שרת הפנים של אוסטרליה קארן אנדרוז הודיעה הלילה (בין שלישי לרביעי) כי המדינה תכיר בחיזבאללה כארגון טרור. על פי שרת הפנים, חיזבאללה וכל זרועותיו ייצא מחוץ לחוק ומימון או לחברות בארגון תחשב עבירה פלילית. איסור זה יהיה תקף גם לקהילה הלבנונית הגדולה שחיה במדינה. שר החוץ לפיד: "אוסטרליה היא ידידה קרובה של ישראל גם במאבק בטרור העולמי".

עד כה רק הזרוע הצבאית של הארגון הייתה מחוץ לחוק ונחשבה כארגון טרור ועכשיו הרחיבה שרת הפנים האוסטרלית את ההנחיה לכלל הזרועות. אנדרוז הסבירה כי "הארגון השיעי שנתמך על ידי אירן הוא איום אמתי על אוסטרליה והוא ממשיך לבצע התקפות טרור ולתמוך בארגוני טרור. לממשלה יש אפס סובלנות לאלימות ואין סיבה – דתית או פוליטית – שמצדיקה הרג של חפים מפשע".

מדינות רבות בעולם נמנעות ממהלך דומה מחשש שזה עלול להעיב על הקשרים הדיפלומטיים עם לבנון, שבה יש לארגון השפעה גדולה. החשש הוא שהוצאה של כלל זרועות הארגון מחוץ לחוק תביא לערעור היציבות במדינה שגם ככה נמצאת במשבר גדול. עד היום רק 22 מדינות הוציאו את חיזבאללה על שלל זרועותיו מחוץ לחוק.

שר החוץ יאיר לפיד: "אני מודה לממשלת אוסטרליה על  ההחלטה הקובעת כי חיזבאללה, על כל זרועותיו, הינו ארגון טרור. אוסטרליה היא ידידה קרובה של ישראל גם במאבק בטרור העולמי. משרד החוץ מוביל, בשת"פ צמוד עם קהיליית הביטחון הישראלית, קמפיין בינלאומי להכרזה על חיזבאללה כארגון טרור. ההחלטה האוסטרלית מצטרפת להחלטות דומות וחשובות של 17 מדינות נוספות בשנתיים האחרונות שהבינו כי אין זרועות נפרדות לארגון טרור. הדבר נכון גם לגבי ארגון הטרור חיזבאללה, מדובר בגוף אחד, וכל הפרדה בין זרועותיו היא מלאכותית. אני קורא למדינות נוספות ולאיחוד האירופי להצטרף ללחץ על חיזבאללה, להוציא את פעילותו אל מחוץ לחוק ולהכיר בארגון, על כל זרועותיו, כארגון טרור".

בריטניה תכריז: תמיכה בחמאס לא חוקית

בסוף השבוע הודיעה ממשלת בריטניה כי היא יוזמת את הגדרת תנועת חמאס ארגון טרור, שהתמיכה בו עלולה להביא למאסר של עד עשר שנים. כל תמיכה בארגון, הנפת דגלו או ארגון כנס עבורו צפויים להיחשב עבירה על החוק. העניין כפוף לעדכון החוק למאבק בטרור, שיעלה להצבעה בפרלמנט השבוע. שרת הפנים פריטי פאטל, שתכריז על המהלך היום, אמרה לכתבים שהוא יסייע בין היתר גם למאבק באנטישמיות.

פאטל אמרה לכתבים בוושינגטון: "הבנו שאי אפשר יותר להפריד בין הזרוע הצבאית למדינית של הארגון. זה מבוסס על מגוון רחב היקף, מידע וקשרים לטרור. החומרה של המעשים מדברת בעד עצמה". עד כה הגדירה בריטניה רק את הזרוע הצבאית של חמאס - גדודי עז א-דין אל-קסאם - כארגון טרור.

חמאס, עזה, רצועת עזה (צילום: רויטרס, שי פרנקו)
צילום: רויטרס, שי פרנקו

"חמאס הוא ארגון אנטישמי מיסודו", אמרה שרת הפנים הבריטית. "אנטישמיות היא רוע מתמשך שלעולם לא אסבול. יהודים מרגישים בדרך כלל לא בטוחים - בבית הספר, ברחובות, כשהם מתפללים, בבתיהם ובאינטרנט".

פאטל צפויה לומר בנאום בוושינגטון כי "לחמאס יש יכולות טרור משמעותיות, כולל גישה לנשק רב ומתוחכם, כמו גם מתקני אימון לטרור. הארגון מעורב באלימות ובפעולות טרור אלימות זה זמן רב. ההכרה הנוכחית בחמאס יוצרת הבחנה מלאכותית בין חלקים שונים בארגון וראוי לעדכן את ההכרה הזו. זה צעד חשוב בעיקר עבור הקהילה היהודית. אם נאפשר קיצוניות, נביא לשחיקה בביטחון".