אחרי שמבצע חיסוני הילדים בני 11-5 יצא אתמול (שלישי) לדרך, ואלפים כבר קבעו תורים לחיסונים, שוחחנו עם שר הבריאות ניצן הורוביץ. בריאיון הוא התייחס להרחבת מבצע החיסונים, להורים המודאגים ולעלייה בתחלואה – אך בשיחה הבהיר הורוביץ: "אני לא חושב שאנחנו בתחילתו של גל חמישי, ואם כן - האסטרטגיה שלנו היא לחסן כמה שיותר ולחיות לצד הקורונה". על ירידה אפשרית ברמת החיסוניות אמר: "לא מופרך שנצטרך חיסון רביעי".

סיקור מקיף ב-N12:

הדברים של הורוביץ מגיעים על רקע העלייה במקדם ההדבקה וההתפשטות המחודשת של המגפה. ביממה האחרונה אובחנו 603 מאומתים חדשים, כש-76% לא התחסנו כלל ו-9% מהנדבקים חוסנו ב"בוסטר". עם זאת, בשבוע האחרון חלה ירידה של 40% במספר המתים מהנגיף.

הריאיון המלא

צוהריים טובים, שר הבריאות ניצן הורוביץ. מה תגיד להורים שמעדיפים לחכות לפני שיחסנו את ילדיהם?

"אין סיבה להמתין עם חיסון הילדים. הווירוס לא מחכה, והקורונה יכולה להיות מסוכנת לילדים. בשלב האקוטי שלה הקורונה יכולה להיות מחלה לא נעימה, ויש גם תופעות לוואי לטווח הארוך: בעיות קשב וריכוז, חרדה, קושי בנשימה. ברוב הילדים היא מופיעה בצורה קלה - אבל למה לקחת את הסיכון? זו מחלה שיכולה להיות זדונית גם בילדים".

"הסיכון של ילדים לחלות בקורונה קשה גדול יותר מהסיכון הנשקף להם ממחלות אחרות שאנחנו מחסנים מפניהן", הוסיף הורוביץ. "למשל וירוס הפפילומה - הסיכוי שהמחלה תופיע קטן הרבה יותר מהסיכוי שתופיע הקורונה, ובכל זאת אנשים מתחסנים כי אין סיבה לקחת את הסיכון הזה, בטח אם יש הגנה מפני זה".

הדברים של הורוביץ מגיעים כצפירת הרגעה עבור הורים רבים שהביעו חשש מהחיסון ומהעובדה שאין עליו מספיק מידע כדי לחסן את ילדיהם בלב שלם. לדוגמה, בסקר שערכה קופת החולים "מאוחדת", קרוב למחצית מהנשאלים טענו שאינם מתכוונים לחסן את ילדיהם.

למרות זאת, הורוביץ אופטימי כי קצב חיסון הילדים יהיה מספק, גם בהשוואה לשיעורי החיסון הגבוהים בארה"ב שחיסנה בתוך שבועיים 10% מהילדים: "האינדיקציות בינתיים טובות. אלפי תורים כבר נקבעו, אבל עוד מוקדם לדעת אם נצליח להגיע לקצב גבוה. זה טבעי שבהתחלה יש חששות ושאלות, אך אני לא מודאג מזה יותר מדי. גם במבצעי החיסון הקודמים, למשל של בני 15-12, ההתחלה לוותה בשאלות ובסופו של דבר רבים התחסנו. האוכלוסייה בישראל מכירה חיסונים ורגילה אליהם, כך שאני לא חושב שתהיה פה בעיה מיוחדת. יש מפיצי פייק ניוז, אבל אנחנו עונים על כל שאלות הציבור ומקיימים הסברה".

לדבריו, גם החשש המרכזי של ההורים - תופעות הלוואי של החיסון בקרב בני 11-5 - לא מצדיק עיכוב בהתחסנות: "תופעות הלוואי זניחות וקטנות מאוד. הסיכוי הקלוש של תופעות לוואי הרבה יותר קטן מהמחלה עצמה. דלקת שריר הלב, למשל, מופיעה אצל ילדים בשכבות גיל גבוהות יותר ולרוב בצורה קלה. הקורונה עצמה יכולה לגרום לדלקת בשריר הלב באחוזים גבוהים הרבה יותר מתופעת הלוואי של החיסון. הסיכון מהמחלה גדול פי כמה וכמה מהסיכון הקטן ביותר שיש בחיסון, שהוא בטוח".

רה"מ בנט אמר אתמול בקבינט הקורונה ש"לא נצליח לחסן יותר אנשים שלא התחסנו". אתה שותף למחשבה הזו? 

"ראש הממשלה התכוון לגרעין הקשה של 700 אלף איש שלא קיבלו חיסון כלל. אל הגרעין הזה באמת קשה להגיע, אבל זה המצב בכל המדינות המחוסנות ואף פעם לא נוכל להגיע ל-100%. מי שבוחרים לא להתחסן הם אלו שחשופים למחלה ומתאשפזים בסוף במחלקות הקורונה בבתי החולים".

שר הבריאות ניצן הורוביץ במתחם חיסוני הילדים (צילום: לע"מ)
השר הורוביץ בביקור במתחם חיסוני ילדים | צילום: לע"מ

הדברים של הורוביץ מתבססים על נתוני התחלואה העולים, שלפיהם 78% מחולי הקורונה המאושפזים בבתי החולים לא התחסנו כלל. לעומת זאת, 13% בלבד מהמאושפזים התחסנו בבוסטר. עדיין, קשה להתעלם מעליית מקדם ההדבקה מעל 1, מה שמעיד על כך שהמגפה בהתפשטות. עם זאת, שר הבריאות כלל לא משוכנע שישראל עומדת בפתחו של גל תחלואה חמישי. לדבריו, בין אם זו תחילתו של גל חדש ובין אם לאו, אסטרטגיית ההתמודדות לא צפויה להשתנות: "מתכוונים לחסן כמה שיותר - ולחיות לצד הקורונה".

אבל אם 9% מהנדבקים הם מחוסנים במנה השלישית, ניתן להסיק מכך שיש ירידה בחיסוניות הבוסטר?

"אי אפשר להגיד את זה, אין לנו עדיין נתונים מלאים ממחקרים בפרק הזמן הזה של 6-5 חודשים מאז שאנשים קיבלו את הבוסטר. יש נדבקים שחוסנו במנה השלישית כמו שיש נדבקים עם שני חיסונים בתוקף. ההגנה של החיסון היא לא 100%, אבל בינתיים אנחנו לא רואים שינוי כלשהו. יכול להיות שתהיה אינדיקציה כזו, ויכול להיות שנצטרך חיסון רביעי בהמשך. זה לא דבר מופרך".

לצד התהיות סביב רמת החיסוניות והחשש של ההורים מתופעות לוואי של החיסון, משרד הבריאות נאלץ להתמודד עם מפיצי קונספירציות ומידע כוזב בנוגע לחיסוני הילדים והמגפה - מה שהופך את ההתמודדות איתה למורכבת הרבה יותר. "אנחנו פועלים נגד מי שמפיץ פייק ניוז על החיסונים, ופועלים לאתר דרכי התמודדות עם אנשים שמפיצים שקרים ודיבה כלפי אחרים", הבהיר השר הורוביץ. "רבים לא יודעים: מנת החיסון של ילדים היא שליש מהמנה של מבוגר, לכן זה גם מגיע בבקבוקים אחרים. ילד הוא קטן יותר ובהתאם הוא מקבל מנה קטנה יותר".

שר הבריאות הוסיף: "אנחנו עושים הכול כדי שההורים ירגישו בטוחים בקבלת ההחלטה על החיסון, שיעשו זאת בלב שלם. משרד הבריאות פועל בשקיפות ומנגיש את כל המידע הקיים כדי שהורה ירגיש בטוח בהחלטה. לכל המפיצים והכזבנים למיניהם, דעו לכם שיש תרופות עם תופעות לוואי הרבה יותר קשות מאלו של חיסוני הקורונה, ואנשים לוקחים אותן כדרך שגרה. ביחס לזה - החיסונים הם סופר בטוחים".

למרות האמונה באסטרטגיית החיסונים ובשיעורי ההתחסנות הגבוהים באוכלוסייה, הורוביץ והממשלה כולה עדיין נדרשים לתת מענה לעלייה האחרונה בתחלואה.  

אתמול בקבינט הקורונה הוחלט שלא תהיה החמרה בהנחיות, אבל האם נשקלות הקלות נוספות?

"אין הגבלות נוספות ואין הקלות נוספות. אנחנו נמשיך עם התו הירוק ועם המסכות בחללים הסגורים. מנגד, גם לא יהיו החמרות בשלב הזה - אך תהיה אכיפה הדוקה יותר של תקנות התו הירוק".