ביום חמישי הותר לפרסום כי משה חוגג, בעלי בית"ר ירושלים, נעצר בחשד להונאה ועבירות מין. העבירות המרכזיות בהן מואשם חוגג, על פי הדיווחים בתקשורת, הן עבירות הלבנת הון, קשירת קשר לפשע, קבלת דבר במרמה, העלמת הכנסות וגניבה בידי מורשה. בפרשה, שמכונה על ידי המשטרה "המשחק הגדול", נעצרו עוד שבעה חשודים בגין עבירות הונאה מתחום המטבעות הקריפטוגרפיים בהיקפים של מאות מיליוני שקלים.

כדי להבין יותר מהן החשדות שבהם מואשם חוגג ומה מי שמעוניין להשקיע בעולם הקריפטו יכול ללמוד מהמקרה שלו, פנינו לבן סמוחה, מייסד CryptoJungle וקהילת "מדברים קריפטו" בפייסבוק.

מהן העברות המרכזיות שמשה חוגג חשוד בהן?

סמוחה: "על פי החשדות, אשר כולן לכאורה שכן חזקת החפות עודנה עמו, באמצעות גיוסי הכספים בהם היה מעורב חוגג כחלק מפעילותו בקבוצת ההשקעות Alignment (וייתכן שגם כאדם פרטי) היה מלבין הון עבור אנשים אחרים, העלים מס, ניהל רישום כוזב במסמכי תאגיד ואף גנב כספי משקיעים.

במהלך השנים 2016-2018 חוגג היה מעורב בהנפקות טוקן ראשוניות (מוכרות גם כ-ICO) של מספר פרויקטים ישראליים: Stox, Sirin Labs, PumaPay, LeadCoin ועוד.

הפרויקטים הללו גייסו שווי כולל של מאות מיליוני דולרים, אך סיימו את דרכם ללא עמידה בהבטחות. ברוב המקרים, מחיר המטבע הדיגיטלי שהונפק כנגד הדולרים שגויסו – ירד מעל 98 אחוזים. בעקבות זאת ככל הנראה, הוגשו כנגד חוגג ושותפיו תביעות שונות – לעתים גם על סף עשרות מיליוני שקלים. למיטב ידיעתי בחלק מהמקרים הגיעו להסדר טיעון, ובחלק מהמקרים התביעה עדיין מתקיימת".

האם יש לך טיפים לישראלי שרוצה להתחיל להשקיע בקריפטו? למה צריך לשים לב וממה להיזהר?

"הטיפ החשוב ביותר שאוכל לתת הוא לעצור וללמוד תחילה. מאחר ששוק הקריפטו עדיין צעיר, וכפי שנושא הכתבה מראה, עדיין ישנן סכנות רבות – הן ברמת האינדיבידואל, כמו איבוד סיסמה, והן ברמה גבוהה יותר - כמו זיהוי פרויקטים שעלולים להיות הונאה.

לכן, השקעה של מספר שעות בודדות בלמידת התחום, החל מלמה נוצר מלכתחילה, כיצד הוא עובד, כולל שימוש בארנקים דיגיטליים וזירות מסחר, ועד הימנעות מהונאות וסכנות נוספות שאורבות בעולם הדיגיטלי – יעשו הבדל פלאים. 

ההחלטות המשמעותיות שצריכות להתקבל בהתחלה הן:

  1. מה אני קונה – האם להיצמד למטבעות המובילים כמו ביטקוין, או שמא לנסות להמר (וזהו הימור) על מטבעות פחות מוכרים?
  2. כיצד לאבטח את מה שקניתי – האם באמצעות ארנק חומרה, שזוהי הדרך המאובטחת ביותר, או האם תוך הישענות על צד שלישי שישמור עבורי את המטבעות?
  3. מה מטרת הרכישה – האם להשקיע לטווח הארוך? או שמא לנסות לתזמן את השוק בטווח הקצר?

רוב האנשים צריכים להיצמד לטווח הארוך כדי לנטרל את השפעת המחירים בטווח הקצר על הרגשות שלהם. כמו כן, רצוי ללמוד על החזקה עצמאית של המטבעות הדיגיטליים שכן יש סיבה מלכתחילה שבעקבותיה היא קיימת. לבסוף, חשוב להכיר שככל שרוצים להיחשף למגוון רחב יותר של מטבעות, כך התהליך נהיה סבוך יותר".

קריפטו, ביטקוין (צילום: Vaclav Sonnek, shutterstock)
קריפטו, ביטקוין | צילום: Vaclav Sonnek, shutterstock

מה צריך לדעת כדי לא להסתבך עם החוק הישראלי? למשל, מבחינת מס

"מטבעות דיגיטליים מוכרים כנכס לצרכי מס, וזאת סיבה נוספת שרוב האנשים לא צריכים להתעסק במסחר יומיומי והמרות בין מטבעות. למעשה, כל פעולת המרה בין מטבע דיגיטלי אחד לאחר היא אירוע מס שעליו יש לדווחו לרשות המסים בסוף שנה, כמו גם מכירה של מטבע דיגיטלי לשקל או דולר. לכן, אם רק רוכשים – מנטרלים את מה שעשוי להיות כאב ראש לאנשים מסוימים.

בנוסף, חשוב להכיר שכיום עדיין ישנן בעיות עם המערכת הבנקאית אשר מסרבת לקבל כספים רבים. לכן, רצוי להיצמד לגופים מפוקחים כגון נותני השירותים הישראליים בביצוע הרכישה, שכן ככל שנחתור לבורסות בינלאומיות לא מפוקחות כגון בינאנס, כך תגבר הסבירות שהבנק יסרב לקבל את הכסף בחזרה – בתקופת הזמן הקרובה לפחות.

כך או כך, אלו 'כאבי גדילה' זמניים אשר ייפתרו, להערכתי, בשנה-שנתיים הקרובות, שכן הן המערכת הבנקאית והן רשות המסים ייאלצו להתאים עצמן לעולם המטבעות הדיגיטליים שמשתלט על כל מה שאנחנו מכירים".

יש מטבע שאתה ממליץ להשקיע בו?

"כמובן שאני אינני יועץ השקעות ולפיכך אין לראות בזה כייעוץ או המלצה לפעולה, אך ההמלצה המרכזית שאוכל לתת היא להתחיל עם ביטקוין. ללמוד אותו תחילה, להבין כיצד הוא עובד ומדוע נוצר, ורק לאחר מכן לפתוח את המחשבה למטבעות אחרים. על אף שהוא נתפס כיקר (הוא לא, ניתן גם לקנות ביטקוין בשווי של שקל אחד), או מיושן טכנולוגית, ביטקוין הוא המערכת היחידה שהוכיחה עצמה עד כה כיעילה, כמאובטחת וכמבוזרת ביותר והסיבות לכך רבות.

לכן זכרו שכשמציגים לכם את "הביטקוין הבא", ומספרים לכם כמה שהוא מהיר יותר או יעיל יותר תכנותית, זה משום שנעשו במטבע הדיגיטלי הנ"ל פשרות אבטחה וביזור שאפשרו את המסרים השיווקיים הללו".

יש מטבע שאתה ממליץ להתרחק ממנו?

"אני ממליץ להתרחק מהבטחות תשואה ומכירות של חלומות. אנחנו אמנם חיים בתקופה שבה נראה שכולם יכולים להרוויח בקלות מכל מטבע-בדיחה כמו "שיבא" או "דוג'קוין", אבל להרוויח זה לא פשוט – ועל אחת כמה וכמה לשמור על הרווחים הללו.

 לכן, אם אתם נתקלים באנשים שרוצים למכור לכם את "הביטקוין הבא", תשואות יומיות/חודשיות קבועות, ובמיוחד אם קיים מודל של חבר-מביא-חבר – רצוי להתרחק כמו מאש, לכל הפחות עד שמתייעצים עם אנשים וותיקים – כמו בקהילת הפייסבוק 'מדברים קריפטו'".

ממקרים שהיו בארץ, מה העונש המקסימלי לעבירות קריפטו?

"העונש המקסימלי ישתנה בהתאם לעבירה שבוצעה. ישנו מגוון רחב של עבירות עליהן ניתן להיתפס, כגון עבירות ני"ע כאשר אנשים שאינם יועצים ממליצים על מטבעות לאנשים אחרים ומעודדים אותם להשקעה. ישנן גם עבירות מס, כגון העלמת מס, אשר הינה עבירה פלילית חמורה שיכולה להסתיים גם בעשרות שנות מאסר. לבסוף, ישנן עבירות הלבנת הון אשר צריכות יותר 'להפחיד' אנשים שקונים ומוכרים מטבעות דיגיטליים מ/לאנשים פרטיים בסכומים גבוהים ו/או בתדירות גבוהה. העונש יכול לנוע בין עבודות שירות במקרים הקלים, קנסות גבוהים ברוב המקרים, ואף מאסר ארוך במקרים חריגים".