בגדים חמים לארץ הקרה- מה לוקחים כשנוסעים לטיול בלפלנד ?

לפלנד, הארץ השלגית והקסומה, היא יעד תיירותי אהוב על מטיילים רבים ונועזים, שעבור חלקם היה במשך שנים ארוכות כ"חלום".

, צילום: depositphotos

בשיתוף קשרי תעופה

לאחרונה יוצאים לא מעט טיולים מאורגנים ללפלנד, המפגישים את המטיילים בהם עם נופים מרהיבים עוצרי נשימה, עם תופעות טבע ייחודיות, בעלי חיים ייחודיים ואוירה שקשה למצוא במקומות אחרים. יש משהו מיוחד מאוד בלפלנד שהופך אותה למוקד עלייה לרגל, וזאת למרות התנאים הלא פשוטים שנתקלים בהם, ובייחוד הטמפרטורות הנמוכות.

טיול ללפלנד מצריך היערכות מיוחדת וגם ציוד מתאים. הביגוד, ליוצאים ללפלנד, חייב להיות מותאם לתנאים המיוחדים שבה, לטמפרטורות מאוד קיצוניות אשר יורדות הרבה מאוד מתחת לאפס, וכמובן לשלג שנמצא בכל פינה. לצד הכיף וההנאה הגדולה, שמביא אתו הטיול הזה, יש גם לא מעט אתגר. אך, אם מתכוננים אליו כהלכה, אפשר להנות מיופי של חופשה!

הכירו את היעד הכי "חם"

לפלנד היא חבל ארץ הכולל ארבע מדינות: שבדיה, פינלנד, נורבגיה ומערב רוסיה. מדובר בשטח עצום של 380,350 קמ"ר, שבו קרחונים מרהיבים, אגמים מדהימים, אלפים גבוהים שנוגעים בשמיים וגם יערות בקנה מידה שקשה לתאר במילים. מזג האוויר בלפלנד הוא אולי אחד הנושאים המדוברים ביותר, כאשר מתכננים טיול לשם, שכן החורף הארוך (אורכו כשישה חודשים) מביא אתו טמפרטורות נמוכות מאוד, שיכולות להגיע אפילו מתחת למינוס 40 מעלות. שיאו של החורף הוא בין החודשים דצמבר למרץ ואילו הקיץ, לשמחתם של המטיילים, חמים יותר, אך קצר מאוד. במהלך חודשיים של קיץ נהנים התושבים וגם התיירים מ-25 מעלות בממוצע, ולפעמים מעט יותר.

היערות של לפלנד הם חלק בלתי נפרד ממנה והם מכסים שטחים נרחבים מאד שלה. מדובר ביערות עבותים עצומים, ביניהם יער טייגה, הנחשב ליער הגדול ביותר בעולם. כרבע מסך כל עצי העולם נמצאים בו והוא עובר בין כל ארבע המדינות השייכות לחבל עצמו. ובל נשכח גם את בעלי החיים של לפלנד, המהווה בית לאיילי הצפון הידועים, ללווייתנים, ליונקים ימיים נדירים, לדובים חומים וזאבים. ומה באשר לאטרקציות שבה? אם כן, הזוהר הצפוני, תופעת טבע מדהימה הייחודית לחבל הארץ המיוחד הזה, הוא אולי האטרקציה הבולטת ביותר של לפלנד וככל שמצפינים, הסיכויים לחזות בו גדלים. את התופעה הזו אפשר לראות בין החודשים פברואר ומרץ ובין ספטמבר לאוקטובר, הלא הוא הסתיו.

צילום: depositphotos,

איזה ציוד מיוחד צריך לטיול בלפלנד?
בשל התנאים המיוחדים בלפלנד וסוג האטרקציות שהיא מציעה, לציוד יש משקל חשוב בהיערכות לטיול ולכן כדאי מאוד לשים לב לסוג הציוד הנדרש, כמו גם למידת האיכות שלו כדי להבטיח התאמה מלאה ונוחות רבה. אז מה בדיוק צריך לקחת ולמה ?

גרביים תרמיות
הקור העז של לפלנד מצריך, בראש ובראשונה, גרביים תרמיות איכותיות מאד. כדאי לרכוש כמה זוגות ולגרוב שתיים בו זמנית על כף הרגל. אם בוחרים לגרוב שתיים בו זמנית, אלו יכולות להיות גרביים תרמיות דקות. אם רוצים לגרוב זוג אחד, גרביים תרמיות עבות בהחלט יספיקו.

נעליים
באשר לנעליים, כאן מומלץ מאוד לדאוג לנעליים מתאימות לשלג, כלומר נעליים אטומות למים, נעליים שאינן מחליקות על משטחים חלקלקים כמו שלג וגם כאלו שתהיינה נוחות כמובן.

מכנס תרמי
מכנס תרמי, שעליו לובשים מכנס סקי, מתאים לטיול בלפלנד, ובתנאי שיהיה אטום לרוחות חזקות וקרות (בהן נפגשים בזמן הרכיבה על אופנועי שלג – אטרקציה ידועה בלפלנד) וגם למים.

חולצה תרמית
כשכבה ראשונה, כדאי ללבוש חולצה תרמית דקה ומעליה חולצה תרמית עבה יותר. למי שאין בבית, מומלץ מאוד לרכוש חולצת מיקרו-פליז, שאותה יש ללבוש מעל שתי החולצות, והיא זו שתשמור על חום הגוף. אפשרות אחרת, היא חולצה תרמית רמה 3, המתאימה לטמפרטורות קיצוניות במיוחד, עד למינוס 20 מעלות. מעל החולצות האלו, מגיע מעיל סקי או מעיל פוך.

כפפות, כובע ומחמם צוואר
אי אפשר בלי כפפות מחממות. אלו יכולות להיות כפפות סקי, אשר מתחתן כפפות דקות עשויות מיקרו-פליז. כובע מבודד מפני הקור גם הוא חשוב במיוחד ובל נשכח את מחמם הצוואר.

סרבל
הסרבל משמש אותכם לפעילויות חוץ קרות במיוחד ומגן עליכם מפני רוחות ורטיבות בבגדים. אתם יכולים להתאבזר בסרבל או בחליפת סקי שבד"כ מגיעה בשני חלקים של מכנה ומעיל.
בכל מקרה, וזהו טיפ חשוב – מומלץ מאוד שלא להתפשר על האיכות ולחפש ביגוד איכותי, שיבטיח הגנה מושלמת. יש לתת מקום גם לעניין הנוחות, כדי לאפשר תנועה חופשית ונינוחה והתייחסות גם למידה.

אלטרנטיבות של יד שניה – מסתבר שזה אפשרי
בגדים תרמיים, ובאופן כללי, ביגוד המותאם לטמפרטורות נמוכות מאוד, ידוע כביגוד יקר יחסית. כיום, יש לא מעט חברות טיולים המייצרות ביגוד שכזה, שבחלקן מוכרות מותגים מובילים. יחד עם זאת, לא מוכרחים לשלם סכומי עתק על הביגוד ואפשר למצוא לא מעט חנויות יד שנייה ואפילו אנשים פרטיים שמציעים ביגוד מתאים. יש שפע של קבוצות בפייסבוק, למשל, בהן חברים מטיילים שטיילו במדינות קרות בעבר ומוכרים את הציוד שלהם לאלה, המתכננים להגיע ללפלנד או למקומות אחרים קרים. אפשר גם, ולפחות חלק מהביגוד, לשכור במקום עצמו, בעיקר בבתי המלון בהם שוהים ביעד ומציעים ביגוד בלפלנד. זהו פתרון נהדר החוסך משמעותית בהוצאות ומאפשר למטיילים ליהנות מביגוד למשך אותה תקופה קצרה יחסית, ביגוד שסביר שלא יצטרכו אותו בשנית.

טיולים מאורגנים- הבגדים מחכים לכם שם
ישנם טיולים מאורגנים ללפלנד, במסגרתם תקבלו את הציוד עם הגעתכם למדינה הקרה. בטיול מאורגן תקבלו את כל הציוד הדרוש לפעילות חוץ: סרבל חם, זוג אחד של גרבי צמר, כפפות (4 אצבעות ואצבע) ומגפי שלג. ציוד זה יוחזר ערב החזרה ארצה. הביגוד המיוחד מסופק לפעילויות החוץ המוגדרות מראש, החברה שולחת לכם גם רשימה של כל הציוד המשלים שעליכם להביא איתכם (חולצות וכו'). כמובן שניתן לעשות בו שימוש בביגוד גם מעבר המוגדרת מראש.

לפלנד היא יעד נהדר לטיול. היא שופעת בנקודות עצירה מיוחדות במינן ותופעות טבע נדירות. הקפדה על לבוש מתאים, כזה המגן על הגוף מפני רוחות חזקות וטמפרטורות נמוכות, היא חובה ולו כדי להבטיח הנאה מרבית לאורך כל החופשה.

בשיתוף קשרי תעופה

כדאי להכיר