יורם, בשנות החמישים לחייו, שירת כלוחם בגזרת איו"ש בתחילת האינתיפאדה הראשונה ונקלע לכמה אירועים קשים שהותירו בו צלקות נפשיות. הוא לא טופל והמשיך בחייו, כשמיד לאחר שחרורו גויס לשורות משרד הביטחון.

לאחר כ-30 שנה בהם מילא מגוון תפקידים, נגרמה לו מה שהוגדרה כהתפרצות מאוחר ועוצמתית של פוסט טראומה. הוא חווה התקפי לחץ וחרדה קשים. מצבים שפוגעים בתפקוד יומיומי, גורמים להימנעות ממקומות, אנשים ופעולות שכיחות ונורמטיביות.

לאחרונה הוא קיבל כלי שמסייע לו להתמודד ומשפר את איכות חייו. במסגרת פרויקט ייחודי ליצירת פתרונות טכנולוגיים עבור פצועי צה"ל  קיבלה על עצמה חברת רפאל אתגר שונה מהייעוד המקורי שלה. לא פיתוח מכני או אלקטרוני אלא עבור נפגע בנפש.

צוות המהנדסים של רפאל עם פצוע צהל (צילום: רפאל)
התכנסו יחד ומצאו פיתרון. המהנדסים ויורם | צילום: רפאל

בחברה הקימו צוות מהנדסים מתנדבים שיחד עם יורם התכנסו כדי למצוא פיתרון שיסייע לו באיתור מקדים של התקפי החרדה, מה שיכול למנוע או לצמצם את ההתקפים ואת עוצמת השפעתם. 

צוות רפאל פיתח עבור יורם אפליקציה ייעודית אליה הוא מדווח יום יום ומזין נתונים. בנוסף, מסתובב עם שעון חכם האוסף מדדים – דופק, לחץ דם, ושינויים בעור. בעזרת איסוף המידע הגולמי וניתוחו יודעים להתריע ליורם בטלפון לפני התקף חרדה.

"הייחודיות בממשק שפותח עבור יורם היא הפשטות", מסבירה עינת, מובילת הצוות של רפאל. "מדובר בממשק ידידותי למשתמש מאחר ואדם במצב של התקף לא יכול לתקשר בקלות. הוא פותח בשיתוף ופתיחות מלאה של יורם וע"פ צרכיו. אנחנו ממשיכים להיפגש לשיפור ולדיוק הפיתוח". 

הפיתוח הייחודי של רפאל נמצא כעת בבחינה של אגף השיקום במשרד הביטחון, כאשר בשיחה עם mako גורמים המעורים בפרטים הביעו תקווה כי בעתיד, יהיה אפשר לשלב את האפליקציה גם בצה"ל ותוך זמן קצר מסיום פעילות מבצעית להתריע בעזרת האפליקציה על לוחמים שמתעוררים אצלם התקפי חרדה. "כולי תקווה שבעזרת משאבים, נעמיק את המחקר ובכך נביא את הבשורה לעוד נפגעי PTSD בארץ", הוסיפה עינת מצוות הפיתוח.

צוות המהנדסים של רפאל (צילום: רפאל)
צוות המהנדסים של רפאל | צילום: רפאל

מדובר בחלק מפרויקט רחב המופק על ידי עמותת Restart, שפועלת למען החזרת פצועי צה"ל למסלול החיים, מיזם המחבר בין הפצועים לכוחות מובילים במשק הישראלי. זו השנה הרביעית בה חברת רפאל לוקחת חלק במיזם החשוב וזכתה הפעם במקום הראשון, בתחרות שהסתיימה בשבועות האחרונים.

"כלל אנשי עמותת ריסטארט הינם פצועי צה"ל וזו ללא ספק אחת מהסיבות למוטיבציה האינסופית שלנו לקשב הרב לפצועים", ציין ניב עפרון, מנכ"ל העמותה. "אני גאה ומודה לשותפים שלנו ברפאל ולמתנדבים על העשייה המיוחדת הזאת".