ידעתם? מתחת לרדאר של מיס יוניברס מתקיימת תחרות שפתוחה לכל הנשים

הגיע הזמן שנפנה את הזרקור לתחרות היופי שיכולה לחולל שינוי חברתי במקום התחרות המוכרת, שגם ב-2021 עדיין מתקיימת • על מיזם "מיס Fix The Universe" שמעתם? • כל אחת יכולה להגיש מועמדות

מיס יוניברס 2021: נציגת הודו הרנאז סנדהו, צילום: אי.פי

תחרות מיס יוניברס שנחתה באילת, מעלה שוב על סדר היום הציבורי את השאלה אם בשנת 2021 ראוי לקיים תחרויות שבהן נשים הופכות למודל, ומודל היופי הזה נמדד על פי קריטריונים שכבר אינם מאפיינים או מייצגים את מודל היופי הנשי

בכל שנה עולה השאלה הזו ונערכים דיונים בנושא, ובכל שנה "הכלבים נובחים והשיירה עוברת". תחרויות היופי ממשיכות להתקיים, וככל הנראה גם ימשיכו. למה? משום שתחרויות יופי הן מסחריות, והמטרה שלהן אחת - להרוויח כסף! מעבר לכך, העובדה שמעורבים בתחרויות אלה סכומים גדולים, בוודאי בתחרות כמו מיס יוניברס, מעלה את התחרות לכותרות כי יופי מוכר.

מיושן ולא מעניין. מיס יוניברס,

לא בטוח ששמעתם על כך, אבל בשקט-בשקט מתחת לרדאר, מתקיימת תחרות יופי מסוג אחר. התחרות נקראת "מיס Fix The Universe", יוזמה נהדרת ומיוחדת של שדולת הנשים ועמותת "שוויון", והיא נוסדה כקונטרה לתחרות מיס יוניברס.

המיזם מבקש להאיר עבור הציבור בישראל ובעולם את היופי שמתחולל בעשייה החברתית בישראל ואת הנשים שפועלות למען תיקון חברתי במקומות ספציפיים, כל אחת בתחומה, וכמה סמלי שהוא מתרחש בסמוך לחנוכה. הרעיון הוא לתת במה למיזמים שאותם מובילות נשים, ושעוסקים בפעולות למען קידום ערכי קיימות, צדק חברתי, זכויות אדם, דמוקרטיה ושוויון.

הנשים שייבחרו על ידי הצבעה של הציבור ויגיעו למקומות הראשונים, יזכו בפרס בדמות השקעה כספית במיזם שלהן. מיזם מהסוג הזה צריך להיראות ולהישמע בכל פינה, אולם בזמן שמיס יוניברס תופס את כל המיקוד התקשורתי, "מיס Fix The Universe" נדחק לשוליים.

חשוב לשים את האצבע על הנקודה ולהגיד שגם כאן מדובר ביופי, אבל מסוג אחר, יופי שאינו חיצוני, ובמילים אחרות - יופי שמקרין על החברה כולה.

היופי הזה לא בודק כמה גבוהה המתמודדת, או מה היקף המותן שלה. היופי הזה הוא לא האופורטוניזם של איך התחרות תוכל למנף אותה, והיופי הזה הוא גם לא משהו שיחלוף עם השנים. ביופי הזה טמון כוח - הכוח לשנות! יש בו אקטיביזם, ערכים ותחושת צדק חברתי. אבל אולי יותר מכל, היופי הזה רואה את האחרת, גם את מלכת היופי וגם את השכנה ממול, גם את הקופאית בסופר וגם את מנהלת משאבי אנוש בחברה - את כל הנשים באשר הן.

בתחרות "מיס Fix The Universe" כל אחת יכולה להגיש את עצמה כמועמדת. היא יכולה להעיד על עצמה ועל העשייה שלה, לעמוד זקופה ולהתגאות. הקריטריונים לא נוקשים, כך שעד כה הגישו מועמדות יותר מ-150 נשים. אין צוות שופטים, והציבור הרחב מוזמן לשפוט, כך שתחושת שיתוף הציבור נוכחת פה היטב.

ועדיין, פרויקט כל כך משמעותי לא מצליח לקבל את הבמה הראויה לו, את הזרקור, את 15 דקות התהילה שמגיעות לו ולנשים המדהימות שמקדישות את עצמן למען תיקון עולם, לא פחות ולא יותר.

משתתפות מיס יוניברס, צילום: עידן יצחקיאן - רשות הטבע והגנים

אז האם העולם עדיין כל כך שטחי ומעדיף לעסוק ביופי על פני המהות? אי אפשר להיות נאיביים ולחשוב שעולם הביוטי יידחק הצידה, שנפסיק לראות דוגמניות ושכל מה שנכון יקבל במה, ואי אפשר להיות נאיביים ולחשוב שכסף הוא לא שחקן מרכזי. ועדיין, ראוי שגם דברים מהסוג הזה יקבלו את הבמה הראויה להם, ולו רק כי זה יתרום לכולנו.

אם אנחנו מעוניינים להטמיע את נושא השוויון המגדרי ולחולל בתחום הזה שינוי, חשוב שהוא יהיה כל הזמן בכותרות. אי אפשר להוריד אותו לרגע אחד משם. צריך שהפרויקט הזה ועוד מיזמים מסוגו יהיו נוכחים שם, לפחות כמו שתחרות מיס יוניברס נוכחת.

והנה רעיון - אולי תחרות מיס יוניברס, או לכל הפחות תחרות מלכת היופי של ישראל, תקבל חסות לפרויקט? ככה נתפוס שתי ציפורים במכה או במקרה שלנו, שתי נשים יפות, אחת מבפנים ואחת מבחוץ.

כותבת הטור היא יועצת ארגונית ומנכ"לית דרך אישה

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר