"על המדינה לעודד דירות נופש, לא להילחם בתופעה"

מחקר פורום "קהלת": מחצית מחדרי האירוח בת"א ב־2019 היו דירות נופש - כמו חדרי המלונות • "בניגוד לבתי המלון, ענף שיתוף הבתים צומח ללא סיוע המדינה"

חדר אירוח, צילום: אילוסטרציה: מישל דוט קום

מדינת ישראל מוציאה מאות מיליוני שקלים על סיוע לענף המלונאות - אך נלחמת בענף האירוח הזעיר (Airbnb), המסייע למעמד הבינוני. כך עולה ממחקר חדש של פורום "קהלת", שעיקריו מתפרסמים כאן לראשונה.

לפי המחקר, בשנת 2019 משרד התיירות הקצה 110 מיליון שקלים לסיוע לענף התיירות. ב־2020 אישרה הממשלה תוכנית סיוע נוספת בכ־300 מיליון שקלים לענף המלונאות. נוסף על כך, המדינה מקצה קרקעות למלונות ולמיזמים תיירותיים בפטור ממכרז.

אלא שמנגד, התוכנית הממשלתית החדשה שמה לעצמה מטרה להילחם בדירות ה־Airbnb, ולאסור כליל המרת דירות מגורים ליחידות אירוח, ועל כן תוקפים בקהלת את התוכנית: "תחום האירוח הזעיר נחשב אחד היישומים המוצלחים ביותר של הצרכנות השיתופית, והוביל מהפכה של ממש בעולם", נכתב במחקר של שלומית קפלן, חוקרת בתחום הליטיגציה בקהלת.

"המצב החוקי העמום בענף מקשה את הציות לכללים ומעודד כלכלה שחורה"

 

מתוך המחקר: "הפלטפורמה מציעה מנגנון המספק מידע על טיב השירות ובטיחות האירוח - מבלי לכפות על המארח סטנדרטים קשיחים ואחידים. השכרת דירות מגורים לתקופות קצרות מגדילה את היצע מקומות הלינה, ללא צורך בהקצאת קרקעות או בהשקעת משאבים ממשלתיים לשם כך, תוך התאמה בין הביקוש למשאב המוצע".

נכון ל־2019, לפני הקורונה, מספר חדרי האירוח בתל אביב היה כמעט זהה לזה של חדרי המלון המוצעים בעיר. בירושלים היוו חדרי האירוח לטווח קצר כ־27% ממקומות הלינה לתיירים. לפי המחקר, בשנים 2020-2019, מחיר לילה ממוצע בדירת אירוח זעיר לא עלה מעולם על 600 שקלים.

"בישראל אין התאמה בין המצב החוקי לבין אופי ענף זה", כתבה קפלן, "והמצב החוקי העמום מקשה את הציות לכללים, מעודד כלכלה שחורה ואינו מאפשר תכנון כלכלי ארוך טווח".

Airbnb, צילום: AFP

המחקר לא מתעלם מההשפעות השליליות של דירות הנופש, כמו עליית מחירי הדיור, השפעות שליליות על סביבת הדירות, שינוי אופי השכונה ותחרות לא הוגנת בענף המלונאות. על כך מציינים בקהלת: "קשה להצביע על קשר הכרחי בין צמיחת הענף והתפתחותו לבין התוצאות השליליות הנטענות".

מסקנת המחקר היא כי רצוי להשית על התחום אסדרה "רזה", ברורה ופשוטה ליישום - במיסוי אחיד בשיעור קבוע על הכנסות מעיסוק זעיר, בהיתר לשימוש מעורב בקרקע למגורים או לנופש, ובמתן פטור למתקני אירוח שאין בהם סכנה לציבור.

"ניתן היה לצפות כי המדינה תעודד את ענף שיתוף הבתים במקום לדכא אותו", אמרה קפלן, "ענף האירוח הזעיר מציע מגוון רחב, חסכוני, זול וגמיש של אפשרויות אירוח - כאשר בניגוד לענף המלונאות המסורתית, ענף זה פועל ללא צורך בתמיכה כספית או בסבסוד מטעם המדינה. הניסיונות להחיל אסדרה נוקשה על התחום ברחבי העולם נכשלו, ויצרו שווקים 'שחורים' שפגעו באינטרס הציבורי מבלי למלא את המטרה שביקשו להגשים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר