ג'נט ג'קסון וג'סטין טימברלייק במופע הסופרבול ב-2004 | צילום: GettyImages

אחרי בריטני ספירס, מגיעים לג'נט ג'קסון: מה בדיוק קרה בסופרבול ב-2004?

תוכנית התחקירים של ה"ניו יורק טיימס", שאחראית לסרט "לשחרר את בריטני", חוזרת לתקרית שבו ג'קסון הופשטה במופע האמצע בסופרבול - ועוסקת במחיר הכבד שהיא שילמה על כך

אחרי שתוכנית התחקירים הטלוויזיונית של ה"ניו יורק טיימס" העלתה למודעות את עניין האפוטרופסות על בריטני ספירס - והביאה לסיקור אינטנסיבי של הנושא ואף לסיום האפוטרופסות של אביה אחרי 14 שנה - מתמקדת התוכנית (שמשודרת בספקית התוכן הולו) בנושא חדש: שערוריית ג'נט ג'קסון, שחשפה את החזה שלה במופע האמצע בסופרבול ב־2004.

בסוף השבוע שודר בארה"ב הספיישל התיעודי החדש, "תקלה: לחשוף את ג'נט ג'קסון" (שישודר בארץ ב־yes דוקו ב־30 בנובמבר), שעוסק ברגע הסיום הפרובוקטיבי של מופע האמצע. ג'קסון הובילה את המופע, ובחלקו האחרון הצטרף אליה לבמה הכוכב הצעיר העולה ג'סטין טימברלייק. ברגע השיא של סיום המופע הוא הסיר לפתע חלק מהתלבושת של ג'קסון, וחשף את החזה שלה, לתדהמת הצופים.

144 מיליון בני אדם צפו ברגע הזה, שנתפס על ידי הצופים כתעלול יחסי ציבור רדוד ומכוון. היו שחשבו שהרגע נועד לשווק מעין תכשיט שג'קסון ענדה, ואחרים חשבו שזה היה ניסיון ליצור רגע טלוויזיוני שנוי במחלוקת, בדומה לנשיקה הפרובוקטיבית של מדונה ובריטני ספירס חצי שנה קודם לכן בטקס של MTV. למעשה, מארגני הטקס של MTV הפיקו גם את מופע האמצע של הסופרבול, והם הבטיחו לקהל "הפתעות מדהימות".

ועדת השידור הפדרלית של ארה"ב קנסה את רשת הטלוויזיה CBS, שבה שודר הסופרבול באותה שנה, ב־550 אלף דולר. הקנס בוטל לבסוף, אחרי ערעור שלישי ב־2011. בגלל התקרית הזאת, ערוצי הטלוויזיה עברו למתכונת של צפייה נדחית של שבע שניות במשדרים חיים, כמקדם הגנה למקרים דומים. כלומר, במקרה אחר של פרובוקציה ניתן יהיה לצנזר את הקטע.
אבל את עיקר המחיר של התקרית שילמה ג'קסון. הספיישל של ה"ניו יורק טיימס" עוסק בשאלה למה ג'קסון ספגה את כל ההדף, בעוד טימברלייק לא נפגע כלל מהתקרית ורק הפך לכוכב גדול בשנים הבאות. הסרט גם סוקר את הקריירה של ג'קסון, שהחלה כבר בהיותה ילדה קטנה שהשתלבה במשדרי הטלוויזיה המוזיקליים של אחיה הגדולים, חמישיית הג'קסונים. בשנות ה־70 וה־80 היא גם שיחקה בסדרות טלוויזיה, והספיישל עוסק בהחפצה המינית שהיא נאלצה לחוות מגיל צעיר, גם כשחקנית וגם כזמרת.

"זאת היתה חבית אבק שריפה שהתפוצצה, ובאמצע היתה אישה שבמשך שנים עבדה על התדמית שלה ולבסוף חטפה עונש כבד", אמרה במאית הסרט, ג'ודי גומז, במהלך קידום הספיישל. "כל כך הרבה קרה בחברה האמריקנית מאז מבחינה תרבותית ופוליטית, והרגשתי שיש צורך בסרט כזה שיטפל בנושא מזווית שונה.

"ג'נט התנצלה פעמיים או שלוש, אבל מה שהיא עברה לא היה הוגן. הקריירה שלה דעכה, ואילו זו של ג'סטין טימברלייק הרקיעה שחקים. אי אפשר להתעלם מזה. אני חושבת שזה אומר הרבה על התעשייה, על היחס לנשים אחרי גיל מסוים. יש לפרשייה היבטים ברורים של סקסיזם וגזענות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו