וריאנט האומיקרון שמתפשט ברחבי העולם אותר כבר ביותר מ-20 מדינות, בין היתר בישראל. עד כה זוהו בארץ שני מאומתים לווריאנט החדש, כשקיים חשד לגבי 15 מקרים נוספים. גורמי הבריאות בדרום אפריקה מנסים להרגיע וטוענים כי החיסון יעיל נגד האומיקרון וכי מי שהתחסן שלוש פעמים מוגן מפני מחלה קשה, אך כרגע אין לכך הוכחות חד משמעיות.

שרת הכלכלה והתעשייה וחברת קבינט הקורונה, אורנה ברביבאי, התייחסה בשיחה עם ניב רסקין לצעדים האחרונים בהם נקטה הממשלה: חובת בידוד של שלושה ימים לחוזרים מחוץ לארץ וקנס על סך 3,500 שקלים למי שיפר את הבידוד. "אנחנו עוקבים בדריכות ונוקטים בפעולות מידתיות וסבירות", טענה השרה ברביבאי, "עוד לא יודעים להגיד בוודאות האם החיסון תופס לגבי הווריאנט. בשישי ובמוצאי שבת ראיתי את הגרפים של תפוצת הווריאנט הזה - היא מטורפת יותר מכל וריאנט אחר".

"בחצי שנה האחרונה הוכחנו שאפשר מצד אחד לטפל בהיבט הבריאותי, ומצד שני לוודא שהכלכלה מתפקדת ועובדת", המשיכה שרת הכלכלה, "ההחלטות של ראש הממשלה והקבינט מהיומיים-שלושה האחרונים אומרות - נאפשר לישראלים לצאת ונשאיר את הכלכלה פתוחה, אבל ננקוט במשנה זהירות".

מה עמדתך באשר לאיכוני השב"כ?
"הצבעתי נגד איכוני השב"כ. במדינה דמוקרטית ובממשלה שמתנהלת בצורה ראויה ומקצועית מתקבלת עמדת הרוב, אבל אני אישית חשבתי שכרגע לצאת עם האיכונים זה מוקדם מדי ומוגזם. לא צריך איכוני שב"כ. ה'סטארט אפ ניישן' יכולה לפתח אפליקציה אזרחית, כמו ברוב המדינות המתוקנות והדמוקרטיות בעולם".

הבעיה הגדולה היא מיליון הישראלים שלא הולכים להתחסן. לא צריך להחריף את הסנקציות נגדם?
"אני לא רוצה לחיות במדינה שכופה חיסונים. אפשר בקלות לקבל החלטות שאומרות שאדם חייב להתחסן, אבל אני חושבת שזה בלתי סביר. אנחנו כן נוקטים סנקציות, יש את התו הירוק ואם הווריאנט יתפשט בארץ בוודאי שהעוצמה שלו תגבר. הורדנו את ההתקהלויות ללא תו ירוק מ-100 ל-50, ואם תהיה התעצמות נוריד את זה לגמרי ובכל התקהלות נדרוש תו ירוק. יש רצון לאפשר לאנשים לחיות, ומצד שני לשמור על בריאות הציבור".

עד כמה הצעדים שננקטו בנתב"ג באמת מספיקים?
"ההתבוננות היא מערכתית. אפשר שהממשלה תשב מלמעלה ותגיד - חברים, נו נו נו, תעשו ככה ואחרת, אבל אפשר גם לצפות לשיתוף פעולה מהציבור שרוצה לצאת, לחיות ולהתנהל באופן נורמטיבי. הגענו לחבילה מידתית שכוללת פינוי למלוניות, עצירת התחבורה הציבורית בנתב"ג ובדיקת PCR ביום הראשון והשלישי למבודדים. לפני קבלת ההחלטות האלה השקענו שעות בכל פרט ושמענו מומחים מבחוץ".