שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין אמר היום (שבת) כי המחויבות של ארה"ב לשמור על היציבות הביטחונית במזרח התיכון היא חזרה ויציבה. אוסטין גם הבהיר כי למרות הניסיון לחדש את הסכם הגרעין, אם אירן לא תהיה "רצינית" – ארה"ב תחפש אפשרויות אחרות כדי לשמור על ביטחונה.

"בואו נהיה ברורים: המחויבות של אמריקה לביטחון במזרח התיכון היא חזקה ובטוחה", אמר אוסטין במהלך ביקורו בבחריין. לדבריו, ארה"ב מחויבת למאבק נגד אירן, זאת למרות שמקביל נעשים ניסיונות לחדש את הסכם הגרעין. "אנחנו נשארים מחויבים למצוא פתרונות דיפלומטיים עבור סוגיית הגרעין", הוסיף אוסטין, "אך אם אירן לא תהיה רצינית אז אנחנו נבחן את כל האפשרויות ההכרחיות כדי לשמור על ביטחונה של ארצות הברית".

שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין (צילום: רויטרס)
שר ההגנה האמריקני אוסטין | צילום: רויטרס

שר ההגנה הוסיף כי וושינגטון תיגש למשא ומתן על חידוש הסכם הגרעין, שיחל ב-29 בנובמבר בווינה, "בתום לב". "אבל הפעולות של אירן בחודשים האחרונים לא היו מעודדות - במיוחד בגלל הרחבת תוכנית הגרעין שלהם", הדגיש.

על פי דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס, מדינות ערב במפרץ הפרסי, הנשענות במידה רבה על המטרייה הצבאית של ארה"ב, הביעו אי-ודאות לגבי התמקדותו של ביידן באזור, במיוחד לאחר נסיגת הצבא האמריקני מאפגניסטן. כעת הם עוקבים מקרוב אחר המאמצים להחיות את הסכם גרעין בין המעצמות לאירן.

המתיחות בין אירן לארה"ב עלתה לאחרונה מדרגה, זאת לאחר הפרסום אתמול של ה"ניו יורק טיימס" על מתקפת המל"טים של אירן על בסיס צבא אמריקני בסוריה. תקיפה בוצעה בחודש שעבר בתגובה על מתקפה שביצע צה"ל בסוריה - כך אישרו שמונה בכירים אמריקנים וישראלים.

הבכירים סיפרו בעילום שם על נסיבות המתקפה המפתיעה בבסיס אל-טאנף בדרום סוריה: המל"טים המתאבדים שוגרו ב-20 באוקטובר. רק שניים מהם התפוצצו, אך לאחר מכן התברר שהם היו עמוסים ברסיסים וחומרי נפץ. "זה בוצע מתוך מטרה ברורה להרוג", אמר בכיר בצבא ארה"ב. הפיקוד העליון של הצבא האמריקני הגדיר את האירוע "מתקפה מכוונת ומתואמת".

על פי הפרסום, מדובר בפעם הראשונה שבה אירן תוקפת את צבא ארצות הברית לאחר פעילות צבאית ישראלית באזור. בניו יורק טיימס כינו זאת "הסלמה במלחמת הצללים של אירן וישראל, שמעמידה סכנות חדשות בפני צבא ארה"ב במזרח התיכון".