איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית פרסם היום (שני) את הדוח השנתי שלו, המרכז את נתוני מרכזי הסיוע ורשויות המדינה לשנת 2020. על פי הדוח, שיוגש לוועדת הכנסת לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, 80% מתיקי עבירות המין וההטרדה המינית נסגרו ללא כתב אישום: "מקומם מאוד".

לקריאות הדוח המלא לחצו כאן

הדוח מרכז נתונים ממרכזי הסיוע בישראל, מהמשטרה, מהפרקליטות, מהמחלקה לחקירות שוטרים, מיחידת סיוע המשפטי, מבית הדין לעבודה, ממשרד החינוך, מצה"ל ומנציבות שירות המדינה. מהנתונים עולה שבחמש השנים האחרונות חלה עלייה של יותר מ-50% במספר הפניות לסיוע – אך הבעיה היא דווקא בענישה.

על פי נתוני הפרקליטות, 80% מתיקי עבירות המין וההטרדה המינית נסגרו ללא הגשת כתב אישום. כשבוחנים את נתוני הערעורים על כך, רואים שגם הם כמעט ולא מתקבלים: 97% מהם נדחו. "המסקנה כאן היא שישנן עוד בעיות עמוקות בהתמודדות המשטרה והפרקליטות עם תופעת הפגיעות המיניות", טענה ח"כ עאידה תומא-סלימאן, יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי.

ח"כ עאידה תומא-סלימאן (צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת, חדשות)
ח"כ תומא-סלימאן | צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת, חדשות

הנתונים הבעייתיים באים לידי ביטוי גם בנציבות שירות המדינה, שם 81% מתיקי ההטרדה המינית נסגרו ללא הליך משמעתי או פלילי. 4% בלבד מהתיקים הסתיימו בבית הדין למשמעת. נתון שלילי נוסף: ירידה במספר התלונות על עבירות מין בקטינים. הדבר מטריד במיוחד בשנת הקורונה, שבה חל קושי לזהות את הפגיעות בקטינים ולטפל בהן.

לעומת זאת, הדוח ציין נקודת אור אחת: ההתיישנות על תיקי עבירות מין. "ב-2019, אחרי מאמצים רבים, הצלחנו להאריך בחמש שנים את ההתיישנות על עבירות מין בקטינים ובקטינות ובעבירות מין חמורות – ועכשיו אפשר לקטוף את הפירות: מספר הבקשות להגשת כתבי אישום בתקופת הרחבת ההתיישנות גדל פי שבעה".

מבין כלל הפניות, 37% מהן התקבלו בשל עבירות אונס או ניסיון אונס. 19% מהפונים והפונות התלוננו על הטרדה מינית, 11% על גילוי עריות מצד אחד ההורים, 10% על מעשה מגונה ושאר הפניות בגין שורה של פגיעות אחרות. 89% מסך הפניות דיווחו על פגיעות בנשים, ו-57% מהפונות והפונים נפגעו כקטינים.

מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית אורית סוליציאנו (צילום: תמר סולומון)
מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית אורית סוליציאנו | צילום: תמר סולומון

"הדוח השנתי שלנו חושף את הפער בין השינוי המבורך שחל בשיח הציבורי בשנים האחרונות - לבין אוזלת היד המתמשכת של המדינה בטיפול בתופעת האלימות המינית", אמרה מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, אורית סוליציאנו. "אנחנו קוראות לממשלה החדשה להסתכל על תמונת המצב הזו – ולהבין שבעיות מערכתיות דורשות פתרונות מערכתיים".