דיפלומטים באיחוד האמירויות קיימו שיחות עם הטליבאן במטרה לנהל את שדה התעופה בקאבול, בירת אפגניסטן, ולפתוח במאבק דיפלומטי מול יריבתה קטר על ההשפעה במדינה, כך פרסמה הבוקר (רביעי) סוכנות הידיעות רויטרס. מדובר בסדרת שיחות שהתקיימה בשבועות האחרונים בין הצדדים, בנוגע לשליטה בשדה התעופה העיקרי שמקשר בין אפגניסטן לשאר העולם.

השיחות ממחישות עד כמה מנסות מדינות שונות להשפיע על אפגניסטן, הנשלטת בידי הטליבאן – גם במצב בו הקבוצות הקיצוניות נשארות באזור, ועל אף שממשלת הטליבאן לא זכתה להכרה מאף מדינה אחרת.

אנשי צבא ארצות הברית נוחתים במדינה לאחר הנסיגה מאפגניסטן (צילום: רויטרס)
נסיגת הכוחות האמריקנים מאפגניסטן, ארכיון | צילום: רויטרס

בכיר במשרד החוץ האמירתי אמר כי מדינתו "נשארת מחויבת להמשיך ולסייע בתפעול השדה על מנת להבטיח גישה הומניטרית ומעבר בטוח". יש לציין שאיחוד האמירויות תפעלה את שדה התעופה עד הנסיגה האמריקנית מקאבול באוגוסט האחרון.

על פי גורמים שאינם מעוניינים להזדהות בשמם ששוחחו עם סוכנות הידיעות רויטרס, האמירתים להוטים ליהנות מהעוצמה הדיפלומטית שממנה נהנית קטר. דיפלומטים ציינו כי הטליבאן ביקש מהאמירויות סיוע כספי, אך לא ניתן להגיד בבירור שהבקשה קשורה לשיחות על ניהול שדה התעופה. בכיר באמירויות לא השיב לשאלת סוכנות הידיעות רויטרס אם מדינתו שוקלת לסייע כספית לטליבאן.

לוחמי טליבאן (צילום: reuters)
כוחות טליבאן, ארכיון | צילום: reuters

אחד מנושאי המפתח שעוד לא נפתרו בין הטליבאן לגורמים האמירתים שצפויים לנהל את שדה התעופה הוא השאלה מי יאבטח את האתר. הטליבאן הדגיש כי אינו מעוניין שכוחות זרים יחזרו להפעיל כוחות במדינה אחרי שני עשורים של מלחמה. נכון לעכשיו, הקטרים מאבטחים את השדה, כשאנשי הטאליבן רק מפטרלים מחוצה לו.