קפץ להם הנורבגי

21 שרים וסגני שרים התפטרו מהכנסת הנוכחית כדי להכניס ח"כים במקומם • נדמה כי המטרה של סיעות הקואליציה הייתה לקדם פעילים ועסקנים של מפלגותיהם

נבחר לכנסת התשיעית. משכן הכנסת, ארכיון, צילום: דודי ועקנין

כשהונהג לראשונה בארץ החוק הנורבגי ב־2015, הוא נעשה במשורה. התיקון בוצע כהוראת שעה לתקופת כהונתה של הכנסת ה־20 בלבד. התפטרו אז מתפקידם בכנסת ארבעה שרים ושני סגני שרים, ונקבע אז כי רק ח"כ אחד מכל רשימה רשאי יהיה להפסיק את חברותו בכנסת ובמקומו ייכנס ח"כ חדש.

בכנסת הנוכחית השיטה הורחבה בצורה מוגזמת ביותר. במקום ארבעה שרים ושני סגני שרים, התפטרו מהכנסת 21 שרים וסגני שרים, ובמקומם מונו ח"כים חדשים. מינוי הח"כים החדשים גורם להוצאות כספיות אדירות. על פי דו"ח של המכון הישראלי לדמוקרטיה, שהכינו ד"ר חן פרידברג ופרופ' גדעון רהט, מדובר בעלות של כ־26 מיליון שקלים לקדנציה (על פי אומדן של "דה מרקר"). זאת, משום שהח"כים החדשים נזקקים ללשכות חדשות, למכוניות, לנהגים, לעוזרים פרלמנטריים ול־21 משכורות נוספות.

רק לפני שנה כל בכירי הממשלה הנוכחית דיברו בחריפות רבה נגד החוק הנורבגי. רה"מ בנט אמר בלגלוג "נורבגי, שבדי, פקיסטני - איזה עוד חוקים יביאו כדי לנפח ולאפשר את השרידות הפוליטית של צמד־חמד ראשי הממשלה שלנו". יאיר לפיד ביקר את ראשי הליכוד ולעג להם על כך שהם מבזבזים כספי ציבור על ידי הכנסת ח"כים אלמוניים ובלתי מוכרים לכנסת: "באישון לילה, כמו גנבים, העבירה הקואליציה את חוק הג'ובים הנורבגי. 110 מיליון שקלים לכיסאות ולמקורבים ועוד איזה אאודי 8 לחליפי. ממשלת נתניהו החמישית שוברת את כל שיאי הניתוק והאטימות". כשנשאל אחרי הקמת הממשלה הנוכחית על השינוי הדרסטי בעמדתו, השיב "זה רע מאוד... זה צורך פוליטי גרוע, וככל שנצליח יותר בבחירות ויהיו לנו יותר מנדטים - נוכל למנוע את התופעות". גם שרת התחבורה מרב מיכאלי והשרה קארין אלהרר ויו"ר הכנסת הנוכחי מיקי לוי דיברו אחרת כשהיו באופוזיציה בנוגע לחוק. 

תומכי המהלך טוענים כי יחזק את הכנסת, משום שהתווספו לשורותיה ח"כים פעילים במשרה מלאה, במקום שרים שנהגו להגיע למליאה רק לדיונים חשובים או להצבעות, ואילו עכשיו הם יכולים להקדיש את כל זמנם ומרצם לתפקידם המיניסטריאלי. אבל האמת היא שח"כים חדשים, שמעולם לא כיהנו בכנסת, נזקקים לחודשים ארוכים ולעיתים לשנה שלמה של למידה עד שיוכלו לתפקד כח"כים, משום שהם אינם מכירים את נוהלי העבודה, הליך הגשת הצעות חוק והצעות לסדר היום ושאילתות.

נדמה כי המטרה של סיעות הקואליציה בהכנסת 21 ח"כים חדשים לכנסת לא היתה לשפר את תפקודה, אלא כדי לקדם פעילים־עסקנים של מפלגותיהם ולתת להם ג'וב של ח"כ הנהנה ממשכורת נאה של 45 אלף שקלים ושאר הטבות נלוות. העובדה שהדבר גורם להוצאות מנקרות עיניים ובלתי חיוניות של מיליוני שקלים אולי אינה באמת מעניינת את בנט, לפיד, ליברמן, הורוביץ, מיכאלי וחבריהם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר