30 שנה בלי פרדי: השנים האחרונות בחייו של סולן קווין האגדי

מרקורי בנסיגה: אייקון הרוק המשפיע ממשיך לחיות עד היום בזמרים בני ימינו, וגדולתו סוקרה רבות לאורך השנים • אך לעיתים נדירות דובר על ימיו ורגעיו האחרונים • אלו נקודות הציון הפחות מוכרות בחיי הכוכב שעזב את היקום בטרם עת

פרדי מרקיורי, צילום: Gettyimages

פרדי מרקיורי היה אייקון מהסוג שעולם המוזיקה לא מייצר עוד. אדם בעל יכולות ווקאליות בלתי נתפסות, קסם מהפנט וכישרון בימתי נדיר. סיפור חייו וגדולתו סופר לא מעט ותועד גם בסרט "רפסודיה בוהמית", שמגולל את קורותיה של להקת קווין ואת אלה של מרקיורי בפרט. אבל לא הרבה ידוע על שנותיו המאוחרות, על רגעיו האחרונים ועל האופן שבו הלך ונעלם מעין הציבור, לאור הידבקותו בנגיף האיידס.

לרגל ציון 30 שנים למותו, חזרנו אל הסיפור הפחות מסופר. זה של הפאזה האחרונה והפחות מוכרת בחייה של האגדה.

השמועות

כבר ב-1986 חשדה העיתונות הבריטית שדבר מה עובר על המוזיקאי, וכמה כלי תקשורת אף העלו את האפשרות שהוא נדבק בנגיף האיידס. כאשר הלהקה לא יצאה לסיבוב הופעות כדי לקדם את אלבומה "The Miracle", כבר היה ברור לרבים שמשהו לא כשורה עם מרקיורי - חיית הופעות מיומנת.

באופן מעניין, חלק מחבריו דווקא חשבו שחלה במחלת כבד, תוצאת שנים ארוכות של שתייה. אחרים חשבו, לאור צלקות שהופיעו על ידיו, שמרקיורי חלה בסרטן העור. כל הספקולציות הביאו את הלהקה להעניק לאלבומם מ-1991 את השם "Innuendo" ("רמיזות"). האלבום עסק בנושאים כמו מיצוי החיים והשלמה עם המוות.

מקור ההידבקות

מרקיורי היה ידוע כשתיין, חובב סמים ומסיבות. בשנות ה-70 היה הזמר דמות מוכרת מאוד בסצנת חיי הלילה של העיר הגרמנית מינכן, שנחשבה אז מתירנית במיוחד. הביוגרפיה שלו מלאה סיפורי הוללות בלתי נתפסים, שכללו השתכרות עד אובדן זיכרון וחושים מוחלט, וקיום יחסי מין עם פרטנרים רבים.

פרדי מרקיורי עם השחקנית ג'יין סימור (משמאל), צילום: Gettyimages

פרדי עצמו הודה שבשנים מסוימות בחייו כל מה שעשה היה לתור אחר סקס, וניכר שהוא שילם על כך מחיר כבד. הוא נטש את אורח החיים המופקר בסביבות 1985, אך אז כבר היה מאוחר מדי. ב-1987 הוא ניגש לבדיקת איידס וקיבל את הבשורה המרה.

ההופעה הפומבית האחרונה

הפעם האחרונה שבה תועד מרקיורי באירוע פומבי הייתה בטקס פרסי "הבריטס" של שנת 1990. חברי קווין הוזמנו באותו הערב כדי לקבל את פרס "תרומה יוצאת מן הכלל למוזיקה", והגיטריסט בריאן מיי נשא נאום תודה. פרדי, כחוש ולבוש חליפה שהייתה גדולה עליו, נראה מרוחק.

מילים אחרונות מול קהל. מרקיורי בטקס פרסי הבריטס ב-1990, צילום: יוטיוב

הוא היה נראה שקוע במחשבות וטרוד כאשר בסוף נאומו של מיי אמר במיקרופון "תודה, לילה טוב". אלה יהיו מילותיו האחרונות מול קהל.

הבקשה האחרונה

זמן לא רב בטרם נכנע למחלה הסתגר הזמר בביתו שבקנזינגטון, שכן כבר היה קשה להסתיר את מצבו הפיזי ובריאותו הירודה. בשלב מסוים גם הגיע למסקנה משעשעת על אודות ביתו, שהיה מלא ריהוט מיוחד ויצירות אמנות. "הרבה אנשים נהגו להגיד שהבית שלי הוא כמו מוזיאון", אמר הזמר ברגע של הארה. "אבל עכשיו אני מתחיל להסכים עימם. זה נהיה מאוד מטופש".

פסל לזכרו של פרדי מרקיורי בכניסה לבר ברוסיה,

בת זוגו לשעבר, מארי אוסטין, שהפכה עם השנים לחברת נפש, נהגה לבקר אותו מדי יום. יחד איתה סעדו אותו גם בן זוגו ג'ים האטון והשף הפרטי שלו ג'ו פאנלי. אלה גרו עם המוזיקאי בימיו האחרונים, וכמוהם גם חברו הטוב דייב קלארק ואיש יחסי הציבור שלו, פיטר פריסטון. לאחרונה סיפר פריסטון למגזין "אקספרס" על בקשתו האחרונה של מרקיורי, ארבעה ימים בטרם הלך לעולמו. "ב-20 בנובמבר פרדי ביקש לראות כמה מיצירות האמנות שלו פעם אחת אחרונה", סיפר. "טרי סחב אותו לקומה למטה ואנחנו תמכנו בו, בעודו מסתובב בסלון ובחדר היפני. הוא סיפר כיצד ומתי רכש חלק מהיצירות. מובן ששקט שרר בבית בימים האחרונים, אבל פרדי נשאר אותו הפרדי שהכרנו - ממש עד הסוף".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר