"יש קשר ישיר בין האושר, הפרודוקטיביות ומצב הרוח שלכם לבין הדרך שבה אתם מתעוררים בבוקר, לא מתי אתם מתעוררים, אלא איך" – כך נפתח הסרטון הוויראלי של מל רובינס, מנטורית מוטיבציה האמריקאית. אם אתם מהז'אנר שנוהג להפעיל את הנודניק בשעון המעורר בכל בוקר -  כדאי מאוד שתקראו למה כדאי שתפסיקו עם זה.  

"אין זמן 'נכון' לנודניק, ובפשטות ההמלצה היא לא לשים נודניק בכלל", אומרת ד"ר עופרה פלינט ברטלר, מומחית לדפוסי שינה ומרצה במכללת עמק יזרעאל ובמרכז האקדמי לחינוך ועיצוב ויצו חיפה, בעלת קליניקה פרטית לייעוץ שינה לילדים ומבוגרים. הנה כמה סיבות שכדאי שתאמצו זאת כבר מחר בבוקר. 

  1. כשיש נודניק, המוח מתבלבל ומתחיל מחזור שינה חדש

    "השינה שלנו מאופיינת במחזורים, מחזור שינה אחד מתחיל, מסתיים ומיד לאחריו מתחיל מחזור שינה חדש. רוב האנשים קמים ברוב ימות השבוע באותה השעה לעבודה או לבית הספר, מה שאומר שהשעון הפנימי שלהם מכוון לשעה מסויימת. המוח מתחיל להעלות לחץ דם וטמפרטורה ומפריש הורמונים כמו קורטיזול כדי לעזור לנו להתעורר בצורה יותר רגועה, לחיצה על כפתור הנודניק מבטלת את כל ההכנה הטבעית שלנו לקראת הקימה. כשאנחנו לוחצים על כפתור הנודניק, המוח שלנו לא מבין שאנחנו נשארים במיטה לעוד 5 או 10 דקות, הוא מבחינתו מתחיל מחזור שינה חדש", אומרת ד"ר פלינט ברטלר.
  2. 30 דקות הוא משך הזמן שלוקח לנו באמת להתעורר

    מכירים את תחושת הישנוניות שאופפת אתכם אחרי הקימה? מסתבר שכולנו סובלים בבוקר מ"רפיון שינה" טבעי. "30 דקות הוא פרק הזמן שלוקח לנו באמת להתעורר, לצאת מהישנוניות של הלילה ולהרגיש ערניים והוא נקרא רפיון שינה. כשאנחנו 'מרמים את המוח' עם כפתור הנודניק אנחנו למעשה מכניסים את הגוף שלנו לרפיון שינה גדול יותר שעלול להימשך עד 4 שעות. ואכן אנשים שמרבים להשתמש בנודניק מדווחים על רמת עייפות גבוהה יותר במהלך היום", מסבירה ד"ר פלינט ברטלר, "כשאנחנו משתמשים בנודניק כל הזמן, אנחנו מוציאים מאיזון את השעון הפנימי שלנו ודבר זה משבש את דפוסי השינה הטבעיים שלנו, כשזה קורה אנחנו חושפים את עצמנו לכל ההשלכות החמורות של מחסור בשינה".

  3. גם לצלילי השעון יש השפעה

    יש שיבחרו להתעורר עם צלילי נבל, או עם שיר שהם אוהבים או קולות טכניים רועשים. מסתבר שגם לצליל שלקולו אנו מתעוררים יש השפעה. ד"ר פלינט ברטלר מציינת שמחקר שנערך ב-2020 באוסטרליה בדק את ההשפעה של צליל מלודי בעל קצב קבוע לעומת צליל טבעי ללא קצב קבוע. במחקר נמצא שצליל מלודי מקצר את תחושת רפיון השינה בעוד שצליל טבעי ללא קצב קבוע מאריך את תחושת רפיון השינה.

  4. מתעוררים עם הנייד ביד? כדאי שתוותרו על זה

    ד"ר פלינט ברטלר ממליצה להשתמש בשעון מעורר, כן אותו מכשיר שכולנו השתמשנו בו לפני שהסמארטפונים נכנסו לחיינו. המלצה נוספת היא להטעין את הנייד מחוץ לחדר השינה. "האור שנפלט מהמסכים משבש את הפרשת המלטונין (הורמון שללא רמות גבוהות שלו לא נצליח להרדם) וגורם לשינה פחות איכותית. זה לא נכון להתחיל את היום עם הנייד, לקרוא הודעות ולהכנס לרשתות החברתיות. על מנת לאפשר לרפיון השינה להיות כמה שיותר קצר עלינו לחכות עם הטלפון ולתת למוח שלנו את האפשרות להעיר את עצמו באופן טבעי. מומלץ מאוד לצאת לכמה דקות החוצה או לפתוח חלון ולצרוך כמה שיותר שמש ואור יום טבעי אשר יעזרו לנו להתעורר בצורה מיטבית".