המשפט שעורר סערה הגיע לסיומו: חבר מושבעים בוויסקונסין זיכה אמש (שישי) מכל אשמה את קייל ריטנהאוס, צעיר בן 18 שהואשם ברצח שני מפגינים ופציעת מפגין נוסף במהלך הפגנה נגד גזענות בשנה שעברה בקנושה.

ריטנהאוס הואשם בכך שבמהלך ההפגנות בקינושה שנערכו באוגוסט בשנה שעברה במחאה על ירי של שוטר בגבו של גבר שחור בשם ג'ייקוב בלייק הוא הסתובב חמוש יחד עם קבוצת גברים שפעלו יחד כמיליציה. בשלב מסוים, ריטנהאוס הרג שני מפגינים בירי: ג'וזף רוזנבאום בן ה-36 ואנתוני הובר בן ה-26, וכן פצע את גייג' גרוסקרוץ בן ה-27.

כלי התקשורת בארה"ב עקבו מקרוב אחרי מהלך המשפט, שכן הוא עורר עניין ציבורי רב סביב סוגיית אחזקת נשק וזכות השימוש בו, שיטור לא שוויוני וצדק גזעי. מחוץ לבית המשפט עמדו זה מול זה תומכי תנועת Black Lives Matter ותומכי ג'ייקוב בלייק שהתעמתו עם תומכי ריטנהאוס.

מפגינים בניו יורק נגד הזיכוי של קייל ריטנהאוס (צילום: רויטרס)
מפגינים בניו יורק נגד הזיכוי של קייל ריטנהאוס | צילום: רויטרס

לקראת פסק הדין, מושל ויסקונין טוני אייברס הודיע כי 500 אנשי המשמר הלאומי נערכו למקרים של עימותים אלימים.  אך שעות לאחר שחבר המושבעים הודיע על החלטתו, לא היו סימנים להפגנות גדולות או לתסיסה בקנושה.

ריטנהאוס, שהואשם ברצח ובניסיון רצח, כפר בהאשמות נגדו וטען שפעל מתוך הגנה עצמית. בתחילה הוא ההאשם גם בהחזקת נשק מסוכן על ידי קטין, אך השופט ביטל האשמה זו במהלך המשפט.

נקודת המפנה במשפט הגיעה כאשר המפגין שנפצע מהירי, גייג' גרוסקרוץ, העיד מטעם התביעה, והודה שכיוון אקדח לעבר ריטנהאוס לפני שבן ה-17 ירה בו ופגע בו בזרועו. אחרים העידו כי ריטנהאוס נרדף על ידי אותם מפגינים שבהם הוא ירה למוות, וכן ריטנהאוס עצמו טען שפחד לחייו כשירה לעברם.

חבר המושבעים החליט לבסוף פה אחד לקבל את טענת ההגנה העצמית ולזכות את הצעיר מכל האישומים. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר בתגובה לפסק הדין כי הוא "עומד מאחורי מסקנת המושבעים" וציין כי "מערכת המשפט עובדת ואנחנו חייבים לציית לה".

בהצהרה מאוחרת יותר קרא ביידן לרגיעה ואמר כי שוחח עם הרשויות המקומיות בוויסקונסין והציע כל עזרה הדרושה כדי להבטיח את שלום הציבור. "בעוד פסק הדין בקנושה ישאיר אמריקנים רבים כועסים ומודאגים, כולל אותי, אך עלינו להכיר בכך שחבר המושבעים אמר את דברו", הוסיף.

עוד אמר הנשיא: "אני יודע שלא נרפא את פצעי ארצנו בן לילה, אבל אני נשאר איתן במחויבותי לעשות כל שביכולתי כדי להבטיח שכל אמריקני יטופל באופן שווה, בהגינות ובכבוד, על פי החוק".