שר הבריאות הורוביץ: "אי אפשר למנוע הרמטית את התפשטות האומיקרון"
(צילום: לע"מ)

משרד האוצר צפוי להודיע כבר בימים הקרובים על סיוע לענפי התעופה והתיירות בישראל, לאור החשש שענפים אלה יספגו מכה קשה נוספת בחודשים הקרובים בשל התפשטות הזן החדש של הקורונה, אומיקרון, והטלת מגבלות נוספות על הטיסות שיגרמו גם נזקים לבתי המלון ולמועסקים בענפי התיירות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ל-ynet נודע כי הערב (יום א') הוחלט במשרד האוצר שאין מנוס מסיוע לשני הענפים הללו, שנפגעו עד עכשיו יותר מכל ענף אחר במשק, מאז שהחל משבר הקורונה במרץ 2020. המדינה אומנם כבר עזרה במאות מיליוני שקלים לבתי המלון ולענף התעופה, שבו הוענקו גם הלוואות גדולות לשלוש חברות התעופה הישראליות, אולם כעת ברור שצפויים נזקים כבדים נוספים לענפים הללו.
1 צפייה בגלריה
ליברמן
ליברמן
ליברמן
(צילום: אלכס קולומויסקי, AFP)
על פי הערכה ראשונית, הסיוע יהיה בהיקף של מאות מיליוני שקלים - עד מאה מיליון דולר, לכל הגורמים יחד, אך עדיין לא ברור אם יהיה מדובר רק בסיוע של מענקים או גם בהלוואות בריבית נמוכה.
בעקבות הדיון בממשלה היום, שבו נמתחה בין השאר ביקורת על כך שלפי שעה אין מסייעים לענפי התעופה והתיירות, אמר גורם בכיר במשרד האוצר ל-ynet כי גם ללא הביקורת הזו, מתכננים באוצר סיוע כדי למנוע פגיעה קשה בתחומי התיירות השונים ובחברות התעופה, שיש לדאוג לקיומם גם בעתיד.
שר הבריאות, ניצן הורוביץ, התייחס להחלטה לעדכן מדי יום את רשימת המדינות האדומות ואמר: "למרות שאנחנו מבינים שצריך לתת התראה, מי שמתכנן לנסוע לחו"ל בעת הזאת צריך לדעת שבחזרתו יכול להיכנס לבידוד מלא. מי שקונה כרטיסים צריך לדעת שיש מצב שהמדינה תוכרז כמדינה אדומה".
בדיון אמרה שרת התחבורה מרב מיכאלי: "לגיטימי להקריב את ענף התיירות, אבל צריך פיצוי". שר האוצר אביגדור ליברמן סיפק אמירה מעוררת מחלוקת לגבי מורי הדרך: "הבעיה היא המלונות הקטנים שהתבססו על תיירות נכנסת. שם צריך לבדוק מאזנים. לגבי סוכני נסיעות ומורי דרך צריך לומר: תתחילו לשנות מקצוע. מ-4.5 מיליון תיירים ירדנו ל-200 אלף וזה גם כשמסתכלים על התחזיות. חלק לא מבוטל ממורי הדרך, כבר שינו תחום".
בארגונים של מורי הדרך אמרו בתגובה: "זו ממשלה מנותקת ואטומת לב, שלא רואה ממטר עשרות אלפי אזרחים ללא שום הכנסה. ממשלה שלא מבינה שהיא זאת שגרמה לזה. אנו אזרחים שומרי חוק שאוהבים את המדינה ומשמשים שגרירי הסברה שלה. בזמן שהמשק כולו נפתח אנו נותרנו מאחור״.
עד כה לא דיווחו רשמית במשרד האוצר לחברות התעופה והתיירות על הכוונה לסייע להם, ובהמשך השבוע צפויים ראשי משרד האוצר לדון עם בכירי הענפים הללו כדי לברר את מידת הסיוע הדרושה להם.
עד לימים האחרונים אמרו גורמים בכירים במשרד האוצר כי טרם נגרם נזק ממשי נוסף לענפי התעופה והתיירות, אולם כעת נראה שנזקים כאלה ייגרמו בתוך ימים.