מקרה חריג בגן ילדים של בית חב"ד בקפריסין: ילד נפטר בעקבות התפשטות חיידק טורף. ילדה נוספת שנדבקה בחיידק עושה את דרכה לארץ בטיסה דחופה לקבלת טיפול רפואי, כך נמסר ממשרד החוץ. משפחות של הילד שנפטר מתגוררת בדרום הארץ. ממשרד החוץ נמסר שהם נמצאים בקשר עם המשפחה ומסייעים לה. 

הפעוטה הגיעה לבית החולים ספרא לילדים בשיבא תל השומר. מבית החולים הבהירו: "מצבה יציב וטוב, והיא עוברת סדרת בדיקות במחלקה לטיפול נמרץ ילדים".

"בישראל יש כ-50 מקרים של הידבקות בחיידק מנינגוקוק שעלול לגרום אצל ילדים וצעירים למחלה חמורה ואף לסכנת מוות", אמר פרופ' אייל לשם מבית החולים שיבא תל-השומר ל-N12. "כיום יש חיסון כנגד מנינגוקוק אך הוא לא ניתן כחלק משגרת החיסונים, אלא כחלק משירותי הבריאות המשלימים ולכל חייל שמתגייס לצה"ל".

הוא הוסיף כי "מרגע ההדבקה מבצעים חקירה אפידמיולוגית כדי לראות מי נחשף לחולים ולאותם נחשפים נותנים טיפול אנטיביוטי כדי למנוע מחלה".

התסמינים, הטיפול - וסיכויי ההידבקות: החיידק "מניקוק" שהתפשט בגן

החיידק מניגוקוק נמצא בלוע של כ-20% מהילדים. ברוב המקרים אינו גורם למחלה קשה, אך הוא עלול להפוך לאלים ולייצר זיהום חודרני שמתפשט בגוף ומוביל לפגיעה חמורה. התסמינים של המחלה כוללים חום גבוה, ירידה ברמת ההכרה, ישנוניות, כתמים אדומים-כחולים על העור שנראים כמו שטפי דם. 

ברגע שמאבחנים את המחלה, נותנים אנטיביוטיקה לווריד. ישנם 13 זנים שונים של החיידק, ש-5 מהם אלו שגורמים למרבית התחלואה. הזן הידוע והשכיח ביותר בקרב ילדים נקרא זן B, ויש מעטפת שמקשה על יצירת חיסון נגדו בשונה משאר הזנים. 

מחקר פורץ דרך. אילוסטרציה (צילום: Chutima Chaochaiya, 123RF)
"חיידק מניגוקוק עלול לגרום למחלה חמורה ואף למוות אצל ילדים וצעירים" | צילום: Chutima Chaochaiya, 123RF

תינוקות שרק נולדו מקבלים נוגדנים מהאם, אך בטווח הגילאים שבין חצי שנה לשנתיים חלה ירידה בכמות הנוגדנים. התפרצות אלימה של החיידק עלולה להתרחש בכל גיל, אולם שיעור הילדים הקטנים שננפגעים ממנו, בגילאי שנה עד 4, הוא כרבע מכלל הנפגעים.