"תיקן את העוול": בית הדין הרבני הגדול החזיר לגבר שבגד את חלקו ברכוש המשותף

לאחר שבית הדין האזורי פסק לטובת האישה ונישל את הבעל מכל רכושם המשותף, בית הדין הגדול קיבל את ערעורו של הגבר, התערב בפסיקה באופן חריג והחזיר לו את חלקו בדירתם המשותפת • עו"ד איימי בוני בכור: "אין בישראל גירושי אשם, בתי הדין צריכים לזכור שחוק המדינה גובר"

בית דין רבני בירושלים, צילום: אורן נחשון

בית הדין הרבני הגדול החליט לאחרונה לקבל ערעור של גבר שבגד באשתו ובית הדין האזורי בתל אביב החליט לנשלו מכל רכושו כחלק מהליך גירושים.

בעקבות בגידה שלא הוכחשה על ידי הגבר, הזוג החל בהליכי גירושים. בבית הדין האזורי הופתע האב לגלות, כי משום אותה בגידה, בית הדין הסיק כי רכושם המשותף – בהם הדירה בה חיו ודירה נוספת להשקעה, שייכים בלעדית לאם. לגבי הדירה להשקעה, הוחלט כי מדובר בנכס שהביאה האישה איתה לנישואים ובאשר לדירה המשותפת בה התגוררו במשך שנות נישואיהם, קבע בית הדין האזורי כי היא תועבר כולה לראשות האישה, וזאת לאחר שקיבל את טענותיה כי היא הביאה את המגרש לפני הנישואים וכיסתה את בנית הבית מכספי הירושה.

הגבר, שיוצג באמצעות עו"ד איימי בכור, טען להגנתו שאין בחוק גירושי אשם ולכן גם אם מדובר בבגידה שהוא הודה בה, אין לכך קשר לחלוקת רכוש. עוד נטען כי פסיקת בית הדין האזורי נוגדת את חוק יחסי ממון ומקרקעין וכי לבית הדין אין זכות לבטל חוקים.

הבעל מצידו טען שהוא היה מעורב בכל שלבי הבנייה והשקיע כספים רבים מכיסו, תוך לקיחת הלוואות, ושבכל מקרה קיימת לטובתו עילת השיתוף – בית ששני בני הזוג מתגוררים בו יחד ומגדלים את ילדיהם במשך שנים, שייך לשניהם. שליש מהבית נרשם על שם הבעל ואילו שני שליש על שם האישה, שטענה כי הדבר נעשה רק לשם לקיחת משכנתא ומדובר ברישום פיקטיבי.

עו"ד איימי בכור, צילום: ענבל מרמרי

בית הדין הרבני הגדול החליט להתערב בפסיקה באופן חריג וקיבל חלקית את הערעור. הרב אליעזר איגורא, הרב שלמה שפירא והרב מיכאל עמוס קבעו בפסק הדין כי הדירה להשקעה, תישאר ברשותה של האישה כי מדובר היה בנכס השייך לה בלעדית ואילו בעלות הדירה המשותפת תיוותר כפי שרשום. משמע -  הבעל יהיה זכאי לשליש מהדירה שבה חיי: "השקעה בנכס הרשום במלואו על שם אחד הצדדים מוכיחה את הכוונה ליצור שותפות – ובהעדר ראיה אחרת מן הסתם משמע שותפות בחלקים שווים". 

עו"ד איימי בוני בכור, מומחית לדיני משפחה מסרה בתגובה כי "בית הדין הרבני האזורי בתל אביב עשה את הלא יאמן ונישל גבר מבית מגורים משותף וזאת בשל בגידה. עד היום ראינו פסקי דין הפוכים של בית הדין שאשה מפסידה רכוש לאור בגידה. בית הדין הרבני האזורי בחוסר סמכות מוחלט תוך ביטול חוקי מדינה. חוק יחסי ממון הרי קובע שנכסים שנרכשו במשותף, בטח כאלה שרשומים במשותף בטאבו, יתחלקו בין בני הזוג. בית הדין הרבני האזורי דרס את החוק במחי פסק דין".

עוד הוסיפה כי "בית הדין הרבני הגדול תיקן את העוול אחרי מאבק ארוך והחזיר את השפיות. תוך שהוא קובע על פי חוק יחסי ממון וללא קשר לבגידה. אין גירושי אשם בישראל ובתי הדין הרבניים חייבים לעצור ולא לקחת את החוק לידיים. בתי הדין צריכים לזכור שחוק המדינה גובר. כל עוד הם לא פועלים כך, עורכי דין פועלים בתוך כאוס משפטי כשבסופו של דבר מי שמשלם על הליכים ארוכים ויקרים זה האזרח הקטן, שלא נדבר על הזמן ועוגמת הנפש. אני שמחה שהצלחתי להחזיר את השפיות למערכת".

יש לציין כי במקרים דומים שאירעו עם נשים בעבר, בהם בתי הדין פסקו לפי הדין העברי ונשלו את האישה מרכוש, בית המשפט העליון קבע חד משמעית כי הדין האזרחי (חוק יחסי ממון וחוק שיווי האישה) גובר על הדין הדתי בעניין זה וזאת משום התנגשות עם חוקי יסוד וערכים דמוקרטיים. כעת, בית הדין הרבני הגדול מפנים את הפסיקה גם לגבי גברים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר