הצלילה של הביטקוין: צפו בדיון באולפן ynet
(צילום: סטס קופולו)

שוק המטבעות הווירטואליים שוב חווה מפלה קשה. הביטקוין נפל אתמול (שבת) בשיעור של עד 24% לשווי של 42,019 דולר, כאשר שעות ספורות לפני כן נסחר בלמעלה מ-55.4 אלף דולר למטבע. למעשה, המטבע הווירטואלי הגדול והמוביל בשוק השיל למעלה מ-9,000 דולר מערכו בתוך פחות משעה. הבוקר חזר הביטקוין להיסחר בשווי של מעל 49 אלף דולר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
וכמובן, כמו תמיד, הביטקוין לא נשאר לבד, אלא גרר איתו את כל המטבעות המובילים בשוק: האית'ריום, המטבע השני בגודלו, נפל ב-20% בשיא הירידות, עד לשווי של 3,512.68 דולר; XRP נפל בעד 36%; דוג'קוין - המוכר בעיקר בזכות חיבתו אליו של המיליארד אילון מאסק - ירד בעד 35%; שיבה אינו, מטבע נוסף מבוסס מם ששיגע את השוק לאחרונה עם עליות ונפילות חדות במיוחד, ירד בעד 28%; סולנה וקרדנו איבדו עד 24% כל אחד.
2 צפייה בגלריה
ביטקוין. אילוסטרציה
ביטקוין. אילוסטרציה
ביטקוין. אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
הסיבה המיידית לנפילות עדיין אינה ברורה. יש הסבורים כי מכירה מתוכננת של אלפי מטבעות היא זו שהחלה אפקט שרשרת בשוק, בין היתר בשל פונקציית המכירה האוטומטית אשר מופעלת כאשר המטבע חוצה רף מסויים, בה משתמשים סוחרים רבים על מנת להימנע מהפסדים. כראייה לכך, אנליסטים ציינו כי כ-1,500 מטבעות ביטקוין נמכרו בתוך פחות מדקה במהלך גל הירידות.
הסבר אפשרי נוסף הוא שהנפילות נגרמו בין היתר כתוצאה מהנפילות הקשות שחוו השווקים הבינלאומיים בשבוע האחרון, בראשם בורסת ניו יורק ונאסד"ק, כתוצאה מהחששות מפני התפשטות זן האומיקרון של הקורונה ואי-הוודאות הגדולה הקיימת בשוק. כך, לפי פרסום של סוכנות הידיעות בלומברג, המתאם בין ביטקוין ל-S&P 500, מדד המכיל 500 מהחברות הגדולות ביותר בארה"ב, עומד ב-100 הימים האחרונים על 0.33 (מתוך 1, המעיד על קורלציה מושלמת) - הרמה הגבוהה ביותר בשנה האחרונה.
מנגד, סוחרים רבים אחרים סבורים כי שוק הקריפטו פועל בניתוק יחסי מהשוק המסורתי וכי נפילות בוול סטריט למשל אינן יעידו בהכרח על מגמה דומה קרבה בתחום המטבעות הווירטואליים.

הנפילות כאן כדי להישאר?

סיבה נוספת שהובילה לא פעם לנפילות חדות בשוק, היא אמירות של כלכלנים ושל אנשי משק בכירים ברחבי העולם כנגד השימוש במטבעות וירטואליים או הכרייה שלהם (בין היתר בשל סיבות של זיהום). כך למשל, הבנק המרכזי של סין הודיע לפני כחודשיים כי כל הפעילות בתחום הקריפטו במדינה אינה חוקית וכי המדינה תאסור על כריית מטבעות בסין. עם פרסום ההחלטה, הביטקוין נפל בכ-4.6%.
2 צפייה בגלריה
איל ההשקעות וורן באפט לצד יד ימינו, צ'רלי מאנגר
איל ההשקעות וורן באפט לצד יד ימינו, צ'רלי מאנגר
אנשי המשק הבכירים מסייעים לירידות? איל ההשקעות וורן באפט לצד יד ימינו, צ'רלי מאנגר
(צילום: GettyImages)
בהקשר ישיר לכך, צ'רלי מאנגר, שותפו בן ה-97 של איל ההשקעות וורן באפט אשר ידוע בסלידתו העזה מתחום המטבעות הווירטואליים, אמר בריאיון ביום שישי האחרון כי "חבל שהמציאו את מטבעות הקריפטו" וצידד בהחלטה של סין.
ואולם, משקיעים רבים סבורים כי מדובר ב"תיקון" ותו לא - כלומר ירידה שנובעת כחלק ממהלך המסחר השוטף ולא מעידה על מגמה גורפת. ההסבר נתמך בראש ובראשונה בעובדה כי זו לא הפעם הראשונה ולא השנייה שהביטקוין ושאר המטבעות הווירטואליים קורסים בתוך תקופת זמן קצרה, וכי בסופו של דבר זינק הביטקוין בשנה האחרונה בכ-150%, על אף הירידות האחרונות.
אחד המצדדים הבולטים בגישה זו הוא לא אחר מאשר נשיא אל סלבדור השנוי במחלוקת, נאיב בוקלה, אשר צייץ כי מדינתנו ניצלה את הנפילה כדי לקנות עוד 150 מטבעות ביטקוין ב"מחיר מבצע" של 48,670 דולר למטבע.
זאת, לאחר שאל סלבדור הייתה למדינה הראשונה בעולם שהפכה את הביטקוין למטבע רשמי שלה ואף הבטיחה 30 דולר למי שישתמש באפליקציית הארנק הדיגיטלי שלה, אולם לא הצליחה לעמוד בביקוש ביום ההשקה והארנק הושבת. "כמו כל החידושים, גם לביטקוין באל סלבדור יש עקומת למידה. לא משיגים הכל ביום אחד, או בחודש", כתב אז הנשיא בוקלה בחשבון הטוויטר שלו.
שני דברים בטוחים אפשר לומר בהקשר זה: הראשון - שוק המטבעות הווירטואליים הוא תנודתי במיוחד ומוכיח שוב ושוב כי הוא יכול ליפול, או לזנק, במהירות ולגבהים גדולים במיוחד. הדבר השני, הוא שבדומה לכל השקעה אחרת בשוק ההון, אי-אפשר לדעת בוודאות מה ילד יום והאם הנפילות של השבוע האחרון - אם בשוק המסורתי או בשוק הקריפטו - הן כאן כדי להישאר או יעלמו כשהגיעו. למעשה, כל ניסיון לנחש מה יבוא - הוא בדיוק זה, ניסיון בלבד.
פורסם לראשונה: 19:56, 04.12.21