עלייה בתחלואת הקורונה: מקדם ההדבקה חצה בסוף השבוע את ה-1 ועומד כעת על 1.02. על רקע המגמה המדאיגה ולקראת אירועי חג החנוכה, ראש הממשלה נפתלי בנט יכנס היום (ראשון) דיון שבו יוחלט באיזו מתכונת יתקיימו האירועים בחג.

ביום שלישי ייצא לדרך מבצע החיסונים לילדים בגילאי 5-11, אחרי שמשלוח של כמיליון חיסוני פייזר נחת בישראל. הילדים יקבלו חיסון במינון מופחת, קטן בשליש מזה של חיסוני המבוגרים - 10 מיקרוגרם בלבד במקום 30 מיקרוגרם.

לפי סקר חדש שערכה מכבי שירותי בריאות, כ-41% מההורים בטוחים או חושבים שיחסנו את ילדיהם כבר בשלושת החודשים הראשונים למבצע, בעוד ש-21% מההורים עדיין מתלבטים ו-38% חושבים או בטוחים שלא יחסנו את ילדיהם.

ספי רויטבלט, אחות ראשית של מחוז שרון בקופת חולים כללית, סיפרה לניב רסקין ב"חדשות הבוקר" כי מורגשת התעניינות מצד ההורים. "יש תנועה, הורים מתחילים להתעניין ולשאול שאלות", תיארה רויטבלט, "התורים ייפתחו במהלך היומיים הקרובים כשהיום אנחנו מזמינים את מנות החיסון ממשל"ט החיסונים של משרד הבריאות, בהתאם לדרישות הקהל. צפי המתחסנים במחוז שרון-שומרון הוא כ-70 אלף ילדים".

כמה ילדים צפויים להתחסן להערכתם בסך הכל?
"זאת שאלה מורכבת. מצד אחד יש את מתנגדי החיסונים וזה התפקיד שלנו, הקופות, וגם של משרד הבריאות והרשויות, לעודד, לקדם ולהמליץ על החיסונים. מצד שני יש הורים שכבר שואלים, מתעניינים ורוצים לקבוע את התורים ולהגיע להתחסן. התפקיד העיקרי שלנו בימים הקרובים יהיה לבצע הדרכה לאותם הורים ולהסביר את יתרונות החיסון".

ראש הממשלה בנט קרא לזה "שכנוע רך". מה זה אומר?
"זה אומר שלא נכפה את החיסון אלא נסביר את התועלת, היעילות והבטיחות שלו. החיסון יכול לתת הגנה, מדובר באפקטיביות של כ-91% לפי המחקרים שבוצעו בארצות הברית על כ-3,000 ילדים. אפילו שהחיסון במינון מופחת ולא באותו המינון כמו בחיסוני המבוגרים, היעילות שלו היא גבוהה מאוד וטובה".

מה תעני להורים שמרגישים שהחיסון לא נוסה מספיק ושלא עבר מספיק זמן?
"בארצות הברית חוסנו למעלה משני מיליון ילדים. התופעות לוואי מהחיסון נמוכות, מקומיות בעיקר - חום, נפיחות במקום הזריקה, קצת כאבי ראש. אנחנו רואים מה קורה באירופה עם גל התחלואה שהולך ועולה, יודעים שלוקח זמן לגוף לקבל נוגדנים מהחיסון - לכן זה השלב הכי מתאים להתחיל במבצע, כשאנחנו מתקרבים לחג החנוכה. אנחנו רוצים שהמשק ימשיך לפעול כסדרו, שנימנע מבידודים כמה שאפשר ושהאוכלוסייה תחזור לעבודה ולשגרה".