בתכנית של יום ראשוןדייקו דני ויעל המטפלים שאלה מרכזית בהקשר לבחירה הקרבה של דני החתן האם להמשיך את הקשר עם שני – והעלו שאלה שהרבה גברים ונשים מתמודדים איתה בכניסה לזוגיות: האם הקול הפנימי שצועק לנו לא ללכת על הקשר הוא תחושת בטן אותנטית, או סתם הפחדים שלנו שמעכבים אותנו?

"אני חושבת שהקונפליקט המרכזי של דני זה אם מה שהוא מרגיש זו בהלה או אינטואיציה", חידדה יעל. "אם אני הייתי דני החתן, הייתי צריך לחשוב האם אני הולך עם הבהלה שלי, מקשיב לה ומבין שהיא כנראה מספרת לי שזה קשר שלא מתאים לי", אמר דני הפסיכולוג, "או לוקח צ'אנס, רואה את הדברים הנפלאים ששני יכולה להביא אליי, ממשיך איתה הלאה ולוקח את הסיכון שגם בלי ניצוץ יכול לקרות לנו משהו משמעותי".

"תחושת בטן שמרגישה כמו אמת, אבל היא הפחד שלנו"

"לפעמים אנחנו מרגישים משהו שהוא תחושת בטן נורא חזקה שמרגישה כמו אמת, אבל היא בעצם הפחד שלנו", הוסיפה יעל, "אם מה שקורה עכשיו לדני זה שהוא שהוא פשוט מבוהל, הוא צריך לשים את הבהלה בצד וללכת על זה, דווקא לנסות את היחסים עם שני ולראות אם היא מתאימה לו. אבל אם זו תחושת בטן שמלמדת על האינטואיציות שלו, אז הוא צריך באמת לקחת את הסיכוי שהוא יאכזב ויכאיב לה, והוא צריך להגיד לא".

בניגוד לדני ויעל שרק העלו שאלות – שלוש יועצות זוגיות אליהן פנינו היו ברורות מאוד עם התשובות. "זו בהחלט לא אינטואיציה, זו פאניקה טהורה", פוסקת ורד גרנדיר פרוכטמן, יועצת זוגית ומפתחת מודל ארבעת הקודקודים למציאת היהלום הפנימי. "דני בעצם חווה את החלום ושברו: כולנו גדלנו על אגדות ילדים וסרטי אנימציה המשווקים לנו נסיך ונסיכה שחיים באושר ואושר עד היום הזה. דני הוא רווק הנושק לארבעים שעדיין מחפש את 'הנסיכה', והמפגש עם שני גורם לו לפאניקה משום שהוא נאלץ לוותר על הפנטזיה ולהתמקד במה ששני מביאה עמה לקשר באישיותה המכילה והאמפתית. היכולת שלה להיות שלמה עמו כל כך רק מעלה אצלו את מפלס הפאניקה, מתוך החשש לאכזב אותה ואת כל עם ישראל. הקושי שבלוותר על הפנטזיה לא מאפשר לו להתבונן בכל המתנות ששני מביאה אל חייו".

"יש אנשים שאם לא יכנסו מתחת לחופה בהרדמה מלאה, זה לא יקרה כנראה לעולם, ודני הוא מסוג האנשים האלה"

שירלי אדרלסברג, יועצת זוגית

גם שירלי אדרלסברג,  מפתחת תוכנית "הדרך שלך לאהבה" חושבת שדני פועל מתוך דפוס ישן. "אני מאוד אוהבת את דני. הוא בחור אינטליגנטי, מצחיק וזורם - אבל בעיקר כשהוא לא מאוים ואין סכנה שהוא עומד לאכזב", היא אומרת, "אני יכולה לזהות את הפחד שלו ממיסוד יחסים, הפחד שלו מלהצהיר 'אני כאן לעולמים'. יש אנשים שאם לא יכנסו מתחת לחופה בהרדמה מלאה, זה לא יקרה כנראה לעולם, ודני הוא מסוג האנשים האלה".

לדבריה, מה שיכול לעזור לדני זה לומר לעצמו בכל שלב "אני מתחייב נכון לעכשיו". "זה ישחרר ממנו עול כבד ויאפשר לו להמשיך ביחסים. הוא אומר שיש לו משיכה לשני ושטוב להם יחד, ולכן אין לי בכלל ספק שמדובר בבהלה. חיפוש אחר הניצוץ, בטח בגילאים האלו, זה שם קוד לעולם של דיסני".

גם היועצת הזוגית נעמה צובל חושבת בצורה חד משמעית שאם דני יוותר על שני הוא עשוי לפספס קשר משמעותי. "מדובר פה על בהלה ועל לקיחת צ'אנסים שדני לא היה לוקח במידה והיה פועל על אוטומט כמו ההרגל הישן. הרי אחת ההתנהגויות שהתוכנית הזאת באה לנפץ היא המהירות בה המשתתפים פסלו או פספסו בעבר מערכות זוגיות שהיה להן פוטנציאל לזוגיות".

לפעמים לוקח ללב זמן להיפתח

צובל מציעה לדני להגדיר את חמשת הקריטריונים שהכי חשובים לו במערכת יחסים כרגע ואת אלה שהוא מחפש "כשיהיה גדול", וברשימה נפרדת לכתוב לעצמו את כל מה שיש לו כרגע עם שני. "אחרי שדני יבין מה בדיוק הוא מחפש, יהיה לו יותר קל להבין האם לשני יש את כל הדברים האלה והאם הוא יכול להתפשר גם על מה שאין", היא מסבירה, "לדוגמא, אם רגישות או אינטליגנציה רגשית זה קריטריון שנמצא אצלו במקום הראשון, לשני בהחלט יש אותם וזה כבר סימן טוב. אם 'כשיהיה גדול' הוא רוצה מישהי אימהית ותומכת, לשני בהחלט יש את זה. אבל אם, לדוגמא, הוא מחפש דרמות - וכן, יש גם כאלה - אז יכול להיות שאת זה הוא לא ימצא אצל שני".

דני ושני בסופ"ש זוגות. חזרה להיות רובוטית (צילום: קשת 12, חתונה ממבט ראשון)
לברוח או להישאר? | צילום: קשת 12, חתונה ממבט ראשון

אדרלסברג מנסחת שאלות שאם דני – או כל רווק אחר החושש להתמסד - יענה על רובן בחיוב, הוא יוכל לדעת שהוא לא מנוהל על ידי תחושת בטן אמיתית, אלא סתם מבוהל. "תשאל את עצמך מהם הערכים שמובילים אותי בזוגיות, והאם אני יכול לראות ששני פועלת גם מתוכם? האם יש לנו תחומי ענין דומים? האם אני נמשך אליה? האם תפישת העולם שלנו את החיים דומה? האם כיף לי איתה? האם אני אוהב את מי שאני כשאני איתה? האם אני יכול לסמוך עליה שתהיה לטובתי ושתהיה שם כשאצטרך? האם הרצונות שלנו להמשך החיים זהים? האם אני גאה להציג אותה למשפחה ולחברים שלי? האם אני יכול לראות אותה כאמא לילדים שלי?".

גרנדיר פרוכטמן בהחלט מאמינה שיש לקשר בין דני ושני עתיד. "המשברים בקשר שלהם מציפים בכל פעם מחדש את החיבור החזק שיש ביניהם למרות הפאניקה של דני. אפשר לבחון את הקשר שלהם בארבע תחנות מהותיות: קיימת משיכה ויש ביניהם מגע רב; התקשורת ביניהם כנה, קולחת ומשתבחת; יש להם מכנה משותף, האהבה המשותפת ליוגה, למשל; ויש להם ערכים משותפים, כמו כנות, יושרה, חברות ואמון. בעיניי זה הזמן לוותר על הפנטזיה הבלתי ממומשת ולהיות בכאן ובעכשיו בקשר עם שני".

"ניצוץ ופרפרים הם חלק חשוב מאוד", מסכמת צובל, "אבל לפעמים לוקח ללב זמן להיפתח, מכל מיני סיבות. אני בעד לתת הזדמנות לדברים ולשלב גם את הראש בהחלטה, עם כל הכבוד ללב".