לא צריך להילחץ: כך תעברו בשלום את מרכזי ההערכה

כדי למצוא את העובד המתאים, נעזרים חברות ומעסיקים רבים במרכזי הערכה, המבטיחים איתור יעיל וקפדני • אבל עבור מחפשי העבודה מדובר בתהליך מלחיץ ואינטנסיבי, המלווה לעתים בחששות שעלולים לפגום בסיכוי לקבל את המשרה הנחשקת • ד"ר סוזי סופר-רוט, הפסיכולוגית הראשית של שירות התעסוקה, מציעה כמה כללי אצבע כדי לעבור בשלום את מרכז ההערכה, ומדגישה: "אין דרך אחת נכונה להתנהג, אך חשוב להביא את עצמכם לידי ביטוי"

, צילום: GettyImages

בשיתוף שירות התעסוקה

במהלך העשורים האחרונים הפכו מרכזי ההערכה לכלי מיון נפוץ ומועדף על ידי יותר ויותר חברות במשק, בבואן למצוא עובדים. "אם בעבר", אומר משה יפרח, סמנכ"ל ההשמה והמעסיקים בשירות התעסוקה, "מעסיקים הטילו את מלוא כובד משקל הגיוס על כתפיו והתרשמותו של מראיין 'יודע כל', כיום חברות נוטות להסתמך על גופים מקצועיים, מעין ועדת 'מומחים' שתבחן את המועמדים הפוטנציאליים בשלל היבטים".

"ההנחה היא", מדגיש יפרח, "שהתמודדות בשלל מצבים תספק אינדיקציה מקיפה יותר, מקצועית, אישית וחברתית, באשר לתפקודו הצפוי של העובד ולהתאמתו לחברה. אף שהאמצעי הזה קצת נשחק בשנים האחרונות, הוא עדיין פופולרי".

לרוב, השלב הראשון הוא סינון מועמדים שמתקיים במסגרת החברה המגייסת, ואחריו מוזמנים המועמדים המתאימים יותר למרכז ההערכה. שם, יפגשו שורת אנשי מקצוע שיבדקו את תפקודם במגוון סיטואציות, דילמות ואתגרים שבעל המשרה המוצעת מצופה לעמוד בהם.

"יום המיונים במרכז ההערכה", אומרת ד"ר סוזי רוט-סופר, הפסיכולוגית הראשית בשירות התעסוקה, "הוא אינטנסיבי, ממושך ועשוי לקחת יום שלם. יום המיון בוחן בדרך כלל הצגה עצמית, דינמיקה קבוצתית, סימולציות ומבחנים פסיכוטכניים, ונחתם לא פעם בראיון מסכם עם פסיכולוג תעסוקתי. לא מעט אנשים נלחצים ממרכזי ההערכה, וכשהחשש גובר קשה לנו להיות באמת במיטבנו".

את סיכויי ההצלחה של מרכז ההערכה עבור המגייס ועבור המועמדים, תולה סופר-רוט במה שהיא מכנה "הפחתת מפלס החרדה, וזה מתאפשר ככל שנערכים מראש".

כדי לצלוח את מרכז ההערכה, מציעה סופר-רוט כמה כללי אצבע:

• הצגה עצמית: כאן מבקשים להתרשם מכושר ביטוי, תפיסה עצמית, ייצוגיות, ביטחון עצמי, ארגון, קריאת מציאות ומוטיבציה. חשוב להיערך מראש להצגה עצמית בת 90 שניות הכוללת פרטים משמעותיים ורלבנטיים לתפקיד כהשכלה, ניסיון וידע, להבהיר מדוע הם רלבנטיים והקפידו לחתום בהצהרת מוטיבציה ונכונות להשקיע. זכרו - הבמה שניתנת לכם היא 'מתנה', נצלו אותה בתבונה והדגישו רק פרטים רלבנטיים.

• דינמיקה קבוצתית וסימולציות: באמצעות תצפית על התנהגותכם, מבקשים לבחון את מידת ההתאמה שלכם לאופיו האנושי-חברתי של הארגון. לכן, מחלקים את המועמדים לקבוצות שנדרשות לעמוד יחד באתגר משותף - בנייה מלגו, חידה קבוצתית, חדרי בריחה, או כל אתגר אחר לבחינת מידת ההתמקדות שלכם בפתרון הבעיה. בין היתר יבקשו לבדוק עד כמה תרמתם לפתרון האתגר, מה מעמדכם בקבוצה, מה מידת היוזמה והיצירתיות שגיליתם, יכולתכם לעבוד בצוות וכדומה. אנשי המרכז מבקשים לעמוד על מידת האסרטיביות שלכם, על הערכים, יחסי האנוש ועל מידת הרצייה החברית שלכם. לכן, זכרו - חשוב לאזן בין הקשב לעמדות חבריכם לקבוצה ובין נאמנות לעמדתכם.

• מבחנים פסיכוטכניים: ניתן לחלק את המבחנים לשלוש קטגוריות - הפסיכוטכניים שבודקים כישורים מילוליים, מספריים וצורניים; מבחני האישיות, הבוחנים בין השאר את הצרכים והרצונות שלכם, דרכי ההתמודדות עם קשיים, תקשורת בין אישית, אחריות ורצון להצליח; ולבסוף, עבור תפקידים מסוימים יתבצעו מבחני אמינות שבהם בוחנים את מידת העקביות שלכם בעמדותיכם. חשוב להיות מודעים אך גם טבעיים.

• ראיון: בראיון עם הפסיכולוג התעסוקתי, המטרה היא להכיר אתכם ולזהות דפוסי התנהגות שעשויים לנבא תפקוד והתנהלות בתפקיד המיועד. שאלו עצמכם מראש במה אתם טובים ומה עליכם לחדד ולשפר - שאיפותיכם, רצונותיכם, וכן על סביבות עבודה וסוגי ניהול שמתאימים לכם. חשבו איזה רושם אתם מנסים להעביר, ואם היו קשיים בעבר או חששות לגבי העתיד, איך אפשר להציגם באור החיובי ביותר, תוך גילוי יכולת למידה, התמודדות וצמיחה מטעויות.

• מרכזי הערכה דיגיטליים: נוכח מגפת הקורונה, לא מעט גופים מקיימים ימי הערכה באופן מקוון. עבור המאבחנים, ההערכה המקוונת מאפשרת לבחון אתכם בסביבתכם הטבעית. ככזו, לכם כנבחנים ישנה שליטה רבה יותר. לכן הקפידו שהסביבה אכן מייצגת את מה שאתם מבקשים להראות, שימו לב שהחדר נקי ומסודר, שאיכות הצילום טובה, שלא תהיינה הפרעות של בני בית אחרים וכמובן, דאגו לנשנושים לשמירה על אנרגיה.

"זכרו", מסכמת סופר-רוט, "במרכז ההערכה אין דרך אחת נכונה להתנהג, לכל תפקיד נדרש פרופיל אחר. לכן לא כולם צריכים להיות דומיננטיים ובולטים מאוד, אך כן חשוב להביא את עצמכם לידי ביטוי. דמיינו שזהו היום הראשון שלכם בעבודה – וחשבו איזה רושם תרצו להותיר".

"כמו בכל מבחן בחיים", אומר משה יפרח, "גם במרכזי ההערכה להכנה המוקדמת יש השפעה דרמטית על סיכויי ההצלחה של המועמדים. לכן, שירות התעסוקה מעמיד מגוון כלים להתכוננות למרכזי הערכה. אני מזמין את דורשי העבודה להסתייע בנו. פנו ללשכת התעסוקה הקרובה לביתכם ולא רק שנשמח לעזור לכם - גם נדע לעזור לכם".

חפשו אותנו ברשת: "בדרך לעבודה", באתר שירות התעסוקה ובאתר וביישומון של "ישראל היום"

לבחור ולהחליט: אני שולט במתח

אסף אלמליח | פסיכולוג תעסוקתי ומנהל פיתוח קריירה של מחוז דן בשירות התעסוקה

בשני העשורים האחרונים זכיתי להיות בשני צדי מתרס ההתמודדות של דורשי העבודה - בצד המגייס כפסיכולוג תעסוקתי שהוביל מרכזי הערכה, ובצד מסייע ההשמה כפסיכולוג תעסוקתי בשירות התעסוקה. אז, גייסתי דורשי עבודה באמצעות מרכזי הערכה, וכיום אני מסייע להם לחזור לעבודה באופן המיטבי, לרבות צליחת מרכזי ההערכה.

במקור נועדו מרכזי ההערכה להיות כלי מהימן עבור החברות המגייסות כדי לראות את המועמדים בפרופיל "הטבעי" שלהם. לכן, עוצבה לאורך השנים שורת כלים שנועדו לבחון את ההתאמה ה"אמיתית" של המועמד לצרכי החברה ולאתגרי המשרה. הציפייה הייתה שהמתמודדים יבואו "על נקי" וכך נבחן אותם באמת. אך מרכזי ההערכה הפכו עבור חלק מהמתמודדים למשתקים. בשני הצדדים ידעתי שמוחמצים לא מעט מתמודדים, וכולם מפסידים. זה קורה, מפני שעבור רבים מהמועמדים רק המחשבה על האפשרות של מרכז ההערכה מעלה את מפלס החרדה.

"אין דרך נכונה, פשוט תהיו אתם!". אסף אלמליח,מנהל פיתוח קריירה של מחוז דן בשירות התעסוקה,

לרוב, אנשים מעדיפים ראיון על פני מרכז הערכה ולכאורה אפשר להבין זאת. בראיון מדובר בשיחה של אחד על אחד ובמרכז ההערכה מדובר בדינמיקה קבוצתית, עם הרבה מתחרים. כתוצאה מכך, ישנה תחושת חוסר שליטה שמובילה לירידה בביצועים. אבל חוסר השליטה - בראיון, במרכז ההערכה ובחיים בכלל - הוא לרוב עניין של בחירה והחלטה.

מתח משפיע על ביצוע, לטוב או לרע. האדישות (מתח נמוך) כמו החרדה (מתח גבוה) מובילות לביצועים נמוכים. לכן, מתח הוא כלי הכרחי, אי אפשר בלעדיו, אך צריכת יתר ממנו אינה מומלצת ולכן צריך לשלוט בו. אז מה עושים? התיידדו עם המתח, אל תילחמו בו. הגיעו למרכז ההערכה "נקיים", בראש פתוח, כאילו הגעתם לערב משחקי חברה. שימו בצד את כל ההסתייגויות,  האנטגוניזם והציניות. כל עוד אתם נאמנים לעצמכם וקשובים לסובבים בקבוצה - אתם בכיוון הנכון. גם אם "נפלתם" על קבוצה של "אריות", אל תיבהלו, לפעמים האנדרדוג מגיע רחוק ואפילו מנצח.

לבסוף, חשוב שתפנימו שאין באמת דרך "נכונה" לצלוח את מרכז ההערכה, לאור העובדה שמדובר במפגשים תלויי דינמיקה אנושית, בהרכב משתתפים משתנה ולתפקידים וארגונים שונים. האם תמיד צריך לבלוט כדי להתקבל? לא. פשוט תהיו אתם ותנסו להתמודד כמיטב יכולתכם עם המשימות.

בשיתוף שירות התעסוקה

כדאי להכיר