במשך שנים רבות אילת הייתה עבורי לא יותר ממספר קילומטרים בודדים, שהחלו בחלקה הדרומי של הטיילת והסתיימו בחופים הדרומיים של העיר. באמצע היו קניונים, כמה ברים ובעיקר, ים וחופים חוליים. כמו מרבית התיירים שמבקרים בעיר מדי שנה, לא הכרתי את החלק הפנימי של העיר, "אילת של למעלה" כפי שמכנים אותה המקומיים. בביקור האחרון שלי בעיר זכיתי, לראשונה, להכיר את אילת האותנטית והאסלית, לטעום את הטעמים המקוריים, ללמוד על ההיסטוריה העשירה ובעיקר, להכיר את האנשים המקומיים שחיים בעיר התיירות של ישראל.

כל המפגשים והחוויות שזכיתי להם היו במסגרת פרויקט '101 חוויות, 0 שקלים, אילת אחת' של תאגיד התיירות העירוני, שבשנתיים האחרונות לקח על עצמו כמשימה לא רק להפוך את אילת לאטרקטיבית לאורך כל השנה (ולא רק בתקופת הקיץ), אלא גם לחבר בין התיירים שמגיעים לעיר לקהילה החמה והמחבקת שחיה שם מדי יום. הפרויקט מציע למבקרים אפשרות להירשם ל-101 חוויות שונות לאורך תקופת החורף (נובמבר-מרץ), אותן אפשר לשלב במהלך החופשה בעיר, והכול, כמובן, ללא עלות.

>> לפרטים נוספים, לוחות זמנים ורשימת הפעילויות באילת

מפסטיבלים וירידים בינלאומיים, דרך סדנאות וחוגים בים וביבשה ועד אירועי תרבות ואמנות – הנה כמה מהפעילויות שתוכלו ליהנות מהן בחינם בפעם הבאה שתבקרו באילת:

"משירים ועד לחם" בהנחיית גלית איבגי כהן

אחת החוויות המומלצות ביותר למי שבאמת רוצה ליהנות מהכנסת האורחים החמה של תושבי אילת. גלית איבגי כהן מעבירה בביתה סדנאות אינטימיות וחווייתיות לקבוצות, הכוללות טעימות של לחמים טריים מופלאים תוצרת ידה, הקראת שירה מספריה ושיחה על חייה ועל הדרך המרתקת שהובילה אותה ואת משפחתה לאילת. הסדנה מתאימה לקבוצות ולמשפחות.

מסלול מדברי לעמודי עמרם עם בני גמליאלי

יש הרבה מה לעשות באילת, והרבה מה לגלות כאשר יוצאים ממנה לכיוון ההרים והמדבר. סיורי המדבר של בני גמליאלי, מדריך טיולים ותיק בעל ותק של שלושה עשורים בהדרכת סיורים בארץ ובעולם, יחשפו בפניכם עולם שלם ומרהיב שלא ידעתם שקיים, במרחק נסיעה קצר מהעיר. הנופים הקסומים של העיר אילת והים האדום, יצירות הסלע הצבעוניות שהטבע פיסל בעצמו ובעיקר, ההסברים המדויקים וההומוריסטיים של בני, יבטיחו לכם הרפתקה בלתי נשכחת. הפעם בני לקח אותנו לאתר הטבע המופלא 'עמודי עמרם' ששימש כתפאורה מושלמת לעשרות צילומים משגעים.

עמודי עמרם (צילום: אביב בצון)
עמודי עמרם צילום אביב בצון | צילום: אביב בצון

תיאטרון אלעד – הצגת 'הזקן והים' במצפה התת-ימי

תיאטרון אלעד נוסד לזכרו של רס"ל אלעד דן, יליד קיבוץ אילות שנפל במלחמת לבנון השנייה. התיאטרון מורכב משחקנים ויוצרים מוכשרים שהגיעו מהתיאטראות המובילים בישראל כדי לקדם את התרבות באילת. את קבוצת השחקנים מוביל הבמאי והמחזאי הנודע שי פיטקובסקי, שמשתמש באתרים ברחבי העיר כתפאורה חיה להצגות חווייתיות.

זכיתי להשתתף בהצגה 'הזקן והים', שהועברה כולה כאשר הקהל לובש כיסוי עיניים ומשתמש אך ורק בחוש השמיעה. השחקנים הופיעו על הרקע המדהים של בריכת הכרישים במצפה התת-ימי, אטרקציה מרשימה בפני עצמה, והצליחו להעביר לקהל את התחושה שהם נמצאים בלב הים יחד עם הדמויות.

הזקן והים תיאטרון אלעד  (1) (צילום: אוראל רביבו)
הזקן והים תיאטרון אלעד (1) | צילום: אוראל רביבו

סיור היסטורי מרתק עם יעל לרנר

יעל לרנר היא אשת תיירות שחיה, נושמת ועובדת בפיתוח התיירות המקומית בעיר. יעל מוציאה מדי שבוע סיורים חווייתיים ברחבי העיר ומגלה לקבוצות שלה את הסודות הכמוסים והמרתקים ביותר של אילת. את הסיור התחלנו במוזיאון אילת שמספר את סיפורה ההיסטורי העשיר של העיר, מההקמה ועד היום, המשכנו בנסיעה בין שכונות המגורים ומבט על אילת "בעיניים מקומיות" וקינחנו במקום הכי טעים בעיר, פיני לק, הגלידריה הוותיקה בעיר שמציעה גלידה בטעם של פעם בוופלים המיוצרים במקום. טיפ ממני: אל תוותרו על גלידה בטעם משמש.

מוזיאון אילת עירי (צילום: אביב בצון)
מוזיאון אילת עירי צילום אביב בצון | צילום: אביב בצון

פיני לק (צילום: אביב בצון)
פיני לק צילום אביב בצון | צילום: אביב בצון

סדנת עיצוב מוצרים Max Hacks

פעילות מגניבה ומרתקת שמתאימה לילדים ומבוגרים כאחד, במסגרתה הפכנו פריטים ישנים, צעצועים ומוצרי בסיס ממקס סטוק ליצירות אמנות של ממש מעשי ידינו. בזמן שחבריי לקבוצה חזרו הביתה עם צנצנות מעוצבות, מחזיקי מפתחות ופסלים יצירתיים, עבדכם הנאמן ניסה את מזלו בהכנת שלט לדלת ונכשל.

סדנת ריקודי בטן עם אבישג אפרתי

בשעות הערב עלינו לכיוון ההרים לאחד המקומות הקסומים באילת, נאות מדבר - החווה של בני, שם זכיתי לארוחת טעימות תחת כיפת השמיים על טהרת חומרי גלם מקומיים, של השף מאור כהן, לא לפני שאבישג אפרתי לימדה אותי לנענע את האגן בצורה מקצועית ולשרוף מראש את הקלוריות של הארוחה. במסגרת פרויקט '101 חוויות בחינם' מעבירה אבישג מופעי מחול אוריינטליים על רקע הים האדום בלב הטיילת העירונית. הכניסה חופשית ומומלצת לכולם.

החווה של בני (צילום: אביב בצון)
החווה של בני צילום אביב בצון | צילום: אביב בצון

מה למעלה – תצפית כוכבים בהדרכת איתן שוורץ

לפעמים המראה היפה והמואר ביותר מתגלה דווקא כשהכול חשוך. הטענה הזו התבררה כאמת כאשר עלינו בשעות הלילה להרי אילת יחד עם איתן שוורץ, שלקח אותנו למסע מרתק בשמי הארץ. המחזה של השמיים הפתוחים מלאים בכוכבים היה מרהיב, אך דרך עינית הטלסקופ של איתן היה ניתן לראות בבירור כל כוכב ולשמוע הסברים מרתקים ומהנים. דרך נהדרת וייחודית לסיים יום שלם של כיף באילת.

איפה אוכלים באילת?

בין הפעילויות והאטרקציות המהנות מומלץ להשביע את הרעב במסעדות שפזורות ברחבי העיר ולגלות את הטעמים המיוחדים שיש לאילתים להציע:

עומר'ס - סנדוויץ'-בר אילתי בניהולו של השף טל הרשקוביץ', שמציע ארוחות שף בכריך ושלל מנות בשר מעוררות תיאבון. מומלץ בחום לשאול מה מנת הספיישל היומית.
כתובת: שד' התמרים 26

פורטונה כולא פיצה - פיצריית בוטיק המגישה פיצות גורמה העשויות מקמח מחמצת ונאפות בטאבון אבן מיוחד. הבצק הייחודי הוא פרי מוחו וידיו של יובל זיו, האופה והמייסד של מאפיית ברויטמן, ובין השאר תוכלו להתענג שם על פיצת חצילים עם גבינה מלוחה, זוקיני, נענע וחצילים, פיצה פפרוני, פיצת כמהין ועוד.
כתובת: אלמוגים 15

ורקאדה - מסעדת דגים כשרה של השף רועי מימוניף הממוקמת בלב אזור התיירות של אילת ומגישה דגים טריים הנמשים מדי יום מהים האדום, לחמים הנאפים בטאבון וסלטים מרעננים טעימים. האווירה יוונית ושמחה, הטעמים אותנטיים ומקומיים. ממליץ בחום על מנת 'קבב אום רשרש'.
כתובת: תרשיש 12

 

כל הפעילויות ועוד עשרות חוויות נוספות מחכות לכם באילת. החוויות מועברות ללא עלות, במסגרת תוכנית '101 חוויות, 0 שקלים, אילת אחת' של תאגיד התיירות העירוני. יש צורך להירשם מראש לכל פעילות באתר 'אילתים אוהבים לארח'.

>> לפרטים נוספים, לוחות זמנים ורשימת הפעילויות באילת