לוטן פישר היה ילד הפלא של ענף הברידג' הישראלי. הוא הגיע לפסגה הכי גבוהה וזכה באליפות העולם – ואז הגיעה ההתרסקות. פישר הואשם במרמה והורחק מהענף. מחיי הזוהר, טיסות ברחבי העולם, כסף גדול וחשיפה לשועי עולם נותרו רק חובות גדולים וכתם גדול על המורשת שלו. "אני רק רוצה לחזור לשחק ברידג', הרחקה זה גזר דין מוות", הוא מספר בכאב. הסדרה התיעודית "קלף מלוכלך", שתשודר בשבוע הבא ב-YES דוקו וב-STINGTV, מנסה לפצח אם פישר הוא רמאי סדרתי או קורבן.

המוניטין שיצא למשחק הברידג' הוא של משחק לגיל המבוגר – רגוע ונטול ריגוש. אך מתחת לפני השטח נחשף ענף תחרותי ומעניין. "אנשים ברחוב חושבים שזה משחק משעמם", מספר פישר. "בפועל זה מינימום קרב היאבקות, אגרוף, המון אנשים צעירים. לא מעט מתח, לא מעט דרמות, המון תחרותיות, לא מעט כסף. יש בברידג' הכול".

 

הישראלי שהגיע לפסגת הברידג' - והורחק לצמיתות (צילום: N12)
לוטן פישר, ""בשבילי ברידג' זה החיים, השעיה זה גזר דין מוות" | צילום: N12

פישר התחיל לשחק  ברידג' במקרה כשהיה בן 11. הוא זכה בתחרות אחרי תחרות, לא פעם כצעיר המשתתפים, ואז הגיעה התקרית הראשונה. כשהיה בן 13, נתפס פישר במעשה רמאות בזמן משחק והורחק לשנתיים מכל מועדון ברידג'. לאחר שריצה את העונש ולמרות הכתם שדבק בו הוא חזר רעב למערכה במטרה להוכיח לכולם שמדובר במעידה חד-פעמית של ילד.

לאחר ההשעיה כבש פישר את עולם הברידג' בסערה. הוא זכה באליפויות אירופה ועולם בכל שכבות הגיל, וזכה גם לחיי תהילה זוהרים – חיכוך עם עשירי העולם, טיסות רבות וסכומי כסף יוצאי דופן לצעיר בתחילת שנות ה-20 לחייו.

 

קלפים מפוזרים על שולחן (צילום: ShutterStock)
פישר הורשע במרמה והורחק לצמיתות, אילוסטרציה | צילום: ShutterStock

ב-2015 הגיע פישר לתחרות בינלאומית בשיקאגו כשהוא כבר אלוף עולם, ובמשחק מורט עצבים על חודו של קול ניצח את יריבו המושבע הנורווגי בויה ברוגלנד. אך לאחר הניצחון הגדול מגיעה השערורייה הגדולה ביותר שידע עולם הברידג'. יריבו הנורווגי יצא למסע חובק עולם והצליח לשכנע רבים בעולם הברידג' שפישר רימה באופן שיטתי באמצעות דפוס תקשורת אסור עם בן זוגו למשחק. פישר מכחיש בתוקף את הטענות: "זה לגמרי לא נכון. אין בכלל ספק, הפרכתי את הטענות האלה לא פעם ולא פעמיים. אני בטוח שהמסע הזה מונע ממניעים אישיים".

מאמציו הרבים של פישר להוכיח את חפותו לא צלחו - הוא הועמד לדין והורשע באיגודי הברידג' של ארצות הברית, אירופה וישראל. כתוצאה מכך הוא הושעה לצמיתות מכל תחרות ברידג' בארצות הברית ובישראל. לאחר מכן הוא אף הסתבך בעבירה אתית נוספת מול איגודי הברידג'.

 

רק חמישית פונים לקבל עזרה (צילום: רויטרס)
"אני בטוח שהמסע הזה הוא מונע ממניעים אישיים", אילוסטרציה | צילום: רויטרס

אחרי קריירה חובקת עולם הוא פרק את המזוודות וחזר בגיל 32 לבית הוריו בראשון לציון. את הכסף הגדול שהרוויח הוא הוציא על המאבק המשפטי שלו, ונשאר עם חובות. היום הוא מתפרנס משיעורי ברידג' פרטיים שהוא מעביר. "לקרוא לי 'נוכל' זו השפלה. בשבילי ברידג' זה החיים, וזה שגזרו עלי השעיה לצמיתות זה גזר דין מוות".

תגובת ההתאחדות הלאומית לברידג': "פישר לא היה מעורב בתקרית אחת אלא נענש במספר אירועים, שאחריהם ניתנו לו אינספור הזדמנויות נוספות. ועדה מטעמנו קבעה כי הוא ושותפו לא יוכלו לשחק ולייצג את ישראל יחד לצמיתות, אך יוכלו לבקש לחזור לשחק בנפרד אחרי תקופת הרחקה של 10 שנים. הסיכוי שיוכל להשתתף בעתיד בתחרויות רשמיות הוא אפסי כל עוד לא ייקח אחריות על מעשיו. הפרשה גרמה נזק בלתי נתפס למוניטין של ההתאגדות הישראלית לברידג' ולמדינת ישראל".