שתף קטע נבחר

צילום: ערן קמינסקי

ברק יצחקי במכבי ת"א - העסקה הנכונה?

עכשיו, אחרי שהאופוריה בעקבות החתמתו מתחילה להתמוגג, יתחיל שלב השאלות. האם ההשקעה מוסרית? האם היא תשתלם? האם יש בכלל חלוץ שיכול להצליח בצהוב? איזי עין דור על ההעברה של הקיץ

לא פחות מ-2 מיליון דולר יועברו ממכבי תל אביב לבית"ר ירושלים על שירותיו של ברק יצחקי, מי שלדעת רבים נחשב לשחקן הליגה הישראלי הטוב ביותר בשוק. השחקן עצמו ירוויח 10 מיליון שקל על פני תקופה של חמש שנים, 550 אלף דולר לעונה. סכומים דימיוניים, שנדמה כי פוצצו את השוק.

 

בסופו של יום, חוזהו של יצחקי אינו שונה בהרבה מזה שחתם בבית"ר, כשזו היתה תחת שליטתו של ארקדי גאידמק. כבר ראינו סכומים דומים מתרוצצים בליגת העל שלנו, שהם עדיין נמוכים ביותר מהמקובל בליגות האירופיות ואפילו הליגות הבינוניות והקטנות ביבשת הישנה. אבל האם העסקה הזו תצדיק את עצמה?

 

הבחירה במכבי

מהצד של יצחקי, הבחירה במכבי ת"א, כשהפועל תל אביב ומכבי חיפה דלקו אחריו, לא היתה ברורה מאליה. בסיום הסאגה הוא עוד אמר: "אני שלם עם ההחלטה שלי. באתי ממועדון גדול כמו בית"ר למועדון גדול כמו מכבי ת"א". ובכל זאת, בהפועל ת"א טענו כי העובדה שאוהדי בית"ר נדנדו וביקשו שלא ילבש אדום, פגעה בהם.

 

למיטב הבנתי, לאוהדים אין קשר להחלטת החלוץ, אבל לנאמנות שלו לבית"ר יש גם יש. יצחקי הלך עד הרגע האחרון עם נאמנותו לאינטרס של היו"ר שלו, איציק קורנפיין, שחיפש וממשיך לחפש דרכים להציל את המועדון הקורס. הסכום שהצהובים היו מוכנים לשלם פשוט היה גדול יותר וכל תיאוריית קונספירציה אחרת, אינה במקום.


קורנפיין. יצחקי נותר נאמן לאינטרסים של יו"ר בית"ר (צילום: יעד כהן)

 

ווינריות

בעלי מכבי ת"א, מיטשל גולדהאר, הבין בעונה החולפת כי על מנת להציב קבוצה טובה על כר הדשא, הוא יצטרך שחקנים טובים ויצחקי הוא אולי הטוב שבהם. עם נסיון של זכיה בתארים, יכולת הבקעה מוכחת ויכולת להשתלב בקבוצה שבה קיימים כוכבים נוספים, יצחקי יכול להביא את הערך המוסף בדרך לאליפות ראשונה בקריית שלום, מאז הנס של 2003.

 

"הוספנו שחקן עם יכולת יוצאת דופן ונחישות לנצח", אמר גולדהאר עצמו בליל החתימה. במכבי של העונה שעברה, גם הבעלים עצמו הבין שלצהובים חסר אופי ווינרי.


אוהדי מכבי ת"א. חסרה הווינריות בעונה שעברה (צילום: אלי אלגרט)

  

יותר מדי כוכבים

הזיכרונות מעונת הגלאקטיקוס שוב עולים. העובדה שעל הספסל יושב כוכב אחד גדול במיוחד בדמות אבי נמני, יכולה דווקא לעבוד לטובת מכבי. מאור בוזגלו צפוי להיות הראשון שימצא את עצמו מתלונן על מעמדו, גיז'רמו ישראלביץ', יובל אבידור וכשרונות אחרים יקבלו פחות דקות. נמני ניסה להנמיך ציפיות בעונה החולפת, אבל במועדון, שמחשיב את עצמו לגדול בארץ, זה קצת קשה. העונה הציפיות יהיו גבוהות במיוחד וכדאי שנמני יפנים את זה כמה שיותר מהר.

 

יותר מדי חלוצים

הפחד הוא שכמו בעונת הגלאקטיקוס, רוב הרכש מתרכז בחלק הקדמי. עם שלושה חלוצים חדשים כמו יצחקי, אלירן עטר ורוברטו קולאוטי, שמצטרפים לאבידור ועוד שחקן או שניים, יתקשו נמני והמאמן יוסי מזרחי לייצב את השורות. במצב מסויים, עשויים יצחקי או עטר לעבור לאחד האגפים, תפקיד ששניהם לא ממש אוהבים. מה יקרה במידה שאחד או אפילו שניים מהם יישבו על הספסל? את התשובות נשאיר לדמיון.


בוזגלו. איך יסתדרו יחד כל הכוכבים? (צילום: עוז מועלם)

 

האם ההשקעה לא גדולה מדי?

במידה שהקבוצה לא תזכה באליפות, אז ברור שההשקעה לא השתלמה. במידה שגולדהאר יחליט ביום בהיר אחד שהוא לא רוצה לתמוך במכבי, אז גם כאן התשובה ברורה. מצד שני, יצחקי יקפיץ את כמו מכירת המנויים ואולי יוסיף עוד מימד של יצירתיות שהיתה כל כך חסרה לצהובים. שלא לדבר על נסיון מוכח בכיבוש שערים.

