שלטונות אוקראינה אסרו על שישה צעירים ישראלים להיכנס לשטח המדינה בנימוק ש"אין להם מה לעשות בקייב" והחליטו לגרשם בחזרה לארץ. "זו תחושה איומה והשפלה נוראית שהחליטו לגרש אותנו מקייב", טען ל' אחד הישראלים שלא הוכנס למדינה. "כל כמה שבועות אני טס ליעד אחר בחו"ל ומעולם לא התייחסו אליי בצורה כזאת".

השישה טסו אתמול בערב בטיסה ישירה וכאשר הגיעו לביקורת הדרכונים התחיל הסיוט עבורם. "אני וחבר נוסף הצגנו בפני הפקיד את הדרכונים, מסלול הטיול שלנו, איפה נשהה, בדיקות קורונה, תעודות חיסון שלישי, אבל זה ממש לא עניין אותו והוא אמר לנו ש'לישראלים אין מה לחפש בקייב' והכניס אותנו לתשאול בחדר צדדי. כשניסינו להסביר שיש לנו תכנית מסודרת ואישורים הוא צחק לנו בפנים", שחזר ל'. לדבריו, הוא חברו ועוד ארבעה ישראליים עברו תשאול  ממושך על ידי קציני משטרה.

"הם שאלו אותנו מה אנחנו מתכוונים לעשות בקייב, כמה כסף יש  לנו, למה בכלל טסנו לאוקראינה, כל מיני שאלות שלא קשורות לטיול שלנו. זה נמשך בערך כשעה. בסוף אחד הקצינים אמרו לנו שאנחנו מגורשים וזרקו אותנו בשולי שדה התעופה בלי אוכל ומים. אמרו לנו שנקנה כרטיסים על חשבוננו או שנישאר פה עד יום שלישי ונחזור לארץ עם אותה החברה שאיתה נחתנו. לא עשינו כלום, באנו לטייל בקייב ומגרשים אותנו בלי שום סיבה", קבל ל'.

תקועים באוקראינה (צילום: באדיבות המצולמים)
טופס הגירוש שקיבלו הישראלים | צילום: באדיבות המצולמים

בנוסף, ששת הישראלים לא הורשו להיכנס לשטח הדיוטי פרי כדי לקנות אוכל ומים. "רק אחרי שהתחננו בפניהם הביאו לנו מים ואמרו לנו להישאר במתחם כששני חיילים שומרים עלינו כאילו אנחנו פושעים או מחבלים. זו תחושה איומה".

השישה פנו לחדר המצב של משרד החוץ בבקשה שיסייע להם להיחלץ מהפלונטר הזה, אבל שם נאמר להם שלשלטונות אוקראינה יש מדיניות שבה לפעמים הם אינם מכניסים ישראליים למדינה. "ישנו על הרצפה כל הלילה בתנאים קשים. רק בגלל שאנחנו ישראלים הם התנכלו לנו", טען אחד הישראלים.

תקועים באוקראינה (צילום: באדיבות המצולמים)
נאלצו להמתין שעות בלי אוכל | צילום: באדיבות המצולמים

בשלב מסוים השישה שלחו הודעות לעזרה לכמה חברי כנסת. ח"כ איתמר בן גביר היה היחיד שיצר עמם קשר והבטיח לפתור את העניין. בן גביר הפעיל את קשריו והיום בבוקר ל' ושלושה חברים נוספים נכנסו לקייב לאחר 12 שעות של המתנה לפני גירוש, ושני ישראלים מתוך החבורה גורשו בחזרה לארץ.

"ייאמר לזכותו של ח"כ בן גביר שהוא היחיד שהתקשר, לקח פרטים התעניין והפעיל קשרים לסייע לנו להיכנס לקייב", ציין ל'. "באנו עם כל המסמכים אבל השלטונות לצערי לא רוצים שישראלים ייכנסו למדינה. אם הייתי יודע שיש בעיות לא הייתי טס לפה".