אושרה הקמת שכונה חדשה בירושלים, נציג האיחוד האירופי: "מכשול לשלום"

שכונת המגורים שתוקם בשדה התעופה הנטוש בעטרות, תכיל אלפי יחידות דיור, שטח למלונאות, שטחים למבני ציבור, תעסוקה ומסחר • התוכנית, ככל הנראה, תדרש בהסכמה מדינית כיוון שהיא עלולה לגרור התנגדות מצד הממשל האמריקני • ראש העירייה משה ליאון: "התוכנית תיצור פתרונות דיור לצעירים" • דיפלומטים אירופאים סיירו במקום והביעו את מחאתם נגד תוכניות הבנייה

הדמייה של תוכניות הבנייה בעטרות, צילום: אדריכל יובל קדמון

עיריית ירושלים אישרה היום (רביעי) הקמת שכונה חדשה בעטרות, שמתוכננת באזור שדה התעופה עטרות הנטוש, בשטח של 1,243 דונם. על פי התכנון, שכונת המגורים החדשה תכיל אלפי יחידות דיור, שטח למלונאות, שטחים למבני ציבור, שטחים ציבוריים פתוחים ושטחי תעסוקה ומסחר.

הבנייה המתוכננת בעטרות שבצפון ירושלים שנויה במחלוקת, ונראה כי יהיה צורך בהסכמה מדינית כדי להמשיך את הליך אישור התוכנית המוצעת. התוכנית לא קודמה במשך תקופה ארוכה והאישור שלה היום עלול להביא להתנגדות מצד הממשל האמריקני.

בנוסף, מציעה התכנית הקמת רצועת שטח לתעסוקה ומסחר בסמוך לדרך 45, ושימור מבנה הטרמינל ההיסטורי הקיים בתחום שדה התעופה עטרות, כל זאת כחלק מתכנון עירוני משמעותי, המייצר שלד עירוני הליכתי, הכולל מערך שבילים ושטחים ציבוריים פתוחים, בין החלקים השונים של השכונה.

שדה התעופה הנטוש בעטרות // צילום: אורן בן חקון, צילום: אורן בן חקון

בחלקה הראשון של התוכנית יאושרו כ-3,800 יחידות דיור ולאחר בדיקות איכות הסביבה יורחבו לכ-10,000 יחידות דיור, שאליהן יצטרפו שטחי מסחר ותעסוקה, בשטח ההיסטורי של נמל התעופה בעטרות. התוכנית אושרה היום בוועדה המקומית לתכנון ובנייה לקראת אישורה הסופי בוועדה המחוזית ב-6 בדצמבר.

עופר ברקוביץ׳, יו״ר התעוררות בירושלים, המקדם במשך תקופה ארוכה את הבנייה בעטרות, אמר: ״מדובר באישור היסטורי לבנייה בירושלים. הייתה פסימיות אדירה בתחילת הדרך, שלא נצליח להביא להקמת השכונה, אבל הנה היום זה קרה. אנחנו גאים מאוד זה מהלך קריטי לצעירים, להוזלת מחירי הדיור, לשמירה על הריאות הירוקות. אמשיך לפעול כדי שגם הוועדה המחוזית תאשר את התוכנית ולא תיכנע לתכתיבים מבחוץ״.

ראש עיריית ירושלים משה ליאון // צילום: גדעון מרקוביץ',

 עיריית ירושלים מסרה: ״התוכנית היא עתודת קרקע משמעותית פנויה בעיר, המאפשרת פיתוח שלא על חשבון שטחים פתוחים בעלי ערכיות גבוהה. קידום התוכנית אף מספק מענה משמעותי לצרכי הדיור בעיר״.

ראש עיריית ירושלים, משה ליאון, אמר: ״אני מברך על אישור הקמת השכונה החדשה. מדובר בתוכנית נוספת במסגרת מספר תוכניות שאותן אני מוביל ומקדם לצמצם פערים ויצירת פתרונות דיור לצעירים מכלל המגזרים. זוהי הדרך הנכונה לשיפור איכות חיי התושבים״.

תנועת ׳שלום עכשיו׳ הבעיה את התנגדותה לבנייה המתוכננת בעטרות: ״שר השיכון הטיל פצצה מדינית, בלי כל דיון ציבורי או אפילו בממשלה. זוהי תוכנית המחבלת בסיכוי לשלום על בסיס שתי מדינות לשני עמים. השכונה המתוכננת תוקעת טריז בלב הרצף האורבני הפלשתיני הקיים בין רמאללה ומזרח ירושלים, ומקשה על האפשרות להקמת מדינה פלשתינית שבירתה מזרח ירושלים.

"התוכנית היא לא גזירת גורל ולא 'ירושה' מממשלות קודמות. עדיין אפשר לעצור אותה ולא להביא אותה לאישור של הוועדה המחוזית בעוד שבוע וחצי. אם התוכנית לא תוסר מסדר היום, המכה הקשה הזאת לשלום תירשם לדיראון עולם על שם חברות הקואליציה מרצ, יש עתיד והעבודה״, מסרו.

נציג האיחוד האירופי: "הפרה של החוק הבינלאומי"

דיפלומטים ממדינות אירופאיות סיירו אתמול במתחם עטרות ובאתרים נוספים באזור ירושלים, והם הביעו את מחאתם על התוכניות הישראליות. "האישורים האחרונים של אלפי יחידות דיור לישראלים, מטרתם לנתק את הפלשתינים מעירם ולשנות את האופי של מזרח ירושלים. ההתנחלויות הישראליות (בירושלים - א"כ), מהוות הפרה ברורה של החוק הבינלאומי ומהוות מכשול מרכזי לשלום צודק, אחרון ומקיף בין ישראלים לפלשתינים. פעולות כאלה אינן רק מפרות את התחייבויותיה של ישראל כמעצמה כובשת, הן גם מערערות את הצעדים לקראת שלום בר קיימא בין הצדדים ומעוררות מתחים בשטח", טען נציג האיחוד האירופי סוון קון פון בורגסדורף.

השכונה החדשה בעטרות מעוררת סערה // צילום: אדריכל יובל קדמון, צילום: אדריכל יובל קדמון

יו"ר אם תרצו, מתן פלג, ויו"ר לך ירושלים מאור צמח מסרו בתגובה לדבריו: "את מר בורגסדורף ואת כל מי שהשתתף במשלחת החתרנות המדינית יש לגרש בחזרה למדינות מוצאם. אין אדם בעולם שיכול לערער על נצחיותה של ירושלים בירת העם היהודי. מי שעושה שימוש בדרכון הדיפלומטי כדי לפגוע בבירת ישראל, אין לו מה לחפש כאן. אנו קוראים לשר החוץ יאיר לפיד להתעורר ולהבין שהנציגות של האיחוד האירופי אצל הפלשתינים היא נציגות עוינת, שלא עושה דבר בישראל מלבד התססת האזור והבאשת ריחנו בעולם. יש לגרשם מיידית".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר