במגרש חניה חשוך בבקעת הירדן, אירוע משטרתי של יחידת הגבולות של מחוז צפון, שנראה אולי כמו מבצע צבאי, הוא רק חלק מהמאבק הארוך והכמעט בלתי אפשרי בהברחות הנשק לישראל. הצטרפנו אל היחידה שמסכלת את העברת אמצעי הלחימה מחיזבאללה לישראל, נשק שהפך לאיום אסטרטגי על האזרחים בישראל.

כחלק מהצטרפותנו אל יג"ל, יחידת הגבולות, צפינו בבלשי היחידה מתחלקים לצוותים ויורדים אל השטח בחשכה מוחלטת. רפ"ק יואל נוביק, מפקד יג"ל, הסביר: "אנחנו הולכים אל הלא נודע. אנחנו מבינים שיש איזושהי התארגנות לבצע הברחה של אמצעי לחימה, נשקים מסוגים שונים, ובדרך כלל הכמויות הן כמויות מאוד מאוד גדולות. אנחנו מתחילים משמרת מתוך הבנה שזה יכול להימשך כל הלילה".

תפיסת נשק (צילום: חדשות 12)
תפיסת נשק | צילום: חדשות 12

אחרי כ-24 שעות עבודה, ביחידה קיבלו קצה חוט לגבי הברחה שתתקיים באותו הלילה. "אנחנו פה כמה שנצטרך", אמר רפ"ק נוביק. בינתיים, מעקב אחרי דמויות חשודות התבצע ממארבים של הלוחמים בשטח, ובאמצעות תצפיות רחוקות יותר. הצבא גם העמיד לרשות היחידה כטב"מ לסיוע, וזוהתה דמות חשודה מהצד הירדני שהתקרבה אל גבול המערכת.

"גבול ירדן הפך להיות גבול אוטוסטרדה של נשקים, המון הברחות קורות על בסיס יומי ועל בסיס שבועי", אמר סנ"צ ירון בן ישי, ראש מפלג מודיעין ימ"ר צפון. ובהחלט עולה כי השנה האחרונה הייתה האינטנסיבית ביותר בתולדות היחידה.

תפיסת נשק (צילום: חדשות 12)
תפיסת נשק | צילום: חדשות 12

זו אומנם יחידה קטנה שכוללת בסך הכול כמה עשרות בלשים עם הכשרה מיוחדת והרבה מודיעין שמפעיל ימ"ר צפון, אך בשנה האחרונה 19 הברחות סוכלו, ובהן 140 אקדחים, 20 רובי סער, וגם 80 קילוגרם חשיש. המטרה של היחידה היא לתפוס את המבריחים, אבל לא פחות חשוב, גם להפליל אותם כדי שיורשעו בבתי המשפט. לכן פעמים רבות כדי לאסוף הוכחות, המעצר מתבצע רחוק מגדר הגבול, והוא נראה יותר כמו סצנה בסרט פעולה, או לקוח מפאודה.

כשהקימו את היחידה היא התמקמה בגבול לבנון, אך בשנים האחרונות המשימה התרחבה גם לגבולות סוריה וירדן. מאות קילומטרים עם אינספור נקודות תורפה, ומוטיבציה גבוהה של העבריינים להצליח. הנשק שנתפס שווה די הרבה כסף בקרב ארגוני הפשיעה.

תפיסת נשק (צילום: חדשות 12)
תפיסת נשק | צילום: חדשות 12

M16 שהוברח מגזרת לבנון והיחידה תפסה, נשק שנחשב תקני לכל דבר וכולל כוונות אמריקניות טובות, ניתן להשיג כיום בשוק העברייני במחיר של 100-85 אלף שקלים. רפ"ק יואל נוביק טען כי נשק כזה יכול להימכר "אם רוצים להיפטר ממנו מהיום להיום" ב-40 אלף שקלים. "המחיר שלו בירדן הוא כ-1,000 דולר, מכפילי הרווח כאן הם עצומים. זה נשק נקי – אין לו שום היסטוריה. במדינה שלנו אין עליו שום רישום, זאת אומרת הנשק הזה יכול לבצע פשעים, במרכאות כפולות ומכופלות, "פשעים איכותיים", בלי שבעצם נדע מיהו אותו מבצע".