נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מתגלה כשמרן יותר מטראמפ, לאחר שהכריז על סין כאויב הכלכלי מספר אחת של אמריקה, תוך שהוא מחמיר כל הזמן את הסנקציות על הסינים, כמו הכנסת וואווי לרשימה השחורה בצו נשיאותי. אמנם הצו מתייחס רק לתשתית ולא למכשירי קצה, אבל הנושא הזה עדיין לא ברור ולוט בערפל.

את כל המהלכים ללחוץ על סין מובילים סנאטורים וחברי קונגרס מהמפלגה הרפובליקנית והנשיא ביידן מיישר איתם קו. ביידן, שהוא דמוקרט, פועל בשיתוף פעולה מלא עם הרפובליקנים ומעניין לאן התהליך הזה יוביל בבחירות הבאות לנשיאות בארה"ב.

באותו תאריך של יום הרווקים הסיני, נערך מפגש פסגה של המפלגה הקומוניסטית, שחגגה 100 שנים להיווסדה. באותה ישיבה חגיגית, הנשיא שי ג'ינפינג קיבל אישור לכהן כנשיא עד יום מותו. בתוך כך, נערכה השבוע גם פגישה מרתקת בינו ובין הנשיא ביידן, שנמשכה 90 דקות. על מה השניים דיברו? אפשר רק לדמיין האם החרם על חברות סיניות כמו וואווי וזי.טי.אי והחשש של האמריקאים מריגול סיני עלו לדיון.

מי שעוד הוכנסה לרשימה השחורה של האמריקאים היא חברת NSO הישראלית יחד עם חברה ישראלית נוספת שעוסקת בריגול סייבר. בדוח של אמנסטי שהתפרסם לאחרונה נחשף שעקבות של תוכנת פגסוס של NSO התגלו בטלפונים של פלסטינים. הדוח הזה גרם למבוכה מאוד גדולה ובשלב זה לא ידוע לחלוטין מי אכן פרץ לטלפונים הללו, השב"כ או חברות פרטיות כמו NSO.

בתוך כך, איציק בנבנישתי, שהיה מנכ"ל פרטנר וכיהן בתפקידים בכירים מאוד בענף ההייטק, פרש מתפקיד מנכ"ל NSO, במקביל לפרסום המפוקפק על הכניסה לרשימה השחורה של וושינגטון. ומהי אותה רשימה שחורה? ברשימה הזו נמצאות חברות שמוגדרות כמסכנות את הביטחון הלאומי של ארה"ב. ולמה NSO הוכנסה לשם? NSO יודעת לפרוץ לכל טלפון, לראות כל מה שיש בו ועוזרת למדינות רבות בעולם, בהן מדינות לא דמוקרטיות, לפרוץ לטלפונים של מתנגדי ממשל, עיתונאים ופעילי זכויות אדם. עד כמה החברה יודעת למה התוכנה שלה משמשת וכמה מדינת ישראל יודעת? לא ברור.

הטכנולוגיה הזו כך כך מתוחכמת ומתקדמת וישנן מספר דרכים באמצעותן החברות הללו פורצות לטלפונים ושואבות מהם את כל המידע שנשמר עליהם. ככל שחולפות השנים, NSO משכללת את דרך החדירה לטלפונים. תחילה נחשפנו ליכולות שלה בעקבות רצח העיתונאי הסעודי ג'מל חשוקג'י שנמצא מבותר באיסטנבול באוקטובר 2018. בהתחלה עוד לא היה ברור איך הוא אותר וחוסל, ורק לאחר מכן פעיל זכויות אדם קנדי בשם עומר עבדול עזיז חשף כיצד הבין שהטלפון שלו נפרץ אחרי שקיבל הודעה מ-DHL ובה לינק שאפשר לרוגלה לפרוץ לו למכשיר. הוא תבע את NSO בבית משפט ישראלי. לפני שנתיים התגלה סוג חדש של פריצות – מרגע שהטלפון שלך טורגט אין לך כל דרך להתגונן, משום שבדרך החדשה לא היה ניתן יותר להימנע מלחיצה על לינקים וקבצים.

הפריצה שהסעירה את העולם התרחשה ב-14 במאי 2019, אז התגלתה חולשה בוואטסאפ שאפשרה לחדור מרחוק לטלפונים הסלולריים. במסגרת השיטה החדשה התגלה כי אם משתמש כותב הודעה בוואטסאפ מעל למספר מסוים של תווים, מתרחשת פרצה דרכה ניתן להכניס חתיכת קוד קטנה, שתתקשר עם שרת חיצוני שמשתלט מרחוק על המכשיר.

פריצה יותר מפחידה התגלתה בספטמבר האחרון – והיא התרחשה על ידי שליחה של גיף. בגלל שבגיף אפשר להכניס הרבה תמונות יחד, ניתן היה להכניס באחת מהן קוד שמזהה חולשה בטלפון וחודר אליו, וכך אפילו חדרו לאייפונים, שנחשבו עד אז לחסינים. החולשה נסגרה בעדכון הבא של תוכנת ההפעלה של אייפון, אבל יש עוד חולשות רבות שמאפשרות לחברות כאלה לפרוץ לכם לטלפון.

בסופו של דבר המהנדסים של NSO וחברות כמוה הם ההאקרים הכי טובים בעולם, שגדלו במדים ביחידות המובחרות של צה"ל. ההערכה היא ששני האנשים המרכזיים שעומדים מאחורי הכנסת חברות הריגול הישראליות לרשימה השחורה הם טים קוק ומארק צוקרברג, לאחר שהמוניטין של וואטסאפ ואפל נפגע מאוד בעקבות הפריצות לתוכנות והטלפונים שלהם.

טים קוק ומארק צוקרברג (צילום: צילום טים קוק: Gettyimages, צילום מארק צוקרברג: Gettyimages, Chip Somodevilla)
צילום: צילום טים קוק: Gettyimages, צילום מארק צוקרברג: Gettyimages, Chip Somodevilla

ומה יש לישראל להגיד על כל זה? בירושלים טוענים שמדובר בחברות פרטיות ולממשלה אין כל קשר אליהם, למרות שכל מערכת נשק סייבר התקפי, והמערכת של NSO בהחלט מוכרת ככזו, צריכה לקבל אישור ממשרד הביטחון בהליך מסודר, בו אתה נרשם כיצואן ביטחוני באופן רשמי. המשמעות היא שאין אפשרות שטכנולוגיה ישראלית נמכרת למדינות זרות ללא אישור ממשרד הביטחון. NSO גם טוענת שקיבלה אישור כזה.

מאחורי הקלעים נרקמות תיאוריות קונספירציה, מאחר ונשיאת NSO היא חברתה הטובה ביותר של איילת שקד, שרת הפנים, ובדה מרקר הראו כיצד חימום היחסים עם מדינות אויב לשעבר הוא תוצאה של מכירת טכנולוגיות כאלה. האם ישראל משתמשת ביכולותיה הטכנולוגיות כדי לחזק את מעמדה האזורי? האם זה רע? מה ההבדל בין הטכנולוגיה הזו לנפט של סעודיה או לכסף של ארה"ב? איזו מידה של בקרה יש לממשלת ישראל על מה מותר ואסור לעשות עם הטכנולוגיה הזו?

בינתיים פייסבוק קיבלה רוח גבית מביהמ"ש, שאפשר לה לתבוע את NSO, מה שעלול לפרק אותה לחלוטין. הסכנה הכי גדולה לחברה הזו היא בגיוס עובדים, כי בסופו של דבר מי ירצה לעבוד בחברה שהיא ברשימה השחורה של ארה"ב? לאחרונה אפילו נעצר מספר 2 בחברת וואווי בקנדה במסגרת הסכם הסגרה עם ארה"ב, משום שהחברה נמצאת ברשימה השחורה של הממשל בוושינגטון. האם ישראלי שמועסק בחברה כזו יש לו חותמת שחורה בדרכון? כנראה שלא במקרה NSO לא נכנסה השנה לרשימת החברות שכדאי לעבוד בהן בהייטק.

>> בזמן שעבדתם, פרק 66: המהלך של מיאמי עשוי לרסק את הדולר