מושבה היסטורית עם הפנים לעתיד

מזכרת בתיה, מושבה ציורית עם היסטוריה עשירה, מזנקת לעתיד בזכות פארק טכנולוגי אטרקטיבי, פרויקט פינוי-בינוי ושכונה חדשה עם 2,500 יח"ד. מפגש עם הישראליות של פעם בסביבה מודרנית מטופחת

מיצג בכניסה ליישוב. להישאר מושבה ולא להפוך לעיר קטנה, צילום: ד"ר אבישי טייכר, ויקיפדיה

״י"ז משפחות נאחזו שמה. לכל אחת מהן מק"ג עד ק"ס דונם אדמה. השנה זרעו כל אחד 90 דונם חטים ושעורים ושבעים דונם הניחו לזרע הקיץ. האיכרים שמחים מאוד בחלקם, את נדיבם יברכו שבע פעמים ביום ואת פקידם יאהבו, כי מתנהג איתם ברחמים" (עיתון הצבי, כ"ו אדר ב' תרמ"ו (1886), מדווח על יומה הראשון של מזכרת בתיה תחת הנהלת פקידי הברון).

לרגע אפשר לחזור עשרות שנים בזמן, דקות ספורות מהמרכז המסחרי של צומת ביל"ו שוקק החיים. מצפיפות של בניינים נפרשים בבת אחת כרמים ופרדסים עם נוף פתוח למרחבים ולגבעות הירוקות. כפר קסום יושב לו על אם הדרך, בין רחובות מרוצפי אבן עם פנסי רחוב של פעם, בתי אבן וכורכר ציוריים, עם תריסי עץ ואדניות פורחות.

הפכתם לסביון של השפלה? אני שואל את ראש המועצה גבי גאון, גם לאור מחירי הדיור שמשתוללים. "הציבור אוהב את מה שקורה כאן בהיבטי חינוך, קהילה, סביבה ואיכות החיים״, הוא עונה. ״מבקרים שמגיעים לכאן מספרים שהיו בסוג של טוסקנה ישראלית״.

ההיאחזות בקרקע במזכרת בתיה מסמלת את כל סיפור הישראליות בריכוז אחד. מזכרת בתיה נשארה כמו שהיא, עם הטלפון הציבורי האדום שנשאר ברחוב הראשי מתקופת המנדט, מול בית הפקידים של הברון דה רוטשילד, שניהלו מפה את היישוב החל משנות ה-80 של המאה ה-19 ועד שנות העשרים של המאה שעברה. משרידיו של משוריין שעלה בדרכו מכאן ביחד עם שיירות הרכבים לירושלים הנצורה ב-48' ועד בית הכנסת שתרם הברון לפני כמעט 100 שנה, שהפך למונומנט אדריכלי וייפתח בשבועות הקרובים לאחר עבודת שימור מדוקדקת.

לפני כשבועיים ביקרו כאן ראשי ערים ונשארו עם פה פעור. מזכרת בתיה היא מעין מוצג מיניאטורי למלאכה הציונית שלא שמנו לב אליו. סיפור המושבה מהקמתה ועד היום משקף את הסיפור הגדול של תולדות עם ישראל בעת החדשה: החל מראשית הציונות באירופה, העליות לארץ בתקופה העותומנית, המחתרות, מלחמות העולם, פיתוח החקלאות, פרעות תרפ"ט והמרד הערבי הגדול, יציאת שיירות האספקה לירושליים הנצורה, הקרבות בלטרון במלחמת השחרור, קליטת עלייה לאחר קום המדינה והפיתוח הטכנולוגי של היום.

המושבה התפתחה מאוד עם השנים ומשמרת את האזור ההיסטורי הקסום לצד שכונות חדשות ומודרניות ופארק טכנולוגי חדש שאמור להתחיל לקום בשנה הבאה. הפארק ממוקם במקום היחידי בארץ בו מתחברים כביש 6 ותחנת רכבת פעילה ממאי 2019.

מדובר בפארק עם תב"ע מאושרת בבעלויות פרטיות. ראש המועצה קורא ליזמים להגיע ולהשקיע במקום הטוב ביותר בארץ – אוכלוסייה מעולה, סביבה ירוקה, נגישות תחבורתית ותעריף ארנונה אטקרטיבי במיוחד.

חזון חרדי ציוני

הכל מתחיל בחזון ציוני יוצא דופן, שנשמע היום מנותק מהמציאות: קבוצה של חקלאים חרדים בראשות הרב מוהליבר הגיעו לברון רוטשילד בבקשה לקנות את הקרקעות ולהקים פה את המושבה עקרון. מזכרת בתיה היא סטארטאפ ציוני מרשים עם רעיון פורץ דרך ומימון מכספי הברון.

רוטשילד הוא שהחליט בעצמו להסב את שם היישוב ב-1887 על שם אמו בתיה, ובנשימה אחת החליט על היישוב שייקרא על שם אביו יעקב, הלא הוא זכרון יעקב. בשנה הבאה תיכנס מזכרת בתיה לחגיגות ה-140 שלה.

המושבה, אשר הוקמה ב-1883, הייתה הראשונה שהוקמה בארץ ישראל על ידי הברון רוטשילד. אבל בעוד זכרון יעקב או ראש פינה הפכו פנינות תיירותיות, מזכרת בתיה נשארה נחבאת אל הכלים. רחוב רוטשילד הוא אחד הרחובות היפים בארץ, עם גלריות של אמנים לאורכו ובמרכזו המבנה ששימש בימי הברון כבית הפקידות. בית קפה ומסעדת גורמה הוקמו ברפתות היסטוריות. מתחם שלם מימי העלייה הראשונה שוחזר בהשקעה של מיליוני שקלים.

האתגר של ראש המועצה, גבי גאון, קצין צנחנים שביצע תפקידי מג"ד וסגן מפקד בה"ד 1 ואף עבד כמנהל ביקורת במשרד מבקר המדינה, כולל היום לדבריו את שלושת ה"שינים" - שידרוג שירות: כולל שירותי דיגיטל לתושבים; שיתוף: התושב שותף במעשים ובחיי קהילה; שקיפות: כולל שידור חי של ישיבות המועצה.

נדמה שהאתגר הגדול באמת הוא הוצאתה לאור של מזכרת בתיה, שרבים אולי פספסו אותה לאורך הדרך, אל מול ההתפתחות של ערים שכנות, כמו רחובות, ראשון לציון או נס ציונה.

חיזוק פיזי ורוחני

עוד קצת היסטוריה: לקראת ביקורו של הברון באזור נהוג היה לשאול את התושבים אלו מתנות הם רוצים. תושבי ראשון לציון באותם ימים ביקשו יקב, שהפכה לכרמל מזרחי. תושבי מזכרת בתיה ביקשו בית כנסת. בלב ההיסטורי של המושבה בכיכר המרכזית יושב מבנה לבן מעוגל ומקושת. שנים עמד מוזנח ומט ליפול, עד שגבי גאון החליט למצוא תקציב של 5 מיליון שקל ולהפכו למוקד תיירותי.

בית הכנסת, המכונה "הגדול", מופיע על סמלה של מזכרת בתיה. נבנה בסגנון אירופאי, שמזכיר את היכלי הקודש התיירותיים בעולם. זהו אתר תיירות שייפתח לציבור בקרוב ויכלול גם מבנה משלים נוסף, שנבנה בחודשים האחרונים וישמש גם לאירועים.

״נשפכו כאן כמויות אדירות של בטון. זה לא רק חיזוק פיזי, אלא חיזוק רוחני, תרבותי, קהילתי תוך טיפול הדוק במורשת”, אומר גאון. ״המסר שלי חד משמעי. זה חייב להיות התנאי מצידי לפיתוח היישוב. אני לא רוצה שהפארק הטכנולוגי יסמל את המקום, אלא מושבה ממותגת, בהחייאת הלב ההיסטורי שלה ובראשה בית הכנסת הגדול, ולצידו פארק טכנולוגי״.

תוכניות לעתיד

תוכניות יש למכביר, חלקן הגדול בביצוע מתקדם, למשל מחלף הכניסה השלישי אל היישוב, שיקצר את הדרך למרכז ברבע שעה, ללא צווארי בקבוק בשעות העומס.

בקנה נמצאת שכונה בתכנון של עד 2,500 יחידות דיור, שייתנו גם מענה של דיור בר-השגה לבני היישוב שנאלצו עד היום לעזוב לערי הלווין. ״לא יהיו כאן מגדלים של 15 קומות שישנו את צביון היישוב״, מבטיח גאון. וכל עוד הוא נציג הציבור, מזכרת בתיה לעולם תישאר מושבה.

אתה נבהל ממה שקורה למחירים?

״בהחלט. לא פרופורציונלי לחלוטין. 2 וחצי דונם למרכז מסחרי נמכרו ב-14 מיליון שקל. פנטהאוז 150 מ״ר ב-5 מיליון״.

פארק טכנולוגי בעירוב שימושים על 300 דונם הוא הדבר הבא, בצמוד לתחנת הרכבת, כולל קאנטרי קלאב חדש. ״המטרה שלנו להפוך בית חם לעסקים - מחיר למ״ר ארנונה לעסקים מהנמוכים בישראל - 150 שקל למ״ר, בערך כחצי מהתעריף ביחס ליישובים סמוכים״, אומר גאון.

גם בנושא הקיימות מזכרת בתיה נחשבת לאחד היישובים המובילים בארץ. בנחל עקרון נשתלו מאות עצים. המועצה פעלה למניעת הצפות בהרחבת הנחל ויישום מודל ריסון גאויות עם בריכות מקומיות ומערכות שאיבה בסירקולציה. המערכת תיכנס לפעולה בחודשים הקרובים לאחר החיבור חשמל.

מושבה מודרנית

גבי גאון, 52, הגיע לכאן בשנת 2004. ״שירתתי כמג"ד בצבא קבע וחיפשנו לצאת מהעיר למקום ירוק ופתוח עם אופי קהילתי". בנו סיים בימים אלה את בה"ד 1 כקצין בחיל הים ובתו שמיניסטית.
איך היית מגדיר את העיירה?

"אנחנו לא עיר קטנה. יש פה 17,500 תושבים שיוצרים סוג של מושבה מודרנית. מודל בין מושב המאופיין במשקים לבין עיר״.

אם רוטשילד היה מתעורר מה היה אומר?

״היה אומר שהצלחנו לשמר את רוח המייסדים מ-1883 והתפתחנו בצורה יפה המשקפת את התפתחותה של ישראל לפני ואחרי עצמאותה השלישית״.

מה מיוחד במגורים כאן?

"הייחוד משתקף ב-3 נושאים: קהילה, סביבה וחינוך, שהוא גולת הכותרת ועטרת ראשנו. הכל באחריות הדדית ושותפות עם התושבים. מזכרת בתיה היא קהילה של קהילות. כל אחד יכול לחיות לפי אמונתו והשקפתו בכבוד. בעיניי אנו אי של סובלנות ושותפות. מרקם חיים שנעים להתגורר בו במרחב ירוק ופתוח. זהו גן עדן קטן, עם מרחב כפרי שמתקיים לא רחוק ממרחב אורבני צפוף, שמתפתח בערים הגדולות״.

איך ייראה המקום 5 שנים מהיום?

״התחלת בנייה בפארק הטכנולוגי, שיהווה מרכז בילוי ועסקים. הקמת קאנטרי חדיש, תכנון שכונה קהילתית חדשה בבנייה רוויה. פארק נינג'ה. שיקום נחל עקרון בחלק המרכזי. פרויקט התחדשות עירונית לפינוי-בינוי שנמצא בבנייה - 320 דירות ישנות שיהפכו ליותר מ-1,000 עם ביקוש מצד יזמים מובילים. לא בכדי מזכרת בתיה היא מהיישובים האטרקטיביים והמובילים במרכז הארץ״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר