מהלולים בישראל הם לולי סוללה – לולי כלובים מיושנים, שנבנו בשנות ה-50 וה-60 ולא השתנו מאז. שטח המחיה המוקצה בהן לתרנגולות הוא מזערי. הלולים קטנים מאוד, רבים מהם בנויים בתוך היישוב בצמוד לבתי הלולנים, דבר שיוצר מפגע ריח קשה וסכנה של העברת מחלות. הלולים גם אינם יעילים בעליל, מאחר שכל העבודה בלולי הסוללה היא ידנית, כולל הזנה, איסוף הביצים ופינוי הזבל.

התוצאה היא הרע מכל העולמות: מחיר הביצה בישראל גבוה בממוצע ב-44% מהמחיר ב–OECD, הצרכן נושא בנטל עודף של כ-250 מיליון שקל בשנה, בשעה שהביצה הישראלית היא "ביצת זבל" – 31% מהלולים בישראל נגועים במחלת הסלמונלה.

הצרה היא שגם הלולנים סובלים מהמצב: רובם גרים לאורך גבול הצפון, ומוציאים את מחייתם בקושי מלולי הזבל, עם ממוצע של 3,000 מטילות בלבד בלול. זה אינו מספיק כדי פרנסה בכבוד, ובטח אינו מספיק לביצוע ההשקעות הנדרשות לשדרוג הלולים בישראל.

בסין אוכלים עטלפים, וכאן חיים ליד לולים

שיווי המשקל השלילי הזה, שכולם נפגעים ממנו, הוא המצאה ישראלית ייחודית. בעוד בישראל 94% מהלולים הם לולי סוללה מיושנים, שמספקים שטח מחיה של 350 סמ"ר לתרנגולת, באיחוד האירופי הלולים הללו הוצאו מחוץ לחוק כבר ב–2012, מסיבות של התעללות בבעלי חיים ותברואה גם יחד. יש עדיין באיחוד האירופי לולי כלובים משודרגים (750 סמ"ר לתרנגולת), אבל גם הם צפויים להתחסל סופית ב-2025–2030. כבר כיום, 52% מהתרנגולות באיחוד מגודלות בלולים ללא כלובים, שהפרש מפונה מהם באופן שוטף באמצעות מסועים, ובתוך עשור אלה יהיו הלולים היחידים במדינות אירופה. לא רק הרגולציה דוחפת לכך, אלא גם השווקים – מרבית רשתות הקמעונות האירופיות אינן משווקות ביצים מלולי כלובים.

בארה"ב המצב קצת פחות קיצוני, אבל גם שם רק 70% מהלולים הם לולי כלובים, ורובם הם כלובים משודרגים. אין, בקיצור, אף מדינה מתקדמת ש-94% מתרנגולותיה חיות בשטח של 350 סמ"ר, בלולים שכל ההפרשות זולגות מהם על משטחי בטון שמנוקים, ידנית, פעמיים בשנה. ודאי שזה לא קורה בתוך בתי מגורים, דבר שמעורר סכנה ממשית להתפשטות מחלות, לרבות מחלות בעלות פוטנציאל להפוך למגפה עולמית כמו שפעת העופות.

כל שרי החקלאות מאז 2007 מודעים למציאות הפרימיטיבית של לולי הזבל הישראליים. גם שר החקלאות עודד פורר מודע לכך, ומודאג מאוד – על רקע מגפת הקורונה – שמלולי הזבל של ישראל תצא בשורת המגפה העולמית הבאה. בסין אוכלים עטלפים, ואצלנו חיים בתוך היישוב בצמידות ללולים מטונפים משנות ה-50. הבעיה היא שמודעות לחוד, ופתרון לחוד.

עובדה היא שכבר ב-2007 הממשלה קיבלה החלטה על מעבר ללולים משודרגים, מחוץ ליישובים. לשם כך הוקצו 300 מיליון שקל למענקים בשיעור של 20%–50% מהיקף ההשקעה של כל חקלאי בשדרוג הלולים. ב-2010 התקבלה החלטת ממשלה משודרגת, שהגדילה את שיעור המענקים ל-35% לפחות.

ב-2014 הוגש דו"ח של צוות מקצועי ליצירת תמריצים להגדלת הלולים בישראל ל-65 אלף מטילות (לעומת ממוצע של 3,000 כיום) בשל הסכנה החמורה לבריאות. ב-2016 הוצע בחוק ההסדרים מתווה חדש לענף הלול, שכלל מעבר ללולים של 70 אלף מטילות בתמורה למענקים של 300 מיליון שקל, אגב התחייבות להוזלה במחיר הביצה. ההצעה כללה תמריצים למעבר ללולים ללא כלובים.

ב-2018 נחתם הסכם בין משרדי האוצר והחקלאות לבין המגדלים על שינוי מתווה ענף ההטלה, שבו התחייבו המשרדים לכמעט 400 מיליון שקל לבניית לולים חדשים, כאשר שיעור המענק לא יפחת מ-50% מעלות השדרוג, וקיבלו התחייבות להפחתה במחיר הביצה. ב-2018 גם הודיעו השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות כי בשל הסכנה הגדולה לבריאות בלולים הישנים, לא יינתן רישיון פעולה (היתר אכלוס, המאפשר להחליף את הלהקה אחת לשנתיים) אלא ללולים חדשים, שייבנו בהם משטחי בטון מודרניים.

אף אחד מהמהלכים הללו לא התממש, גם לא ההסכם שנחתם עם נציגי החקלאים ב-2018, וגם לא ההחלטה המנהלתית של השירותים הווטרינריים, מכוחם כרגולטור, שלא יינתן יותר היתר אכלוס ללולים הישנים. פעם אחר פעם התקבלו החלטות, ופעם אחת פעם הן לא בוצעו. בצר לה, המדינה אפילו התחילה בשנים האחרונות לבנות משטחי בטון ללולים על חשבונה, ולקוות שהלולנים יבנו עליהם לולים חדשים. זה מצליח באופן חלקי בלבד.

המכשול העיקרי – הלולנים והלובי בכנסת

משרד האוצר, שהיסס להכניס את היד לכיס, היה המכשול להצלחת חלק מהמאמצים לשדרוג הלולים בישראל, אבל המכשול העיקרי היה ונשאר החקלאים עצמם, שכל הצעה שניתנה להם נדחתה על ידם. הרוב הגדול של הלולנים, בעיקר בגבול הצפון, הם אנשים מבוגרים, שרגילים לקום כל בוקר וללכת לעבוד בלולי הזבל הצמודים לביתם. השינוי קשה להם, והם מתנגדים לכל הצעה – כולל הצעות שניתנו למענקי פרישה, שיבטיחו להם פנסיה בכבוד.

טיעון נוסף של החקלאים הוא היעדר תעסוקה חלופית בגבול הצפון, אלא שזאת טענה בעייתית על רקע העובדה שככל הנראה רק מחצית מ-2,800 הלולנים עובדים בתחום. המחצית השנייה השכירה את מכסת ייצור הביצים למגדלים אחרים, ומתפרנסת מדמי השכירות שהיא מקבלת. גידול הביצים בגבול הצפון, כלומר, הוא מקור הכנסה שניתן למצוא לו חלופות.

גם שר החקלאות הנוכחי מנסה לשנות את המציאות המפגרת של הלולים בישראל. פורר נתלה בחשש הגדול של פרוץ מגפה עולמית כמו שפעת העופות, שתצא מהלולים שבמושבים בצפון, ולכן שוקל לחדש את ההוראה של השירותים הווטרינריים, שלא יינתן היתר אכלוס ללולים הישנים. ייתכן אפילו שיינתן היתר אכלוס רק למי שיעבור ללולים ללא כלובים, כמקובל באירופה. אלא שהוא, כקודמו בתפקיד, צפוי להיתקל בלחץ ציבורי של הלולנים, ובלחצים פוליטיים מצד נציגי החקלאים בכנסת, רובם חברי מפלגות העבודה ומרצ.

פורר יצטרך לגלות נחישות פוליטית יוצאת דופן כדי לעמוד בלחץ הציבורי ובתמונות הקשות של לולנים שבוכים על אובדן מטה לחמם, גם אם בפועל הם מקבלים מענקים על מעבר ללולים גדולים וחדישים, ומענקי פרישה למי שאינם מסוגלים לעמוד בשינוי. העובדה שהלולנים מסכנים את בריאותם, עלולים להביא לפרוץ מגפה עולמית, מתעללים בבעלי חיים, ובפועל גם מתקשים להתפרנס מלולים שכבר מזמן אבד עליהם הכלח, לא תקהה את הביקורת הציבורית נגדו. אפשר רק לנסות להמר על כך שהוא יהיה שר החקלאות הראשון מאז 2007 שיצליח לצרף את ענף ההטלה בישראל לעולם הנאור.

https://www.themarker.com/opinion/.premium.HIGHLIGHT-1.10459754



              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה         (ניהול: למבזק)        
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד


  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  הגיע הזמן לפרק את משק הביצים הסובייטי יוסף כץ 13.12.21 15:11 1
  סומך על ליברמן ופורר, עד כה הם מתגלים כרפורמטורים גדולים. כשמפלגה זהה מחזיקה בתיק האוצר והחקלאות Androidog 13.12.21 15:20 2
  פשוט להסיר מכסי יבוא ולא לתת שקל לחלבנים(עאלק לולנים) Volter 13.12.21 20:12 3
  כתבה שמסתירה אמת אחת: המדינה הבטיחה מאז 2009 ללולנים סבסוד בהקמת לולים חדשים ולא עמדה בכך קשה בבוקר 13.12.21 20:18 4
  כמה חוסר ידע בכל כך הרבה מילים טריקלה 13.12.21 22:13 5
  למנות את רפי גינת לפרויקטור הלאומי לסלמונלה. DOBBY 13.12.21 22:26 6

   
   
יוסף כץ לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 14.12.15
46065 הודעות, 151 מדרגים, 195 נקודות.  ראה משוב
יום שני ט' בטבת תשפ''ב    15:11   13.12.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  1. הגיע הזמן לפרק את משק הביצים הסובייטי  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
אני מקווה שעודד פורר יהיה שר החקלאות הראשון של מדינת ישראל.
כי עד היום לא היו שר חקלאות, אלא שרי חקלאים.


🚩 🏴 אריק שרון עשה התנתקות אחת, נתניהו עשה שלש: בנגב, בשטחי C, במערכת המשפט. 🐪 🏜 ⚖


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Androidog לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 24.2.19
11419 הודעות, 44 מדרגים, 62 נקודות.  ראה משוב
יום שני ט' בטבת תשפ''ב    15:20   13.12.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  2. סומך על ליברמן ופורר, עד כה הם מתגלים כרפורמטורים גדולים. כשמפלגה זהה מחזיקה בתיק האוצר והחקלאות  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
גם קל יותר לזרז את הליכי הרפורמה. בהצלחה.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Volter לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 30.10.08
12930 הודעות, 62 מדרגים, 46 נקודות.  ראה משוב
יום שני ט' בטבת תשפ''ב    20:12   13.12.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  3. פשוט להסיר מכסי יבוא ולא לתת שקל לחלבנים(עאלק לולנים)  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
רק אז יתחילו להתייעל במקום לעשוק את הצרכנים בחסות המדינה..



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
קשה בבוקר
חבר מתאריך 29.11.21
28 הודעות
יום שני ט' בטבת תשפ''ב    20:18   13.12.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  4. כתבה שמסתירה אמת אחת: המדינה הבטיחה מאז 2009 ללולנים סבסוד בהקמת לולים חדשים ולא עמדה בכך  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
הלולנים מעולם לא סירבו לשדרג את הלולים. המדינה, ובפרט משרדי האוצר, התחייבו ללולנים שנים על גבי שנים לסבסד את הכל בשיעור של מחצית, ולא עמדו בהתחייבות!

ועכשיו באים לאותם חקלאים ששלחו אותם לקיבינמאט לפני חמישים שנה ליישב מושבים בצפון וזורקים אותם לכל הרוחות.

מדינה זבל, בחסות הזבלן הראשי שכיהן פה כראש ממשלה מאז 2009. הוא אישית חתום על שתי החלטות ממשלה על מתן הסבסוד!!!



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
טריקלה לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 23.9.19
908 הודעות, 4 מדרגים, 8 נקודות.  ראה משוב
יום שני ט' בטבת תשפ''ב    22:13   13.12.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  5. כמה חוסר ידע בכל כך הרבה מילים  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
הזבל מפונה כל מספר חודשים תלוי בכמות הזבל שנערם, הכל מפונה על ידי קבלנים שמעבירים את הכל מחוץ ליישוב על פי הנבלים, שום זהל לא נזרק מחוץ ללול, אף אדם לא יזרוק זבל בכניסה לבית שלו.
הניקוי מתבצע, בחלק מהלולים החדשים, על ידי מיכון מתוחכם והוא מתבצע גם פעם בחודש. אותו דבר לגבי האכלה ואיסוף הביצים. הכל ממוכן ויעיל.
המחיר הגבוה של הביצים נובע אך ורק מהחזירות של רשתות המזון שלהן לובי חזק בכנסת, על תבנית עם 30 ביצים גדולות הלולן מקבל 13.5 שקלים, אותן ביצים נמכרות ב 30 שקלים לפחות בסופרים, לכן יש סובסידיה שמפצה על הפערים האלו( עדיף לקבוע פער תיווך קבוע וכולנו נרוויח).

נכון שהתרנגולות נמצאות בתא קטן וצפוף, אבל אין דרך אחרת, יש כמות ענקית של צואה שהן מוציאות ואם יהיו בתנאי חופש הלולן יצטרך לנקות כל יומיים.

אי אפשר לצפות שתרנגולת תייצר בממוצע ביצה וחצי ליום ולשחרר אותה לחופשי, אותו דבר כמו ייצור חלב, פירות וירקות.

מעניין מי רשם- בעל אינטרס או אג'נדה מסויימת




            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
DOBBY לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 31.12.02
5162 הודעות, 31 מדרגים, 56 נקודות.  ראה משוב
יום שני ט' בטבת תשפ''ב    22:26   13.12.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  6. למנות את רפי גינת לפרויקטור הלאומי לסלמונלה.  
בתגובה להודעה מספר 0
 

רק כדי שנישמע אותו אומר זה המילה הזאת בארשת של "תפסנו עוד פראייר" 🤪



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד



תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
   
   


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות