שוקולד | צילום: גטי אימג'ס

אחד ממותגי השוקולד הגדולים בעולם בדרך לפשיטת רגל

הקונצרט האחרון? נראה שכן • מותג השוקולד האוסטרי "מוצרט", האחראי לכדורי השוקולד-מרציפן-פיסטוק המיתולוגיים, הודיע על הפסקת פעילות • עם זאת, יש סיבה לאופטימיות

חדשות רעות במיוחד לחובבי "מוצרט-קוגל", כדורי השוקולד ומרציפן הפיסטוק המיתולוגיים שעל עטיפותיהם מתנוסס דיוקנו של המלחין האוסטרי הנודע. במשך עשרות שנים נחשבו כדורי מוצרט לממתק (השני?) הכי שווה שאפשר להביא מהדיוטי פרי (אחרי שוקולד טובלרון כמובן), אולם כעת עתידם לוט בערפל.

מגיפת הקורונה אילצה את חברת Salzburg Schokolade GmbH, המייצרת את המוצרט-קוגל תחת המותג Mirabell, להכריז על פשיטת רגל. החברה, אשר נמצאת בבעלות התאגיד העולמי Mondelez (שהיא גם בעליה של מותגי אוראו, מילקה, קדבורי, קוט ד'אור וכן, גם טובלרון), מתמודדת מזה מספר שנים עם בעיות כלכליות, אולם מסתמן כי השנה וחצי האחרונות חרצו את גורלה.

שוקולד מוצרט, צילום: יחצ

כדור המריבה

יש לציין כי הזכות להשתמש בשם המותג "מוצרט-קוגל" (Mozartkugel) שהושק ב-1890 כ"מוצרט-בונבון" על ידי הקונדיטור האוסטרי פאול פירסט, עוררה במשך השנים לא מעט סכסוכים משפטיים הפכפכים. היות שפירסט לא רשם על המוצר המצליח שלו פטנט, החלו כמה חברות אוסטריות וגרמניות לייצר כדורי שוקולד-מרציפן דומים משלהן. עם זאת, Mirabell עודנה נחשבת ליצרנית התעשייתית הגדולה ביותר של ממתקי מוצרט, ומספקת יותר מ-90 מיליון כדורים בשנה ליותר מ-30 מדינות (טרום תקופת קורונה).

דוגמה טובה לקרב על הכדור היא חברה גרמנית מתחרה בשם Reber, המייצרת אף היא מוצר דומה. עם זאת, הסכם שנחתם ב-1981 בין ממשלות אוסטריה וגרמניה קבע כי רק כדורי מוצרט המיוצרים באוסטריה רשאים לשאת את התואר היוקרתי "מקוריים". כן, עד כדי כך.

הדרן למרציפן?

בכל אופן, סגירת השמיים, היעדרות התיירים מרחובות אוסטריה, הנסיקה בתשומות הייצור והעובדה הפשוטה שבתקופת המגיפה אנשים מרבים להישאר בבית ומעניקים זה לזה פחות בונבוניירות חגיגיות, גרמו לירידה תלולה בביקוש לממתקי מוצרט. חובותיה של Mirabell, המעסיקה כ-150 עובדים ומייצרת דברי מתיקה נוספים עבור השוק האוסטרי, נאמדים בעשרות מיליוני יורו. בשל כך היא צפויה לסגור את שעריה בטעם מר לאחר 124 שנים מתוקות, אלא אם כן יימצא עבורה פתרון של הרגע האחרון. נכון לעכשיו נקבעו שני דיונים משפטיים שיחרצו את גורל החברה, ועתידים להתקיים ב-13 בדצמבר הקרוב וב-7 בפברואר 2022. בינתיים, כדור השוקולד נמצא בידי בית המשפט.

שוקולד מוצרט, צילום: יחצ
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו