שתף קטע נבחר

צניחה היסטורית בתפוקה היפנית

המשבר בכלכלה השניה בגודלה בעולם הולך ומעמיק. תפוקת המפעלים צנחה בנובמבר בקצב המהיר ביותר מאז החלו הרישומים ב-1953, היצוא צנח והאבטלה עלתה ל-3.9%

המשבר ביפן מחריף: תפוקת המפעלים במדינה צנחה בנובמבר בקצב המהיר ביותר אי פעם, בעקבות סגירת מפעלים וקיצוצי עובדים כתוצאה מהירידה בביקוש. על כך דיווחה היום (ו') ממשלת יפן.

 

 

התפוקה בכלכלה השניה בגודלה בעולם צנחה ב-8.1% בנובמבר לעומת אוקטובר, הירידה החודשית הגדולה ביותר מאז שמשרד האוצר, המסחר והתעשייה החל לפרסם נתונים ב-1953. אנליסטים צפו ירידה של 6.7% בתפוקה.

 

קאורו יוסאנו, שר האוצר, הזהיר כי קשה לחזות מתי תצא יפן מהמיתון. "הציבור, אנשי העסקים והפוליטיקאים - אנחנו חייבים לתת את הכל כדי למנוע מהכלכלה לצנוח צניחה חופשית", אמר יוסאנו.

 

משרד האוצר צופה כי התפוקה תמשיך לצנוח. תחזית המשרד צופה ירידה של 8% בתפוקה בדצמבר, וירידה נוספת של 2.1% בינואר 2009. חברות ענק, בהן טויוטה מוטור, סוני וקאנון, הקטינו לאחרונה את התפוקה ופיטרו עובדים כדי להתמודד עם הירידה בביקוש ליצוא שלהן.

 

היצוא היפני הוא המנוע העיקרי של הצמיחה הכלכלית במדינה, ובנובמבר נרשמה גם צניחה חדה במשלוחים מעבר לים.

עוד דווח היום כי האבטלה ביפן עלתה ל-3.9% בנובמבר, לעומת 3.7% באוקטובר. הנתון היה נמוך מעט מציפיות האנליסטים, שחזו שיעור אבטלה של 4% בחודש שעבר. מספר המובטלים במדינה גדל ב-100 אלף לעומת שנה קודמת, ועמד על 2.56 מיליון איש.

 

מזכיר הקבינט טאקו קוואמורה אמר כי הממשלה תפעל להעברת תקציב גדול במיוחד בפרלמנט השבוע, כדי לחזק את הכלכלה.

 

עוד דווח היום כי מדד הליבה (מדד המחירים לצרכן ללא אנרגיה ומזון) עלה בנובמבר ב-1% לעומת אשתקד, אך ירד ב-0.8% לעומת אוקטובר. יפן נאבקה במשך עשור בדפלציה - ירידת מחירים - שפגעה בצמיחה. המחירים לצרכן במדינה עולים כבר יותר משנה, אך קצב העלייה נחלש על רקע צניחת מחירי האנרגיה בעולם.

 

לבנק המרכזי היפני לא נותר טווח פעולה רב בתחום הריבית, לאחר שבשבוע שעבר הוריד את הריבית במדינה, שעמדה על 0.5%, ל-0.1%.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים