רשת שופרסל הודיעה היום (א') שגם היא תכניס לסניפיה עגלה חכמה בדומה לרשתות אושר עד, יוחננוף ומחסני השוק. רק לאחרונה הודיעו שרת הכלכלה אורנה ברביבאי והרשות להגנת הצרכן שהם מקדמים עבור רשתות השיווק תצוגה דיגיטלית של מחירים על המדף, וביטול חובת הצמדת מדבקות המחיר על גבי מוצרים בסופר, שמאפשרת כיום לצרכנים להשוות בין מחיר המוצר למחירו בקופה. התועלת: בעיקר לקמעונאים, פחות לצרכנים.
אחת הסיבות שהרשות נתנה לקידום הפטור מסימון המחיר במדבקות על גבי המוצרים, הייתה שהרשתות מעוניינות לממן ולרשת סניפים בעגלות חכמות וזקוקות לשם כך לעזרת המדינה. זאת למרות שהן מגלגלות מאות מיליונים ואף מיליארדי שקלים בשנה.
2 צפייה בגלריה
שופיק, עגלה חכמה בשופרסל
שופיק, עגלה חכמה בשופרסל
שופיק, עגלה חכמה בשופרסל
(צילום: יח"צ שופרסל)
שופרסל הודיעה שתשתמש בעגלה חכמה שפיתח הסטארטאפ הישראלי שופיק (Shopic), שבבעלות רז גולן וערן קרביץ, ששופרסל השתתפה בסבב ההשקעה האחרון שלו.
העגלה החכמה של שופיק מאפשרת רכישה ללא עמידה בתורים ובקופות. לפי הרשת, היא החלה כבר לפני מספר חודשים בפריסה של עגלה חכמה, שמזהה "כל מוצר שנכנס ויוצא ממנה באמצעות מצלמות, ללא צורך בסריקת המוצרים, ובנוסף מאפשרת להדריך את הקונים במהלך הקנייה, להמליץ להם על מוצרים בהתאם להרגלי הקנייה, לעזור להם לנווט בחנות לפי רשימת הקניות - ובסוף הקנייה אף תאפשר להם לדלג על התור והקופה", כך נמסר.
עוד נמסר כי זוהי "יחידה מודולרית ונוחה שניתן להרכיב על כל עגלת קניות סטנדרטית. הקונים יוכלו לקחת את היחידה בכניסתם לחנות, ירכיבו אותה על העגלה בלחיצה אחת ויערכו את קנייתם בדיוק כמו שעשו בעבר, כששתי מצלמות על גבי המתקן מזהות באופן אוטומטי מוצרים שמוכנסים לעגלה או מוצאים ממנה והיא כוללת גם מסך מגע. בסוף הקנייה, תסכם העגלה את החשבון. בשלב הראשון של הפריסה ישלמו הקונים בקופות ייעודיות ללא תור, אולם במהרה יוכלו לשלם הישר מהעגלה".
שופרסל רישתה בעבר במצלמות את אחד מסניפי שופרסל שלי באבן גבירול בת"א בכוונה ליצור שם סניף ללא קופות, קופאים וקופאיות, אך כעת נראה שהיא פונה לפתרון העגלה החכמה, שלא דורש שינוי בתשתית הפיזית של החנות, לא מצריך השקעה מסיבית בעגלות חדשות ומאפשר פריסה של המערכת בכל חנות תוך ימים בודדים.
2 צפייה בגלריה
שופיק, עגלה חכמה בשופרסל
שופיק, עגלה חכמה בשופרסל
שופיק, עגלה חכמה בשופרסל
(צילום: יח"צ שופרסל)

עגלות חכמות? אין קשר לתצוגה דיגיטלית של מחיר

נראה אם כך שהרשתות יכולות לממן עגלות חכמות גם אם חובת הדבקת מדבקות המחיר על גבי מוצרים תישאר בעינה לעת עתה. קמעונאים אמרו לרשות להגנת הצרכן שמעבר לתצוגת מחיר דיגיטלית יקדם כניסה של עגלות חכמות לרשתות, אך ברשתות מסוימות כמו אושר עד, פיילוט כזה או אחר פועל כבר למעלה משנה.
לאחרונה הודיעו גם מחסני השוק שיכניסו לרשת עגלות חכמות והנה שופרסל, הרשת הגדולה ביותר בישראל, מודיעה היום שגם היא תעשה שימוש בעגלות חכמות. מה הקשר למדבקות המחיר? אין קשר לכאורה, אבל ברשות להגנת הצרכן טענו שביטול חובת הדבקת מדבקות המחיר תסייע בהכנסת העגלות לרשתות השיווק. כאמור, מדובר באותן רשתות שמגלגלות מאות מיליונים ואף מיליארדי שקלים ולא בהכרח זקוקות לעזרת המדינה בחיסכון כספי.
הכניסה של העגלות לא קשורה כלל להצגת המחירים במדבקות מחיר, אלא בסריקה של ברקודים באופן ידני או על-ידי חיישנים. כלומר, המיחשוב של המחירים מאפשר גם הפעלת עגלות חכמות וגם הצגת מחירים דיגיטלית, אבל הצגת המחירים הדיגיטלית היא לא זאת שמאפשרת הפעלת עגלות חכמות. ולראייה: במדינות רבות באירופה יש הצגת מחירים דיגיטלית על גבי המדף כבר שנים רבות, אבל אין שם עגלות חכמות.
הסיבה שאין בכל סניף בישראל עגלות חכמות היא אותה סיבה שבצרפת או בארה"ב אין בכל סניף עגלות חכמות: מדובר בטכנולוגיה שנמצאת עוד בחיתוליה, רגע לפני פריצה, היא עדיין לא בטוחה דיה ועדיין יקרה. אין ספק שקמעונאים יחסכו כסף אם יבטלו את חובת הדבקת מדבקות המחיר על גבי מוצרים אבל החיסכון הזה לא בהכרח יתגלגל לצרכן, ולא בהכרח יעזור לצרכן.
לפי ההצעה, צרכנים יוכלו להדפיס ולהדביק בעצמם מדבקות מחיר על גבי המוצרים אם הם חוששים מהטעיה בקופה. חנויות בגודל מסוים יחויבו בנוסף לצג מחיר אלקטרוני על המדף גם בסורקים נייחים בחנות המאפשרים להוציא תווית מחיר בת הדבקה בכל מעבר בין שורות. לטענת הרשות, "יתאפשר דיוק במחירים, שליטה בתקציב הצרכן (אין קשר לתצוגת המחיר אלא לסריקת ברקודים באפליקציה, מ.ק), שיפור השירות וחווית הקנייה וקבלת חשבונית דיגיטלית (מתקבלת גם היום, בלי קשר לתצוגת המחיר מ.ק)".