 

הנקודה ההיסטורית

"אני מודע לציפיות ולכך שהושקעו פה סכומי כסף לא קטנים, אבל אני רוצה לעלות על המגרש ולהראות מה שאני יודע", אמר יצחקי אחרי שהוחתם. על יצחקי קיימת מחוייבות לקבלות כמה שיותר מהר, כשההיסטוריה לא עובדת לטובתו. כל החלוצים שהגיעו למכבי בקול תרועה רמה, מאלון מזרחי ועד אמיל אמבמבה, ישמעאל אדו, יניב עזרן ואבידור, כשלו.

 

מצד שני, נקודה היסטורית שדווקא עובדת לטובתו, היא הנקודה הבית"רית. הכוכב הגדול האחרון שהגיע מבית"ר למכבי היה אורי מלמיליאן ב-1989, שסיים את עונת הבכורה שלו בצהוב כמלך השערים של הליגה. אחר כך הוא גם היה שותף מלא לאליפות, למרות שכבר הספיק לחנוך את דור הילדים שעשה את ההבדל באותו תואר, דור שכלל בין היתר גם את נמני.


עזרן. לא חזר מהפציעות (צילום: יועד כהן)

 

הניצחון בדרבי

נחזור ליצחקי שאמר: "כל עוד אתה מלפפון חם, זה אומר שאתה שווה משהו". יש בזה משהו ואם הוא לא היה סקורר מוכח, סביר להניח שהאדומים לא היו מוכנים להוציא סכום כמעט זהה לזה ששילם עליו גולדהאר. מבחינת מכבי מדובר בניצחון גדול על היריבה העירונית, גם אם לא הושג על המגרש. אחרי שנים, מכבי היא זו שזכתה במלפפון החם. מה זה אומר על המשך הדרך? כלום.

 

הצביעות של קברניטי הליגה

האם הליגה תסבול מהמונופול של גולדהאר? בהחלט יכול להיות שכן. ההזהרות של מוני הראל ואלי טביב, כמו גם אלו שבאות מכיוונו של יעקב שחר, הן במקום, אבל אינן צריכות לבוא מהם. שחר שלט בכדורגל הישראלי במשך שנים וגם הוא "חטא" במתן סכומי כסף גבוהים ביחס לאותה תקופה לשחקנים שבהם חשקה נפשו. נכון הדבר בעיקר בשנות ה-90, כשלשאר הקבוצות לא היתה יכולת להתמודד עמו.


שחר. גם הוא התפרע בשנות ה-90 (צילום: אלי אלגרט)

 

ומה לגבי הראל וטביב? קודם כל צריך להבין את ההבדלים בין 1.7 מיליון דולר ל-2 מיליון, כך גם אם הפועל היתה זו שזוכה בשירותיו של יצחקי, הסכום היה גבוה ואולי אף מופרז. להפועל יש לא מעט שחקנים יקרים, עם חוזים גדולים, אבל גם נכונה העובדה שהיא עדיין מתנהלת בצורה שפויה יותר מיריבתה העירונית. ניכר שהפחד האמיתי של הפועל נובע מחזרתם של הצהובים לקרב על האליפות. אל תטעו, לא מדובר פה בשום דבר אחר.

 

זה לא שהפועל החליטה לחשוב לפתע על טובת הליגה. נכון שהסכומים שמוציא גולדהאר הם עצומים, אבל ההבדלים בהשוואה לסכומים שרצו כאן לפניו, אינם גדולים. נכון שאם הוא יעזוב, קיים סיכוי לגאידמק 2, אבל גם כאן חשוב להבהיר דבר אחד. איש העסקים הקנדי הוא לא ארקדי, עסקיו אינם אפלוליים והוא אינו נרדף על ידי החוק במדינות אחרות. הסיכוי שיברח אחרי שנה-שנתיים עדיין קיים, אבל אינו גבוה.


גולדהאר. הוא לא יברח כמו גאידמק (צילום: עוז מועלם)

 

תודה לשיטת הקיזוז

גם מבחינה מקצועית, מכבי תתקשה לברוח לליגה וגם כאן אפשר להרגיע את כולם. הקבוצה הזו צריכה להתחבר, אם היא בכלל תצליח לעשות את זה. דבר שני, גם אם ההצלחות יגיעו מוקדם מהצפוי, יו"ר ההתאחדות אבי לוזון, כבר דאג לנו לשיטת ליגה מהמתקדמות בעולם, לתפארת מדינת ישראל.

 

מה זה אומר על הנוער של מכבי?

השאלה המדאיגה ביותר את אוהדי מכבי ת"א, היא שאלת שילובם של שחקני בית, מאחר וזו היתה הגאווה האמיתית של המועדון במהלך השנים. מחלקת הנוער של הצהובים לא הוציאה שחקנים נוצצים במשך שנים וכל מה שקיבלנו ממנה היו פועלים אפורים בדמות שרן ייני, ליאור ז'אן, ניסו קפילוטו, משה מישאלוב, יובל שפונגין, אורי שטרית ואחרים.

 

כל השחקנים היצירתיים מתוצרת המחלקה, להוציא אולי את דור מלול, שגם הוא הפך מקשר למגן, פשוט התאיידו בשלב כזה או אחר, ברגע שהלחץ לתארים גבה מהם את המחיר. בסופו של יום, למכבי לא היו מספיק כלים התקפיים כדי להתמודד על אליפות ואולי כדאי שבשנים הבאות יחשבו שם כיצד לשפר את הנוסחה ולגדל גם יהלומים ולא רק פועלים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ברק יצחקי
צילום: אורן אהרוני
מומלצים