מבצע חיסוני הילדים נגד קורונה בישראל מתחיל כשברקע מתרבים מקרי ההידבקויות: ישראל תחל היום (שלישי) באופן רשמי במבצע החיסון לילדים בני 11-5. קופות החולים ערוכות לחסן את הילדים - זאת לאחר שכמיליון מנות חיסון מותאמות לילדים של חברת "פייזר" הגיעו לישראל. במקביל ועל רקע העלייה בתחלואה וחציית מקדם ההדבקה מעבר ל-1, היום יתכנס קבינט הקורונה. בדיון לא צפויות להתקבל החלטות משמעותיות וראש הממשלה נפתלי בנט מתכוון לדבר עם השרים על "גל הילדים".

נכון לעכשיו, ההיענות לחיסוני הילדים בשלב זה נמוכה ונראה שהורים רבים עדיין חוששים לחסן את ילדיהם. עם זאת, מספר מקרי ההידבקויות בקורונה במערכת החינוך הולך ועולה - כך שייתכן שהורים שמהססים יבחרו בכל זאת כן לחסן את ילדיהם. 

מבצע חיסוני ילדים (צילום: N12)
ככל שהגיל יורד - יורד גם הביקוש לחיסון | צילום: N12

עד כה הוזמנו רק כ-24 אלף תורים לחיסון ילדים בקופות החולים ברחבי הארץ, ואתמול, יום לפני פתיחת המבצע באופן רשמי, חוסנו 500 ילדים בלבד. בחלוקה של הזמנות התורים לחיסון ניתן לראות כי ככל שיורדים בגיל - יש פחות ביקוש לחיסון: בגילאי 11-10 יש בסביבות 20% ביקוש לחיסון, בגילאי 9-8 יש כ-14% ביקוש לחיסון בממוצע - ובגילאי 7-5 כ-10%. 


ביקוש נמוך לחיסונים בעמדות ההתחסנות שכבר נפתחו: בקופות החולים אופטימיים 

עדות לביקוש הנמוך לחיסונים בקרב ילדים ניתן לראות גם בשטח: למרות שמבצע החיסונים מתחיל רק היום, בקופות החולים החלו לחסן ילדים כבר אתמול – והציבו ניידות חיסונים במוקדים שונים, בין היתר בכיכר דיזנגוף בתל אביב, שם הוצבה ניידת חיסונים של קופת החולים 'מאוחדת', אך נכון לשעה 18:30 – רק 18 ילדים חוסנו במתחם המיוחד.

מבצע חיסוני ילדים (צילום: N12)
בשטח הביקוש נמוך, אך בקופות החולים מעודדים | צילום: N12

גם ב'מכבי שירותי בריאות' הקדימו והתחילו לחסן כבר אתמול בסניף שברמת השרון. שם טוענים שההיענות הייתה גבוהה יותר וש-100 ילדים חוסנו ב-3 השעות הראשונות למבצע. "זהו יום דרמטי ומשמעותי עבור מדינת ישראל, התחלנו לחסן ילדים בני 5-11, אנחנו רואים היענות הרבה יותר יפה ממה שציפינו, אלפי תורים כבר הוזמנו. ועדיין יש הורים שמתלבטים", אמרה ד"ר אנג'לה עירוני ממכבי. 

שמעון קונסטנטה הגיע לחסן את בתו גאלה בת ה-11 - וקרא להורים נוספים לעשות כמותו: "היה לי ברור מלכתחילה שאנחנו רוצים לחסן אותה ברגע שיתאפשר. כמובן שיש חששות, אבל בסה"כ אנחנו מאמינים מאוד במערכת הבריאות הישראלית".

מתן סלמה, בן 8 חצי, התחסן במתחם של שירותי בריאות כללית בכפר סבא: "רציתי להתחסן כי אני יכול גם לטוס לארצות, גם אני יכול להיכנס למסעדות, לאירועים וכאלה, בלי שאני צריך לעשות בדיקות קורונה ואז לחכות לתוצאות הרבה זמן". 

המגפה שוב מתפשטת: עלייה במקרי ההידבקויות במערכת החינוך

אמש דיווחנו ב"תוכנית חיסכון" כי חלה עלייה בהתפרצויות נגיף הקורונה במערכת החינוך בירושלים, בחיפה, ובמספר מוקדים נוספים במרכז ובצפון. במערכת החינוך מודאגים מכך שיש מורים רבים שלא התחסנו ולא מקפידים על בדיקות, ולפיכך לא ניתן לדעת אם הם נושאים את הנגיף. 15 מורים כאלה ברחבי הארץ כבר מעורבים בשרשראות הדבקה - והעלייה בתחלואה בקרב הילדים מדירה שינה מעיני מנהלים, מורים והורים ברחבי הארץ לקראת אירועי חנוכה. 

כאמור, התמונה המסתמנת כעת היא של היענות נמוכה יחסית לחיסוני ילדים - אך השאלה היא מה יקרה בימים הבאים. ילדים מתחת לגיל 11 מהווים כמחצית מהנדבקים בשבועיים האחרונים, ועכשיו כשמקדם ההדבקה שוב מעל 1, החשש הוא שהמחלה שוב תעבור מהתכווצות להתפשטות. התקווה היא שחיסוני הילדים יבלמו את ההתפשטות הזאת. 

ד"ר יעל קובלסקי, רופאת ילדים ממרכז בריאות הילד רמלה של שירותי בריאות כללית, בחרה להבהיר מה המשמעות של לא לחסן את הילדים: "צריך לדעת שאחד מ-200 ילדים שנדבקים בנגיף יאושפזו, אחד מ-900 ילדים עשויים להיות במצב בינוני עד קריטי ואחד מ-3,000 ילדים מקבלים את התסמונת הדלקתית הרב מערכתית שכולם מדברים עליה". 

בריאיון למהדורה המרכזית, הבהיר מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, פרופ' גבי ברבש כי אין סיבה לחשש מפני החיסון: "אין שום השפעה של החיסון על הפוריות – יש מספיק עבודות מחקר שהוכיחו את זה. לאנשים יש פחד ערטילאי, הם חוששים כי הם אומרים 'אני לא יודע מה יהיה בעתיד ומה תהיה ההשפעה על התפתחות הילד'. לחיסון הזה אין השפעה שאנחנו יכולים להכיר על התפתחות הילד או השפעות ארוכות טווח, אנחנו מכירים את החיסון הזה כבר שנה. המציאות של תחלואה הולכת ועולה שלה אנו עדים בימים אלה מחייבת התנהלות אקטיבית בנושא של חיסוני ילדים".