1 צפייה בגלריה
סוכרת גבר חולה סוכרת
סוכרת גבר חולה סוכרת
אילוסטרציה
(אילוסטרציה ShutterStock)
בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע הורה לאחרונה לביטוח לאומי להכיר במחלת הסוכרת שהתפרצה אצל עובד "מי עדן" כפגיעה בעבודה. השופטת יעל אנגלברג-שהם קיבלה את התביעה על סמך חוות דעת רפואית שלפיה יש קשר סיבתי בין פגיעה בגב שממנה סבל לבין התפרצות המחלה.
התובע (31) עבד כמוביל מכלים של "מי עדן". בינואר 2020, בזמן שהרים משקל כבד, הרגיש כאב עז בגבו. הוא פונה לבית החולים ונזקק לטיפול רפואי והאירוע הוכר כפגיעה בעבודה. כמה חודשים לאחר האירוע התפרצה אצלו סוכרת. הוא פנה לביטוח לאומי בתביעה להכיר גם במחלה כפגיעה בעבודה - ונדחה.
בעקבות זאת הוא הגיש תביעה נגד ביטוח לאומי בבית הדין לעבודה. הוא טען שלפני הפגיעה בגבו אמנם הייתה לו סוכרת קלה, אך התאפשר לו לנהל אורח חיים רגיל ללא צורך באינסולין. לטענתו האירוע בגב גרם לכאבים ולחץ שכתוצאה מהם התפרצה הסוכרת.
ביטוח לאומי טען מנגד שלתובע גורמי סיכון כמו עודף משקל ומחלת סוכרת קודמת שהיו יכולים לגרום להתפרצות המחלה. עוד טען כי בדיקות דם שנערכו לו כחודשיים לאחר האירוע והראו רמות גלוקוז גבוהות, משקפות את רמת הגלוקוז בדם בשלושת החודשים שקדמו לבדיקה - תקופה שהחלה עוד בטרם התאונה.
עו"ד לינוי אולניקעו"ד לינוי אולניקאלון וגנפלד
מטעם בית הדין מונה מומחה רפואי אשר נתן חוות דעה שלפיה הכאבים שמהם סבל התובע בעקבות האירוע בעבודה מהווים מצב דחק שגרם להחמרת הסוכרת. השופטת אנגלברג-שהם אימצה את חוות דעת וקיבלה את התביעה. היא ציינה שמחוות הדעת עולה כי קיים קשר סיבתי בין אירוע הפגיעה בגב לבין החמרת הסוכרת אצל התובע.
בפסק הדין צוין כי קביעת המומחה שלפיה הכאבים הממושכים בגבו של התובע הביאו למצב דחק שגרם להתפרצות הסוכרת תואמת את הרישומים הרפואיים, שלפיהם בטרם האירוע סבל ממצב "טרום סוכרתי" בלבד. תוצאות בדיקות הדם של התובע לאחר האירוע, בצירוף תסמינים שמהם החל לסבול, כמו ירידה במשקל, צמא וריבוי שתן, מעידים על החמרה פתאומית של המחלה לאחר תאונת העבודה.
בהתייחס לטענת הביטוח הלאומי על כך בדיקת הדם משקפת ערכים של שלושה חודשים קודם לבדיקה, השופטת ציינה שהעובדה שבדיקת הדם בוצעה חודשיים לאחר האירוע דווקא מחזקת את המסקנה שהמחלה הוחמרה בסמוך לאירוע.
כמו כן היא ציינה שהמומחה הרפואי התייחס לגורמי הסיכון האחרים של התובע לחלות במחלה, ולא מצא שהם מפחיתים מהקשר הסיבתי בין האירוע והדחק להחמרת המחלה. לפיכך נקבע כי מחלת הסוכרת של התובע הוחמרה כתוצאה מאירוע הפגיעה בגב ויש לראות בה כפגיעה בעבודה. ביטוח לאומי חויב בהוצאות התובע בסך של 4,000 שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובע: עו"ד אמיר קמינצקי • ב"כ ביטוח לאומי: עו"ד הילה גולן • עו"ד לינוי אולניק עוסקת בנזיקין • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין