שבר שיא: מסמך בכתב ידו של אלברט איינשטין נמכר ב-11.6 מיליון יורו

כתב יד מוקדם של המדען נמכר במכירה פומבית בפריז בסכום ששבר את השיא הקיים • מדובר במסמך שעוסק בתורת היחסות שפיתח באותם ימים • בעבר נמכרו כתבי יד של איינשטיין בסכום של 2.8 מיליון ו-15.6 מיליון

אלברט איינשטיין, צילום: Getty Images

כתב יד מוקדם של אלברט איינשטיין, נמכר אתמול (שלישי) במכירה פומבית של בית המכירות "כריסטיז" בפריז בסכום שיא של 11.6 מיליון יורו. מדובר במחיר גבוה פי ארבעה מההערכות הראשונות של מומחי בית המכירות ומדובר גם בכתב היד היקר ביותר של המדען שנמכר אי פעם במכירה פומבית.

החשיבות של כתב היד שנכתב בין השנים 1914-1913 היא בכך שהמדען עוסק בו בפיתוח תורת היחסות שלו שהוא פיתח באותה תקופה וניסח יחד עם עמיתו השיווצרי ואיש סודו המהנדס מישל בוסו. מדובר ב54 עמודים בכתב יד שבהם ההתמודדות של איינשטיין בין השאר עם שאלות ביחס לתנועת כוכב הלכת מרקורי (חמה), שהטרידו את העולם המדעי זמן רב. למעשה מדובר בכתב יד שמהווה התקדמות לקראת תורת היחסות הכללית שכתב. בבית המכירות כריסטיז מציינים כי המציאה של כתב היד הזה היא נס כיוון שאיינשטיין לא שמר כמעט חישובים וכתיבות שלו מאותה תקופה וזאת עד שסיים לפתח את התיאוריה הכללית שלו.

כתב יד של איינשטיין מלפני 100 שנים // צילום: נעם ריבקין פנטון,

מי שהציל את כתב היד היה מישל בוסו וזאת כיון שאיינשטיין מצא כמה טעויות בחישובים ולכן רצה לזרוק את הכתוב. בבית המכירות ציינו כי "כתב היד מאפשר לנו הצצה למוחו של אחד המדענים הדגולים אי פעם והמדען הכי חשוב במאה ה20". כתב היד גם מראה את ההתקדמות שעשה המדען מפיתוח המשוואה המפורסמת  של תורת היחסות הפרטית מ1905: E=MC2 אל עבר תורת היחסות הכללית.

שיאים נוספים קודמים שאליהם הגיעו כתבי יד של המדען הם השגת סכום של 2.8 מיליון דולר עבור מכתב משנת 1918 וכן סכום של 1.56 מיליון דולר עבור מכתב האושר שלו שנכתב בשנת 2017.

אינשטיין הלך לעולמו בשנת 1955, אולם דווקא הכתבים המוקדמים שלו מהשנים של תגליות הענק נדירים, וזאת כיון שהוא לא ייחס חשיבות רבה למה שהוא הגדיר כנוסחאות ופשוטות וכטיוטות לקראת התגלית האמיתית. כך קרה שכיום יש לנו מעט מאד מידע על הדרך שעבר המדען ועל החישובים שהובילו אותו לתגליות העצומות שלו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר