"כל הזמן מתעללים ברב, רוצים להפיל אותו" – כך מתייחסים רבים מחסידי קהילת "שובו בנים" של אליעזר ברלנד לחשדות החמורים נגדו, המייחסים לו מעורבות ברציחות של אבי אדרי וניסים שטרית לפני יותר מ-30 שנה. בניסיון להבין כיצד רבים כל כך ממשיכים לתמוך במנהיג הקהילה שכבר ריצה עונשי מאסר על עבירות מין, קיבלנו לראשונה הזדמנות לשוחח עם אנשי "שובו בנים" – בהווה ובעבר.

שמו של ברלנד חזר לכותרות בשבועות האחרונים לאחר שהוא וכמה מתלמידיו לשעבר נעצרו בחשד למעורבות ברצח אדרי שטרית. בעבר ברלנד תועד כשהוא מנצל בני אדם בשעתם הקשה ביותר, וגובה מהם סכומי כסף גדולים בתמורה להבטחות שווא. ועדיין, את מעריציו האדוקים זה פשוט לא מעניין.

תיעוד מיוחד מקהילת חסידי ברלנד (צילום: N12)
יוסף שאבו, תלמיד "שובו בנים" | צילום: N12

"אני לא רוצה להאמין לשום דבר", סיפר נתן, תלמיד ב"שובו בנים". אני מכיר את הרב מאז שאני נולדתי, וחווינו איתו ניסים ומופתים, אז אין לנו בכלל שום זיקה לכל העניינים האלה. אנחנו לא מתעסקים בזה בכלל". גם ליוסף שאבו, תלמיד נוסף של ברלנד, היו רק דברים חיוביים לספר: "בפגישה עם הרב אתה נשאב מהלבביות, מהמיוחדות שלו".

לדברי החסידים, הסיבה שברלנד הודה במעשים המיוחסים לו לא קשורה בכלל למציאות, אלא לאישיותו המיוחדת: "ישנם צדיקים שרמת הענווה שלהם נמצאת במקום כזה שהם לא יגידו לך 'לא' על שום דבר שתאשים אותם. בתוך תוכם הם מרגישים אשמה בכל דבר רע שקורה בעולם".

תיעוד מיוחד מקהילת חסידי ברלנד (צילום: N12)
אהרון שוורץ, קמב"ץ "שובו בנים" | צילום: N12
תיעוד מיוחד מקהילת חסידי ברלנד (צילום: N12)
תיעוד מבית הכנסת של "שובו בנים" | צילום: N12

השבחים והתיאורים המפליגים סביב אישיותו של ברלנד נשמעו לכל אורך השיחות שקיימנו עם חסידיו. אהרון שוורץ, "קצין המבצעים" של "שובו בנים", מודע גם הוא לסגנונו הבוטה והאלים של הרב שנחשף פעמים רבות בעבר, אך לטענתו אין צורך לקחת את הדברים ברצינות: " לפעמים הוא מדבר בחריפות, שום דבר פה לא כפשוטו".

אחרים תיארו אדם כריזמטי וסוחף, שקשה להישאר אדישים לדבריו ולמעשיו. ארי גלהר, יועץ אסטרטגי וחבר לשעבר בקהילתו של ברלנד, חווה זאת ממקור ראשון: "המנגינה והתפילות שהיו ב'שובו בנים' הן מופלאות. זה כאילו רוח על סטרואידים". ישראל, חבר בקהילה, תיאר חוויה דומה: "יש לו סוג של כוח מושך, הוא באמת כריזמטי".

תיעוד מיוחד מקהילת חסידי ברלנד (צילום: N12)
תלמידיו הצעירים של ברלנד | צילום: N12

מלבד השבחים על התנהלותו הדתית, חלק מחברי הקהילה מספרים על אדם נדיב, שלא אחת עזר להם עם משברים קשים. נחמן, חסיד "שובו בנים", סיפר שברלנד שכנע אותו לפנות לעזרה רפואית ודאג לו לעבודה "בלי שום אינטרס או משהו שיכול לקבל ממני, עזר לכולם פה".

מנגד, את הקהילה הסגורה של ברלנד עזבו במשך השנים מאמינים שמאסו בהתנהלות הקשה והאלימה לעיתים של המנהיג. אחת מהם היא יעל הורביץ, שסיפרה שהקש ששבר את גב הגמל מבחינתה הגיע לאחר שגילתה על מעשיו של ברלנד כלפי נשים: "זו הייתה נקודת השבר האחרונה. במשך כמה שנים כבר היו המון סתירות שלא הסתדרו לנו. בשורה התחתונה - לקחו חולשות של אנשים וניצלו אותם". כשתיארה את ברלנד, היא השתמשה במילים קשות: "הוא פשוט אדם אכזרי. הוא היה מתעלל באנשים בצורה מאוד אכזרית כי הוא לקח את התמימות שלהם והשתמש בה לרעתם".

תיעוד מיוחד מקהילת חסידי ברלנד (צילום: N12)
יעל הורביץ, חברה לשעבר ב"שובו בנים" | צילום: N12

 

גם הלל איתיאל נמנה בעבר על חסידי "שובו בנים", ובדומה ליעל יש לו טענות קשות כלפי ברלנד: "הוא פשוט חולה סדרתי שלא בוחל בכלום. הוא מגלומן, הוא בטוח שהשכינה מדברת מתוך גרונו". לדברי איתיאל, הוא לא מופתע לשמוע על ההסתבכות האחרונה של ברלנד: "אומרים שרשע - השעה משחקת לו. השעה שיחקה לו. שיחקה ושיחקה עד שנגמר הזמן. הקסם פג וכאילו הכישוף הסתלק. הוא התגלה במלוא מערומיו וערמומיותו. זה מה שקרה פה".

למרות ההאשמות החמורות, הן מצד המאמינים לשעבר והן מצד מערכת אכיפת החוק, תלמידיו הצעירים של ברלנד בהווה מסרבים לעזוב אותו: "אני נכנס עם הרב לתוך האש, זו האמת. אני מחובר לרב, תנתק אותי ואני לא מוצא את עצמי. אין לי מנהיג, זה האדם שהחזיק אותי במשך שנים שלא אפול למקומות אחרים".

התפתחות בפרשות הרצח - ראש עירייה נעצר

המשטרה ממשיכה לחקור את ברלנד ואת חסידיו לשעבר בחשד למעורבותם במקרי הרצח של אבי אדרי וניסים שטרית, ואתמול עצרה לחקירה ראש עירייה חרדי - בחשד שגם הוא מעורב במעשים החמורים. על אף שהוא מכחיש את המעשים, המשטרה כבר הודיע לפרקליטו שבכוונתה לבקש היום להאריך את מעצרו של מרשו.

מדובר בראש עירייה של עיר חרדית, שבעבר היה חסיד ברסלב והשתייך לפלג של "שובו בנים". אליעזר ברלנד אף היה הרב שלו. עם זאת, החשוד מכחיש כל קשר למעשים, ועורך דינו אריאל עטרי מסר: "הקשר שלו למקרה הזה הוא כמו לרצח של ארלוזורוב".