גירסת הדפסה        
   
קבוצות דיון סקופים נושא #722065 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 722065        
tesla man לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 19.10.20
4909 הודעות, 51 מדרגים, 94 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון י''ז בכסלו תשפ''ב    00:24   21.11.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

כך השתעבדה הכלכלה העולמית למפעל שבבים אחד בטיוואן  

 
  
מפעל TSMC מטיוואן הוא מונפול לא מוכרז בתחום השבבים המתקדמים - לא בגלל התנהגות בריוניות, אלא בגלל חזון מרחיק לכת של המייסד וטעויות של מתחרים • כיצד הפכה החברה למפעל הייצור הראשי של אפל, אמזון ואנבידיה, מה התלות שיצרה אצל התעשייה הישראלית ומה יקרה אם סין תכבוש את טיוואן?
אופיר דוד אסף גלעד20.11.2021

בימים בהם העולם סובל ממחסור משתק בשבבים, התלות של עולם הטכנולוגיה ושרשרת האספקה העולמית ביצרנית השבבים הטיוואנית Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (או TSMC) רק הולכת וגוברת. יצרנית השבבים המובילה בעולם אחראית לבדה לייצור של 92% מהשבבים המתקדמים ביותר, המיוצרים בתהליך 5 ננומטר.
שבבים בתהליך 5 ננומטר מורכבים מטרנזיסטורים (מפסקים) ברוחב פחות מאלפית השערה האנושית. כך למשל, המעבדים למכשירי אייפון 12, מכילים 11.8 מיליארד טרנזיסטורים, כמעט 40% יותר מאשר במעבדי אייפון 11, שיוצרו בטכנולוגיה מתקדמת פחות, 7 ננומטר. כתוצאה המעבד של אייפון 12 פועל 15% מהר יותר מהדור הקודם וצורך 30% פחות חשמל. בתהליך זה גם מיוצרים שבבי עיבוד הנתונים המתקדמים ביותר של מארוול שפותחו בישראל או למשל סנאפדרגון 888, מעבד הדגל של קוואלקום שהושק בסוף 2020, ומניע כיום את סמארטפוני האנדרואיד המובילים בשוק.
יתר השבבים בתהליך זה מיוצרים במפעלי סמסונג בדרום קוריאה, כך לפי קפיטל אקונומיסטס. TSMC אחראית עוד לייצור כ-60% מהמיקרו-בקרים לתעשיית הרכב העולמית ובאופן כללי סיפקה יותר מחצי מהזמנות השבבים בעולם. אינטל, שהובילה בעבר את תעשיית השבבים העולמית, כלל לא נמצאת במשחק. המפעלים המתקדמים ביותר שלה אינם יכולים לייצר בשיטה מתקדמת יותר מ-10 ננומטר.

"יש אוויר ויש TSMC"
יש מי שמשווה את התלות בחברה לתלות העולמית בנפט המזרח תיכוני בעבר. המחסור החמור בשבבים הוביל להאטה משמעותיות באספקה של רכבים, סמארטפונים, קונסולות משחקים ולפטופים ברחבי העולם בשנה האחרונה. בבסיסו עומדת צמיחה בביקושים לכל מה שדיגיטלי מאז תחילת מגפת הקורונה, כתוצאה מעבודה ושהייה בבית בסגרים ומעבר מזורז למחשוב ענן ומסחר מקוון. גם הסנקציות האמריקאיות על וואווי הסינית שיחקו תפקיד וגרמו לחברות סיניות לאגור שבבים אצלן מחשש שהן הבאות בתור.
בעוד הביקוש גדל, פעילות ספקיות השבבים נפגעה בשל הסגרים, ההאטה בתנועה הבינלאומית של חומרי גלם ושורת אסונות טבע שהתרחשו בשנתיים האחרונות. בתגובה למחסור, ספקיות השבבים ישקיעו השנה סכום עתק של 146 מיליארד דולר כדי להגדיל את כוח הייצור, אך כל מהלך בתעשייה זו לוקח הרבה מאוד זמן. ההקמה של מפעל שבבים (פאב) נמשכת שנתיים לפחות ומפעלים שחברות כמו סמסונג או אינטל מחליטות להקים היום לא יתחילו לעבוד לפני 2024. כל זה הופך את TSMC, שמחזיקה 17 מפעלי ייצור שבבים מתקדמים, לחסרת תחליף.
אף ששמה של החברה מטיוואן פחות מוכר מאלו של אפל, סמסונג ואפילו קוואלקום, חשיבותה לחיינו גדולה אפילו יותר. "זאת החברה היחידה שבאמת מייצרת משהו שנמצא ברשות כל אחד מאיתנו. כך שמבחינת חשיבות יש אוויר ויש TSMC", אמר עליה ג'נסן הואנג, מנכ"ל אנבידיה, אחת מהלקוחות המובילות של הענקית הטיוואנית. באופן מעורר השתאות, אימפריית השבבים הטיוואנית הוקמה בסוף שנות ה-80 על ידי יזם סיני-אמריקאי בן 56, שלא היה לו כמעט קשר לטיוואן עד לאותו הזמן.
הצעה מפתיעה ופתרון שחיפש בעיה
מוריס צ'אנג נולד ב-1931 בנינגבו, סין, ובגיל 18 היגר לארה"ב. הוא סיים תואר ראשון ושני ב-MIT, דוקטורט בהנדסת אלקטרוניקה מסטנפורד ובמשך כשלושה עשורים עבד בענקית השבבים האמריקאית טקסס אינסטרומנטס והגיע כמעט עד לפסגה. לאחר שהבין כי אין לו סיכוי להתמנות למנכ"ל החברה, הוא פרש. אז הוא קיבל הצעה מפתיעה מממשלת טיוואן להתמנות לנשיא מכון המחקר המוביל באי לטכנולוגיה תעשייתית. צ'אנג שזמן קצר קודם לכן התגרש מאישתו, החליט לחזור למזרח.
אלא שהממשלה הטיוואנית רצתה יותר מאשר רק מחקר וביקשה ממנו להכין תוכנית להקמת חברת שבבים באי. צ'אנג הכיר היטב את שוק השבבים שהתחלק אז בין חברות אמריקאיות כמו טקסס אינסטרומנטס ואינטל ובין ענקיות יפניות כדוגמת טושיבה והיאטצ'י - והתקשה לראות כיצד חברה מטיוואן ללא טכנולוגיה עצמאית כובשת לה מקום בין הגדולות. במקום צ'אנג הציע להתמקד במודל חדשני. בניגוד לשאר השחקנים בשוק שעשו את כל התהליך, הוא הציע להקים חברה שלא תתכנן שבבים אלא תתמקד אך ורק בייצורם. כך נולדה TSMC ב-1987.

לימים יגדיר צ'אנג את המודל שלו בתור "פתרון שחיפש בעיה", כיוון שבאותה התקופה היו מעט מאוד חברות לתכנון שבבים שנזקקו לשירותי יצור בלבד. הממשלה הטיוואנית הבטיחה לספק מחצית מהמימון הדרוש להקמת TSMC ולשדל אנשי עסקים מקומיים לתרום גם הם את חלקם, אך דרשה מצ'אנג לגייס לפחות ענקית טכנולוגיה אחת שתשקיע במיזם. זה לא היה קל ורוב חברות השבבים המובילות בעולם סירבו לצ'אנג, כולל אינטל של גורדון מור. בסופו של דבר הוא נאלץ להסתפק בפיליפס שהסכימה לשתף פעולה.
TSMC אמנם הקדימה את זמנה אך במהרה ההיסטוריה השיגה אותה. בשנות ה-90, ככל שהשבבים הפכו למורכבים יותר, החלו לצוץ עוד ועוד חברות שבחרו להתמקד רק בתכנון שבבים, כדוגמת אנבידיה שקמה ב-1993. חברות נטולות מפעלים אלו יכלו לייצר אצל הענקיות הוותיקות, שהקצו חלק מהתפוקה שלהן לשחקנים אחרים. אלא ששם הם ידעו שתמיד יהיו בעמדת נחיתות, כשהענקיות יעדיפו את השבבים שלהן. כמו כן החברות תמיד לקחו סיכון שתוכניות השבבים ייגנבו על ידי היצרניות שהיו גם מתחרות שלהן. עם TSMC לא היה מה לדאוג בנוגע לנקודות אלו.
מחקר ופיתוח סביב השעון
בשנים הראשונות לפעולתה TSMC התבססה על טכנולוגיית שהחכירה מ-IBM אך צ'אנג שאף להפוך אותה לחברה עצמאית והשקיע חלק נכבד מההכנסות חזרה במחקר ופיתוח. בהשראת פוקסקון, יצרנית האלקטרוניקה הטיוואנית, החלה TSMC להעסיק עובדי מחקר ופיתוח בשלוש משמרות שהתחלקו על פני 24 שעות ביממה, כדי לא להפסיד דקה. פריצות הדרך הגיעו בתחילת שנות ה-2000 בזכות התקדמות שעשתה TSMC בחיבורי הנחושת בתוך השבב ובליתוגרפיה, תהליך ההטבעה על גבי הסיליקון באמצעות אור.
פריצות הדרך הובילו את TSMC למגעים מול מי שתהפוך הלקוחה החשובה והמשמעותית ביותר שלה - אפל. המגעים של אפל עם TSMC החלו ב-2010 כאשר הענקית האמריקאית רצתה להשתחרר מהתלות שלה בסמסונג, שייצרה את המעבדים לאייפונים הראשונים. היחסים בין השתיים התדרדרו עוד יותר ב-2011 כאשר אפל הגישה נגד סמסונג תביעה בגין גניבת זכויות יוצרים הקשורות לעיצוב האייפון.
TSMC קיבלה את ההזדמנות הראשונה שלה בייצור המעבדים לאייפון 6. שנה לאחר מכן אפל החליטה לחזור לסמסונג כדי לייצר את מעבדי 6S, אך לא הייתה שבעת רצון מהתוצאה ו-TSMC הפכה לספק היחיד של המעבדים מאז. כיום אפל מייצרת גם את המעבדים לרוב מחשבי המק שלה ב-TSMC אחרי שנטשה את מעבדי אינטל ואחראית לפי הערכות לרבע מהכנסות 48 מיליארד הדולר שרשמה החברה הטיוואנית אשתקד.
כלכלת אי
סמסונג ו-TSMC מנהלות כבר שנים מלחמות על הבכורה בשוק השבבים, אבל הענקית הדרום קוריאנית לא מצליחה בינתיים להשיג את יריבתה והפער ביניהן רק גדל. לניצחון של TSMC יש לא מעט סיבות, כמו הקשרים הטובים של החברה מטיוואן עם ספקים, שמאפשרים לה לרכוש ולקבל מהר יותר ציוד קריטי. מעבר לכך, בעוד סמסונג מתפזרת על פני שלל תחומי עיסוק, TSMC עושה רק דבר אחד ועושה אותו טוב מכולם - ייצור שבבים.
במצב הנוכחי ל-TSMC יש כוח כמעט מונופוליסטי בשוק, מה שאיפשר לה להודיע באוגוסט האחרון ללקוחותיה על העלאת מחיר של עד 20% במחירי השבבים, על רקע המחסור העולמי. הכוח הזה גם מטריד לא מעט את הממשל האמריקאי ואת הלקוחות הגדולים של TSMC ובראשם אפל.
מניות TSMC נסחרות כיום לפי שווי שוק של 615 מיליארד דולר, מה שהופך אותה לאחת החברות הגדולות בעולם. אך 14 מ-17 מפעלי TSMC ממוקמים באי הקטן, שמרבית מדינות העולם כלל אינן מכירות בו רשמית בתור מדינה עצמאית. טיוואן התפצלה מסין היבשתית עם בריחת אנשי מפלגת הקוומינטנג, המפסידה במלחמת האזרחים הסינית, לאי ב-1949. במהלך השנים הפכה טיוואן ממדינה תחת משטר צבאי לדמוקרטיה תוססת, אך המפלגה הקומוניסטית השולטת בסין מעולם לא ויתרה על שאיפתה לאחד את האי עם היבשת. בנאום לרגל 100 שנה להקמת המפלגה הקומוניסטית באוקטובר האחרון, הדגיש נשיא סין שי ג'ינפינג שוב כי האיחוד הוא משימה היסטורית של המפלגה, אף שהדגיש כי איחוד כזה צריך להיעשות בדרכי שלום.
בין שתי מעצמות
כיום מנסה TSMC לנווט בין שתי המעצמות אך נאלצת לשחק לפי הכללים המערביים. כאשר הכריזה למשל ארה"ב על סנקציות נגד חברת וואווי, נאלצה TSMC להגביל את המשלוחים לחברה הסינית, שהייתה הלקוחה השנייה בגודלה אחרי אפל. אנליסטים תהו האם הנוכחות של TSMC לא תאיץ יום אחד פלישה סינית לטיוואן ומה פלישה כזו תחולל לשרשרת האספקה העולמית. מייסד TSMC צ'אנג בן ה-89 האשים לאחרונה את מנכ"ל אינטל פט גלסינגר כי הוא מלבה בעצמו חששות לפיהן טיוואן אינה בטוחה, כדי לזכות ליותר סובסידיות מהממשל האמריקאי. בדחיפת הממשל האמריקאי TSMC עצמה צפויה להתחיל לייצר שבבי חמישה ננומטר במפעל חדש בארה"ב ב-2024.
מהצד השני יש מי שחושבים ש-TSMC היא "מגן הסיליקון" של טיוואן כאשר גם בסין מבינים כי כל מבצע צבאי באי יכול לשתק את ייצור השבבים המתקדמים גם עבורם וליצור משבר כלכלי עולמי. TSMC היא אומנם היצרנית המובילה של שבבים אך תלויה לחלוטין בציוד של חברות אמריקאיות כמו אפלייד מטריאלס או ASML ההולנדית. בלעדי אלו, העבודה אצלה תיפסק.
תהא אשר תהא התוצאה בסופו של דבר, בדבר אחד כבר אין ויכוח - המודל שהוביל צ'אנג ניצח. אותה אינטל שסירבה להשקיע ב-TSMC בתחילת הדרך, שואפת תחת גלסינגר להפוך עצמה לחברה שתייצר שבבים עבור שחקנים נטולי מפעלים. בדרך לשם צריכה החברה האמריקאית לסגור את הפער מול TSMC, להתחיל לייצר שבבים בטכנולוגיית 5 או לפחות 7 ננומטר, ולפתוח רשת של מפעלים שייצרו עבור חברות אחרות, מהלך שעשוי להימשך כעשור.
התלות הישראלית
תעשיית ההייטק הישראלית מזוהה מאוד עם אינטל, יצרנית השבבים האמריקאית, שנחשבת גם למעסיק הפרטי הגדול במדינה עם מעל ל-14 אלף עובדים ונתח של 14% מייצוא ההייטק המקומי. בפועל, התלות הישראלית ב-TSMC אינה פחותה מהתלות באינטל. מרכזי פיתוח בינלאומיים של ענקיות כמו אמזון, אנבידיה, קוואלקום וברודקום המעסיקים אלפי עובדים בישראל, מתכננים שבבים המיוצרים בטייואן - חלקם אף עובדים ישירות עם החברה. גם ענף הסטארט-אפים המייצר שבבים מתוחכמים - ובו חברות שגייסו לאחרונה מאות מיליוני דולרים, כמו פליופס, היילו, אוטוטוקס וטרי-איי - תלויים בענקית הטייואנית, שהפכה בפועל לספקית השבבים הכמעט יחידה שמוכנה לעבוד עם יצרניות חיצוניות קטנות.
חברות המפתחות מוצרים מתוחכמים פחות, כמו חיישנים, יכולות לייצר במפעלים קטנים - כמו למשל טאוואר הישראלית במגדל העמק. אלא שסטארט-אפים ישראליים בדרך כלל מכוונים גבוה יותר, ובהיותם יעד לרכישה על ידי ענקיות טכנולוגיה כמו אמזון, אפל, אינטל ואנבידיה, עליהם לפתח שבבים בטכנולוגיות מתקדמות ועם המעגלים האלקטרוניים הזעירים ביותר, בגדלים של 7, 5 או 4 ננומטר - שזמינים לייצור רק ב-TSMC.
גם הגישה של TSMC לחברות ישראליות חיובית בדרך כלל. את הלקח לגביהן היא למדה לפני 15 שנה כאשר מייסד מלאנוקס שי כהן טס במיוחד לטיוואן לאחר שהחברה איימה לקצץ חצי פס ייצור שאותו הבטיחה לחברה הישראלית בשל עודף ביקוש ומשבר בייצור. במשא ומתן, הצליח כהן לשמור על כמויות ההזמנה ו-TSMC הרוויחה לקוח שיצא להנפקה מוצלחת ולאחריה נמכר לענקית השבבים אנבידיה.
עיכובים באספקה
"הם רוצים לראות חברות טובות שגדלות עם הזמן," אומר לגלובס אורי בייטלר, מנכ"ל ומייסד חברת השבבים פליופס. "יש להם חופש לבחור עם מי הם עובדים ועם מי לא, אבל יש ל-TSMC פינה חמה בלב עבור חברות ישראליות והיא יודעת שיש כאן הימור קצת יותר בטוח מחברה שצומחת במקום אחר. היא ראתה איך חברות שהתחילו קטנות - מלאנוקס, אנוביט או אנפורנה - גדלו ונרכשו על ידי לקוחות ענק שלה - אנבידיה, אפל ואמזון. היא מבינה היטב שהשקעה בחברה ישראלית כדאית ולו רק מפני שהדיפ-טק שהן מביאות איתן עשוי יום אחד להיות חלק מפסי הייצור של ענקיות הטכנולוגיה העולמיות".

למרות זאת, לישראלים אין הנחות אח"מ. הלקוחות הגדולים - אפל, קוואלקום, אנבידיה, אמזון - קובעים את הטון ודורשים את הנתח שלהם בפסי הייצור המוגבלים בלאו הכי של הענקית הטיוואנית. החברות הישראליות, כמו בשאר העולם, נאלצות להיאבק על ה"שאריות". ישראלים ששוחחו עם גלובס בעילום שם מספרים על דחייה של מספר רבעונים בצפי לאספקה של הזמנות חדשות. "אם בעבר חברות שהיו מזמינות סדרת ייצור ציפו לקבלה בתוך כמה חודשים, הרי שהזמנות חדשות יסופקו תוך שלושה או ארבעה רבעונים - כלומר התארכות שיכולה לנוע בין פי 2 ל-3 בזמני האספקה", אומר חגי זיס, מנכ"ל חברת אוטוטוקס, המפתחת שבבים ותוכנה לתקשורת בין כלי רכב.

לדברי זיס, "זו התארכות משמעותית כיוון שהיא משפיעה על הלקוחות של הסטארט-אפים הישראליים - בדרך כלל חברות בתחום השרתים או הרכב. התארכות זמני האספקה רק מדגישה את החשיבות של תעשיית השבבים וההשפעה של השוק הזה על כל תחום בחיינו, הצורך של יצרני הרכב וענקיות האלקטרוניקה להבין ולהתעמק בתחום השבבים, ולייצר קשר ישיר ובלתי אמצעי עם יצרניות השבבים, כמרכיב מהותי וקריטי בשרשרת האספקה".
מחירים נוסקים
גם המחירים עלו בהתאם: בכירים בענף השבבים מדווחים על עלייה שנעה בין 5% אחוזים בחוזי הייצור, לבין 15% ובמקרים מסוימים גם בעלייה של 20% במחירי הייצור.
"לא מעט יזמים מוצאים את עצמם במאבק יומיומי על פסי ייצור בחברה הטייואנית", אומר יזם בתחום. "הכוונות של החברה הטייואנית אינן רעות, היא מנסה לספק שירות טוב ואדיב, אבל המחסור בשוק גדול ממנה. בכל זאת, זהו המצב שאליו היא - וכל תעשיית השבבים - נקלעו. כדי להתמודד עם מחסור עתידי חברות מנסות להגדיל את ההזמנות שלהן. זה מגביר את התלות שלהן ב-TSMC - וכשאתה סטארט-אפ שמושקע כבר בחמישה או עשרה מיליון דולר ביצרן הטיוואני, אין לך תמריץ לחפש אחד אחר".
מרבית הסטארט-אפים החדשים שמעוניינים לייצר ב-TSMC היו יכולים לעשות זאת ישירות מולה עד לפני מספר שנים. כעת, הם נאלצים לעשות זאת באמצעות שתי חברות בנות המתווכות בינן לבין החברה הטיוואנית - Alchip ו-GUC. "במקום להיאבק על פס ייצור במפעל מול ענקיות כמו אמזון, גוגל, קוואלקום או אנבידיה, העבודה עם החברות הבנות שומרת לסטארט-אפים הישראלית קיבולת ייצור מסוימת ומבטיחה שהם לא יפלו בין הכיסאות", אמר לגלובס יזם שמכיר היטב את החברה. TSMC גם מפעילה מהולנד את מהנדס השירות הבכיר אדם גלפנד, יוצא סמסונג, המסייע לחברות ישראליות לעבוד מול הענקית הטיוואנית.
שוק שחור
גוגל ופייסבוק, ובעבר גם מיקרוסופט, סובלות מתדמית של מונופול ופוליטיקאים באירופה ובארה"ב קוראים תדיר לפרקן לגורמים. TSMC, אף שהיא מונופול עולמי, מצויה במעמד כה חשוב עד שאיש איננו קורא לפירוקה. למרות עליית המחירים של פסי הייצור שלה, אין לחברות הישראליות הרבה ברירות. "תיאורטית אתה יכול לעבור ספק למפעל אחר, אבל חברות ישראליות שהחלו לעבוד עם TSMC השקיעו בדרך כלל מיליוני דולרים בהבטחת פס ייצור, וזה לא משהו שהן יכולות לקחת יום בהיר אחד ולהעביר לחברה אחרת", אומר יזם אחר שעובד בצמידות לחברה. "גם לעשות 'דואל סורסינג', כלומר בניית חלופה של מפעל ייצור אחר, היא עסק יקר למדי. זה משאיר להם אופציה אחת בלבד על השולחן".
אחת מתופעות הלוואי של המחסור העולמי בשבבים היא התפתחות של שוק שחור. היצרניות סמסונג או גלובל פאונדריז אוסרות על לקוחותיהן למכור את השבבים שהזמינו לצדדים שלישיים, אך לגלובס נודע כי חברות בעלות מלאי גדול של שבבים מוכרות - שלא ברשות TSMC - את השבבים שזו ייצרה עבורן במחיר מופקע, לעיתים תוך שימוש במתווכים.

למרות של-TSMC חלק משמעותי במחסור העולמי בסבבים, הוא אינו מתרכז רק בה. "צווארי הבקבוק בתהליכי הייצור של השבבים הפכו כאוטיים יותר מפעם, אבל זו תהיה טעות להגיד שהם מרוכזים במקום אחד או במפעל אחד", אומר לגלובס אור דנון, מנכ"ל סטארט-אפ השבבים היילו שהפך באחרונה לחד קרן. "המאפיין המרכזי של המשבר הוא תהליך שנתקע ביותר ויותר מקומות. צריך לזכור שגם לפני משבר השבבים והתפרצות הקורונה ענף השבבים עבר קונסולידציה ופסי הייצור הפכו רזים ויעילים יותר, כך שמלכתחילה הם היו רגישים לזעזועים אפשריים בכלכלה העולמית - מה שבסופו של דבר אכן קרה".
TSMC
עיסוק: יצרנית שבבים
היסטוריה: הוקמה ב-1987 בטיוואן על ידי מוריס צ'אנג, סיני-אמריקאי, והייתה לחברה הראשונה שהתמקדה רק בייצור שבבים, ללא תכנון שלהם. ב-2013 החלה לייצר את מעבדי האייפון ואפל הפכה ללקוחה הגדולה ביותר שלה
נתונים: בעלת שווי שוק של 615 מיליארד דולר וסיימה את 2020 עם הכנסות של כ-48 מיליארד דולר. מעסיקה 59 אלף עובדים ב-17 מפעלים, שרובם ממוקמים בטיוואן
עוד משהו: אינטל סירבה להשקיע בה בתחילת הדרך ומי שקפצה על ההזדמנות הייתה פיליפס ההולנדית

https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001391451



              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה         (ניהול: למבזק)        
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד


  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  עדיין לא הבנתי למה אף אחד לא בונה מפעל אחר שייצר שבבים? miror 21.11.21 00:40 1
     וזה אחרי שקראת את כל הכתבה הזאת? רץ_במבוך 21.11.21 00:43 2
     צריך את הטכנולוגיה המתקדמת ואת האנשים שמבינים בטכנולוגיה הזאת ויש מעט מדי כאלה (למה לא מייצרים f35 בישראל?) כינוי 21.11.21 00:44 3
         לא זאת הסיבה היחידה . תכנון והקמת מפעל בטכנולוגיה חדשה אורכים שנים FBD 21.11.21 08:28 28
     השקעות אדירות במו״פ והחזר עליהן בעוד 7-10 שנים הן הסיבות העיקריות. וגם TSMC ספק טוב בד״כ. הדרקון 21.11.21 00:49 4
         מה הקשר לקורונה? מתכנן צ'יפים 21.11.21 02:04 7
     לך תייצר שבב ב 7 ננומטר רד_ג'ון 21.11.21 01:38 5
         וחברות גדולות שצריכות שבבים וכרגע תקועות לא מבינות ששווה להשקיע בזה? miror 21.11.21 01:41 6
         רוב השבבים בעולם הם לא 7 ננומטר מתכנן צ'יפים 21.11.21 02:06 9
             או שזה משבר מעושה.. Volter 21.11.21 07:28 19
                 גם אני חשבתי על זה. דרך של טייוואן לגרום למערב להגן עליה מפני פלישה סינית. הפוך גוטה 21.11.21 08:18 26
     אנסה לתמצת: Gold Mines 21.11.21 02:43 16
     כמו שאף אחד לא בנה בשנות ה-70 מפעל טילים שטסים לירח namlu 21.11.21 23:57 33
  זה חייב להיות אתגר ישראלי מהדרגה הראשונה לפתח מפעל דומה בישראל jack0 21.11.21 02:05 8
     בארץ יש את אינטל וטאואר שמייצרות שבבים מתכנן צ'יפים 21.11.21 02:07 10
         אינטל עם צ'יפים הרבה פחות מתקדמים ורד הרים 21.11.21 07:30 20
             אמנם ברוחב של 10 ננו , אבל מתקדמים מאוד … הכי מתקדמים בעולם . FBD 21.11.21 08:31 30
     זו הרי המסקנה מהכתבה. מי בעצם הקים את המפעל ? הממשל בטיוואן. אימרא 21.11.21 02:29 13
         הממשל בטיוואן לא הקים שום דבר מתכנן צ'יפים 21.11.21 02:43 15
             ''הממשל התחייב לספק חצי מהמימון''. חוץ משידול אנשי עסקים מקומיים שישקיעו. אימרא 21.11.21 02:47 17
     אנחנו מדינה שאזרחיה מחבלים בה ואין בה חוק. משוגע מי שפותח אצלנו עסק אברהם 21.11.21 05:53 18
     יאללה, אתה מקים מפעל כזה? namlu 22.11.21 00:00 34
  ארוך מדי.. Street 21.11.21 02:08 11
     ממש לא. אין בה תוכן מיותר. יש בה תוכן מעניין ופחות מדובר. אימרא 21.11.21 02:30 14
  כתבה מרתקת. מדהים איך TSMC הפכה להיות מונופול. Tzur 21.11.21 02:11 12
  תודה על העלאת הכתבה שחורי 21.11.21 07:37 21
  כתבה מרתקת,תודה!! קוקי 21.11.21 07:41 22
  בשקט בשקט טיוואן הופכת למעצמה כלכלית ש-עצמון 21.11.21 07:46 23
  מה ההסבר לכך, שאינטל בכלל לא משחקת במגרש הזה? ilanka 21.11.21 07:54 24
     היא כן .. לאחר שאפל הצליחה להוכיח שמעבדים על ארכטקטורת Arm יכולים להתקיים ולהתקיים טוב הם גם בכיוון הזה popay 21.11.21 08:30 29
     הכוונה במשפט הזה שאינטל לא במגרש של השבבים בטכנולוגיות של ה 5,7 ננומטר FBD 21.11.21 08:39 31
         כמובן שהיא בתחום השבבים. כווונתי היתה - איך היא הותירה את שוק ה-5/7 ננו לספק אחר (ויחיד) ilanka 21.11.21 22:39 32
  כמה ננומטר המתחרה הבאה יודעת לייצר? רבינו 21.11.21 08:07 25
  מלל ללא תוכן. בעלי סמסונג שוחרר מכלא לפני הזמן אך ורק להתמודד עם הבעיה הזאת . הסינים בשבוע אחת העבירו 25 אחוז popay 21.11.21 08:27 27

   
   
miror לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 12.7.05
1299 הודעות, 18 מדרגים, 36 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון י''ז בכסלו תשפ''ב    00:40   21.11.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  1. עדיין לא הבנתי למה אף אחד לא בונה מפעל אחר שייצר שבבים?  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
למה אין תחרות?



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
רץ_במבוך
חבר מתאריך 18.8.20
359 הודעות
יום ראשון י''ז בכסלו תשפ''ב    00:43   21.11.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  2. וזה אחרי שקראת את כל הכתבה הזאת?  
בתגובה להודעה מספר 1
 
  
כנראה שבאמת אין סיבה להתאמץ לקרוא את זה
מחילה ממי שהתאמץ והעלה כמובן



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
כינוי לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 18.6.21
8068 הודעות, 23 מדרגים, 45 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון י''ז בכסלו תשפ''ב    00:44   21.11.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  3. צריך את הטכנולוגיה המתקדמת ואת האנשים שמבינים בטכנולוגיה הזאת ויש מעט מדי כאלה (למה לא מייצרים f35 בישראל?)  
בתגובה להודעה מספר 1
 
  


לא היה דתי במטכל עשור. צהל מקבל עשרות מיליארדים רק בשביל מודיעין וחימושים שמונעים פגיעה באזרחי האויב


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
FBD לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 13.10.15
16917 הודעות, 151 מדרגים, 282 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון י''ז בכסלו תשפ''ב    08:28   21.11.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  28. לא זאת הסיבה היחידה . תכנון והקמת מפעל בטכנולוגיה חדשה אורכים שנים  
בתגובה להודעה מספר 3
 
  
מקבלת ההחלטה ועד תחילת ייצור בערך 4 שנים.

הקפיצה הגדולה של ביקוש הקורונה קיימת רק כשנתיים .. ייקח זמן לסגור את הפער.

אבל כבר בימים אלו מוקמים עשרות מפעלי שבבים חדשים ברחבי העולם , שיתחילו לייצר בעוד כשנתיים שלוש , מה שיאפשר לסגור את הפער ככל הנראה .



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
הדרקון לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 6.1.19
6545 הודעות, 46 מדרגים, 29 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון י''ז בכסלו תשפ''ב    00:49   21.11.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  4. השקעות אדירות במו״פ והחזר עליהן בעוד 7-10 שנים הן הסיבות העיקריות. וגם TSMC ספק טוב בד״כ.  
בתגובה להודעה מספר 1
 
  
מניח שמתישהו אפל תתחיל לפתח עצמאות גם בזה.

חוץ מהבעיה עם סין (וזו בעיה) העולם הסתדר עם יצרן אחד גדול וכמה בינוניים.

אף אחד לא חשב על הקורונה, והשאלה עם סין היא בעיה גדולה.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
מתכנן צ'יפים לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 12.3.21
1379 הודעות, 3 מדרגים, 6 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון י''ז בכסלו תשפ''ב    02:04   21.11.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  7. מה הקשר לקורונה?  
בתגובה להודעה מספר 4
 
  
המחסור בשבבים התחיל הרבה לפני הקורונה. כבר 5-6 שנים שיש מחסור והוא מחריף מדי שנה.
זה לא נכון שיש יצרן גדול אחד. יש עוד המון יצרניות גדולות וקטנות בעולם.
גם בארץ יש את טאואר למשל.
בארה"ב יש את טקסס אינסטרומנטס שמשום מה הכתבה פיספסה אותה.
ולהרבה מדינות נוספות יש ידע בהדפסת שבבים.

ל TSMC יש יתרון טכנולוגי משמעותי בשבבים המזעריים ביותר. 5, 7 ו 10 ננומטר.
סמסונג, אינטל וגלובל פאונדריס מתחרות בה.
אינטל כיום עדיין מייצרת רק לעצמה, אבל לדעתי זה ישתנה בקרוב והם יתחילו לייצר גם לתעשיות אחרות.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
רד_ג'ון לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 14.11.13
7212 הודעות, 25 מדרגים, 49 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון י''ז בכסלו תשפ''ב    01:38   21.11.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  5. לך תייצר שבב ב 7 ננומטר  
בתגובה להודעה מספר 1
 
  
הפס יצור (עזוב את הפטנט) עולה עשרות אם לא מאות מיליונים.

תחשוב גם שנניח ויש לך את הפטנט והפס ייצור, אתה צריך לקנות סחורה.


זה לא משהו שמחר באים כל החברה מהשכונה ובונים.

לוקח בערך עשור עד שיש לך מפעל שמייצר ברמה מסיבית לשחקנים גדולים בשוק


Nothing Is True In This World Everything Is Permitted


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
miror לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 12.7.05
1299 הודעות, 18 מדרגים, 36 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון י''ז בכסלו תשפ''ב    01:41   21.11.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  6. וחברות גדולות שצריכות שבבים וכרגע תקועות לא מבינות ששווה להשקיע בזה?  
בתגובה להודעה מספר 5
 
  
זה פיצוחים בשבילם...



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
מתכנן צ'יפים לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 12.3.21
1379 הודעות, 3 מדרגים, 6 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון י''ז בכסלו תשפ''ב    02:06   21.11.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  9. רוב השבבים בעולם הם לא 7 ננומטר  
בתגובה להודעה מספר 5
 
  
תעשיית הרכב לא משתמשת בשבבים כאלה.
לטאואר למשל יש מספיק ידע בייצור שבבים. מוזר שהם לא מנסים להכפיל את יכולות היצור.
לדעתי יש בעיה באספקת סיליקון או חומרי גלם אחרים.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Volter לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 30.10.08
12876 הודעות, 62 מדרגים, 46 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון י''ז בכסלו תשפ''ב    07:28   21.11.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  19. או שזה משבר מעושה..  
בתגובה להודעה מספר 9
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
הפוך גוטה לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 14.3.16
26828 הודעות, 237 מדרגים, 457 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון י''ז בכסלו תשפ''ב    08:18   21.11.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  26. גם אני חשבתי על זה. דרך של טייוואן לגרום למערב להגן עליה מפני פלישה סינית.  
בתגובה להודעה מספר 19
 
  
+ לגרום לסינים להסס מלפלוש, כדי לא להרוס מפעל שהם תלויים בו, ושלא להיות מואשמים על ידי העולם בכך שהרסו מפעל כזה.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Gold Mines לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 9.3.21
738 הודעות, 2 מדרגים, 4 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון י''ז בכסלו תשפ''ב    02:43   21.11.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  16. אנסה לתמצת:  
בתגובה להודעה מספר 1
 
  
הייתה תקופה בה חשבו שיש עודף יצור ושההכנסה מייצור לא שווה את ההשקעה.
לוקח כמה שנים לבנות מפעל וההשקעה לפחות 10 מיליארד דולר.
חברות כמו אינטל שלא פנו לתחום הטלפונים לא היו תחת לחץ לרדת מתחת ל10 ננומטר כי במחשבים הגדולים יותר הגודל היה פחות קריטי והם שמו דגשים על הארכיטקטורה.
כמו נוקיה בטלפונים כולם פתאום התעוררו ותוך כמה שנים יפתחו מפעלים בארה"ב.
הפיגור הטכנולוגי של המתחרות הינו בעייתי כי לא ניתן להקים מפעל בלי לשלוט בטכנולוגיה...



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
namlu
חבר מתאריך 31.12.08
240 הודעות
יום ראשון י''ז בכסלו תשפ''ב    23:57   21.11.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  33. כמו שאף אחד לא בנה בשנות ה-70 מפעל טילים שטסים לירח  
בתגובה להודעה מספר 1
 
  
שיתחרה בטילים של נאסה בזמנו. זה כנראה קשה.
מדובר בחברה הכי חשובה בעולם, by far. עבדה עשרות שנים תחת מעטה סודיות, ולבסוף הצליחה להביס את כל המתחרים ולהקדים אותם בדור אחד לפחות. השאירו אבק לאינטל. פשוט ככה. ואיפשרו בזאת לחברות רבות לעקוף את אינטל בשווי.
אנבידיה, ברודקום, קוואלקום, אמד, טקסס אינסטרומנטס - כולן עברו את אינטל בשווי או נסחרות בשווי דומה, וכולן מייצרות ב-TSMC.
אם סין תפלוש לטייוואן, ארצות הברית תצא למלחמה רק כדי להגן על TSMC.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
jack0 לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 28.12.17
2149 הודעות, 12 מדרגים, 16 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון י''ז בכסלו תשפ''ב    02:05   21.11.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  8. זה חייב להיות אתגר ישראלי מהדרגה הראשונה לפתח מפעל דומה בישראל  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
ישראל חייב לקחת את זה כאתגר לאומי ממדרגה ראשונה להקים מפעל דומה בארץ וישראל מסוגלת לכך, מלבד ההכנסות והתעסוקה ממפעל כזה, גם כל העולם יגונן על ישראל מפני אויבים כפי שמגוננים כעת על טייואן



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
מתכנן צ'יפים לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 12.3.21
1379 הודעות, 3 מדרגים, 6 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון י''ז בכסלו תשפ''ב    02:07   21.11.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  10. בארץ יש את אינטל וטאואר שמייצרות שבבים  
בתגובה להודעה מספר 8
 
  
אינטל כל כמה שנים מכפילה את יכולות היצור בארץ.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ורד הרים לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 12.3.17
6984 הודעות, 41 מדרגים, 79 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון י''ז בכסלו תשפ''ב    07:30   21.11.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  20. אינטל עם צ'יפים הרבה פחות מתקדמים  
בתגובה להודעה מספר 10
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
FBD לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 13.10.15
16917 הודעות, 151 מדרגים, 282 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון י''ז בכסלו תשפ''ב    08:31   21.11.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  30. אמנם ברוחב של 10 ננו , אבל מתקדמים מאוד … הכי מתקדמים בעולם .  
בתגובה להודעה מספר 20
 
  
אינטל מתמקדת בארכיטקטורה של המוצר והתאמתו המדוייקת למטרות שלה . זאת היתה גם הטעות שלה להתעסק בכך בלעדית , אבל לאמר שהטכנולוגיה שלה פחות מתקדמת זאת ההפך מהמציאות .



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
אימרא לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 24.9.20
3126 הודעות, 23 מדרגים, 38 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון י''ז בכסלו תשפ''ב    02:29   21.11.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  13. זו הרי המסקנה מהכתבה. מי בעצם הקים את המפעל ? הממשל בטיוואן.  
בתגובה להודעה מספר 8
 
  
אממה, שמדינה מערבית לא מקימה מפעלי ייצור. אנחנו לא סין.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
מתכנן צ'יפים לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 12.3.21
1379 הודעות, 3 מדרגים, 6 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון י''ז בכסלו תשפ''ב    02:43   21.11.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  15. הממשל בטיוואן לא הקים שום דבר  
בתגובה להודעה מספר 13
 
  
רק עודד יזמות.
גם בארץ עודדנו בעבר יזמות והגיעו לפה אינטל למשל.
לצערינו, ישראל הפכה סוציאליסטית מדי, ובכנסת ישראל ובמדיה הישראלית בעיקר מתנגדים ליזמים שמצליחים לעשות כסף, ובעיקר מנסים להבריח מפה יזמים חדי קרן וחברות ענק כמו אינטל.
זו המציאות.
טיוואן זה ממש לא סין הקומוניסטית. זו מדינה קפיטליסטית דמוקרטית.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
אימרא לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 24.9.20
3126 הודעות, 23 מדרגים, 38 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון י''ז בכסלו תשפ''ב    02:47   21.11.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  17. ''הממשל התחייב לספק חצי מהמימון''. חוץ משידול אנשי עסקים מקומיים שישקיעו.  
בתגובה להודעה מספר 15
 
  
לעודד יזמות זה שידול השקעות או הטבות מס.
ובהחלט אתה צודק. ישראל הלכה אחורה.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
אברהם לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 7.6.16
16523 הודעות, 64 מדרגים, 61 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון י''ז בכסלו תשפ''ב    05:53   21.11.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  18. אנחנו מדינה שאזרחיה מחבלים בה ואין בה חוק. משוגע מי שפותח אצלנו עסק  
בתגובה להודעה מספר 8
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
namlu
חבר מתאריך 31.12.08
240 הודעות
יום שני י''ח בכסלו תשפ''ב    00:00   22.11.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  34. יאללה, אתה מקים מפעל כזה?  
בתגובה להודעה מספר 8
 
  
אין לישראל את המשאבים / יכולת / הון אנושי לזה. ארצות הברית הגדולה לא מסוגלת. אינטל מושפלת בשנים האחרונות.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Street לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 2.1.17
17919 הודעות, 65 מדרגים, 106 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון י''ז בכסלו תשפ''ב    02:08   21.11.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  11. ארוך מדי..  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
אימרא לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 24.9.20
3126 הודעות, 23 מדרגים, 38 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון י''ז בכסלו תשפ''ב    02:30   21.11.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  14. ממש לא. אין בה תוכן מיותר. יש בה תוכן מעניין ופחות מדובר.  
בתגובה להודעה מספר 11
 
  
אפשר לסכם את כל הכתבה ב3 מילים "יש בעיה בשבבים". נו.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Tzur לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 18.10.11
2157 הודעות, 30 מדרגים, 44 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון י''ז בכסלו תשפ''ב    02:11   21.11.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  12. כתבה מרתקת. מדהים איך TSMC הפכה להיות מונופול.  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  


ייעוץ טכנולוגי לעסקים ומיזמים


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
שחורי לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 6.2.19
1289 הודעות, 5 מדרגים, 10 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון י''ז בכסלו תשפ''ב    07:37   21.11.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  21. תודה על העלאת הכתבה  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
מעניין מאוד.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
קוקי לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 24.3.18
10628 הודעות, 65 מדרגים, 130 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון י''ז בכסלו תשפ''ב    07:41   21.11.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  22. כתבה מרתקת,תודה!!  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ש-עצמון לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 10.4.16
56410 הודעות, 223 מדרגים, 405 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון י''ז בכסלו תשפ''ב    07:46   21.11.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  23. בשקט בשקט טיוואן הופכת למעצמה כלכלית  
בתגובה להודעה מספר 0
 


"הֲבֵל הֲבָלִים אָמַר קֹהֶלֶת הֲבֵל הֲבָלִים הַכֹּל הָבֶל"-קהלת


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ilanka לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 25.4.02
113184 הודעות, 274 מדרגים, 452 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון י''ז בכסלו תשפ''ב    07:54   21.11.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  24. מה ההסבר לכך, שאינטל בכלל לא משחקת במגרש הזה?  
בתגובה להודעה מספר 0
 



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
popay לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 10.9.09
36422 הודעות, 320 מדרגים, 617 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון י''ז בכסלו תשפ''ב    08:30   21.11.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  29. היא כן .. לאחר שאפל הצליחה להוכיח שמעבדים על ארכטקטורת Arm יכולים להתקיים ולהתקיים טוב הם גם בכיוון הזה  
בתגובה להודעה מספר 24
 
  
ולא רק אינטל אלה גם מייקרוסופט


[email protected]


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
FBD לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 13.10.15
16917 הודעות, 151 מדרגים, 282 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון י''ז בכסלו תשפ''ב    08:39   21.11.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  31. הכוונה במשפט הזה שאינטל לא במגרש של השבבים בטכנולוגיות של ה 5,7 ננומטר  
בתגובה להודעה מספר 24
 
  
כי לאינטל אין עדיין מפעל שמייצר בטכנולוגיות ייצור ברוחב הזה של 5 או 7 ננו , בניגוד ל TSMC, והיא עדיין מייצרת ב 10 ננו.

זה לא אומר שאינטל לא מובילה בתחום השבבים למחשבים ביתיים ניידים ובעיקר לשרתים . שם החשיבות לייצור ברוחב ננומטרי קטן יותר , פחות חשובה , ומתמקדים יותר בחיסכון באנרגיה ובארכיטקטורה חכמה יותר , ופחות בגודל .
כמובן שאינטל עשתה גם שגיאות ופיספסה תחום שלם ,
אבל גם הפער הזה יסגר בתוך מספר שנים .



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ilanka לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 25.4.02
113184 הודעות, 274 מדרגים, 452 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון י''ז בכסלו תשפ''ב    22:39   21.11.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  32. כמובן שהיא בתחום השבבים. כווונתי היתה - איך היא הותירה את שוק ה-5/7 ננו לספק אחר (ויחיד)  
בתגובה להודעה מספר 31
 



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
רבינו לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 21.10.16
5630 הודעות, 77 מדרגים, 142 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון י''ז בכסלו תשפ''ב    08:07   21.11.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  25. כמה ננומטר המתחרה הבאה יודעת לייצר?  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
אינטל יודעת לייצר 10.
מה הגודל הכי קטן שסמסונג למשל מייצרת?



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
popay לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 10.9.09
36422 הודעות, 320 מדרגים, 617 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון י''ז בכסלו תשפ''ב    08:27   21.11.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  27. מלל ללא תוכן. בעלי סמסונג שוחרר מכלא לפני הזמן אך ורק להתמודד עם הבעיה הזאת . הסינים בשבוע אחת העבירו 25 אחוז  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
מהמומחים בחברת TSMC לחברות סיניות בכך שהשלישו את משכורתם , גם הרוסים הצליחו לקחת חלק מהם. חלק גדול בורח לסמסונג. TSMC בונה כרגע מפעל גם בארהב.

למעשה סמסנוג הופכת להיות היום מונופול (זמני אומנם) בכל הקשור ביצור שבבים בטכנולוגיה חדישה.
כי נכון להיום רק לסמסונג הכסף (32 מיליארד יותר נכון) השקעה בקווי היצור החדשים.

אפל , גוגל ועוד חברות מעודדות את סמסונג לזה כאשר הם יתעסקו בתוכן (תוכן שמניב מיליארדים) וסמסונג תספק את החומרה.


[email protected]


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד

  

תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
   
   


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות