ריגול בביתו של שר הביטחון הישראלי - תמורת 7,000 דולר בלבד: עמרי גורן, שעבד בביתו של השר גנץ ושהוגש נגדו השבוע כתב אישום חמור בגין ריגול, התכוון לבקש מקבוצת ההאקרים "Black Shadow" שעימה יצר קשר, את הסכום הזעום. בנוסף, בעקבות המחדל שהוביל לכך שגורן בכלל התקבל לעבוד בביתו של השר הבכיר, ייתכן שיוסקו מסקנות אישיות כלפי אישים בארגון - כך דיווחנו הערב (שישי) ב"אולפן שישי". 

הפרטים המלאים: עובד בביתו של גנץ נאשם בריגול

גורן איתר כתובת של נציג קבוצת Black Shadow באמצעות אפליקציית טלגרם, פנה אליו בזהות בדויה והציג עצמו כמי שעובד אצל שר הביטחון הישראלי, וציין כי ביכולתו לסייע לקבוצה בדרכים שונות. עוד הוסיף, כי תמורת סכום כספי הוא יוכל להעביר מידע מהבית ואף הציע כי תועבר לו "תולעת מחשב", ואותה ישתול במחשבו של השר. 

עמרי גורן
"לא חלם לאן הדברים יגיעו". גורן

בתחקיר שנערך בשב"כ על הפרשה החמורה - התגלתה שרשרת של כשלים: יחידה 730, יחידת אבטחת האישים בשב"כ, היא זו שאחראית לאבטחה סביב גנץ - והם אלה שהיו אמורים לזהות ולמפות את כל האנשים שסביבו ושנמצאים בתוך ביתו. מהם, עובר המקל לחטיבת "סינון הביטחון" - אחת היחידות הכי רגישות בשב"כ, שאחראית לאיסוף המודיעיני והתחקור של האנשים - והם אלה שצריכים לתת את האישור הסופי: האם אותו אדם יכול להיות בסביבת האישיות המאובטחת או לא. 

ככל הנראה הטיפול באותו עמרי גורן "נפל בין הכיסאות" בין יחידה 730 לחטיבה הרגישה - מה שהוביל למצב שבו הוא כלל לא עבר תחקור ביטחוני לפני שהחל לעבוד בביתו של שר הביטחון. כתוצאה מהמחדל, נפרץ אחד ממעגלי האבטחה - ונראה שעקב כך לא יהיה מנוס מעריפת ראשים בשב"כ בעתיד .

מהשב"כ נמסר בתגובה: "מאז היוודע הכשל, מבצע שב"כ שרשרת של תחקירים שמובלים בדרגים הגבוהים ביותר. השירות לא מסתפק ב'כשל בעבודת הפרט' אלא בוחן לעומק את תהליכי האבחון לבעלי מקצוע בכדי למנוע מקרים מעין אלה בעתיד".

"השוואות המקרה של ארגון שמסכל מאות פיגועים בשנה, ואנשיו מאבטחים את מנהיגי המדינה יום ולילה, לפרשיות עבר היסטוריות, אינן מן העניין ומטילות דופי בארגון שלם".

גרסת הנאשם: פעל ממניע כלכלי, ללא כל כוונה לפגוע בביטחון המדינה 

פרקליטו של גורן, עו"ד גל וולף, טען אמש (חמישי) בריאיון ל"שש" עם עודד בן עמי, שגורן פעל ממניע כלכלי - ושלא הייתה לו כל כוונה לפגוע בביטחון המדינה: "הוא לא תיאר לעצמו ולא חלם שהדברים יגיעו לאן שהגיעו. הוא מתאר שעשה זאת על רקע מצוקה כספית, לא הייתה לו כל כוונה לפגוע בביטחון המדינה. לא הייתה לו גישה לחומר או מסמכים מסווגים ולכן הוא לא תיאר לעצמו שיגיע למצב הזה היום".

עוד הוסיף עו"ד וולף: "הוא לא תיאר לעצמו מי עומד בצד השני, אנחנו לא משוכנעים שמי שעומד בצד השני הוא גורם עוין. הוגש כתב אישום בדלתיים פתוחות, אין צו איסור פרסום ואנחנו יודעים מה קרה בדיוק. אם היה מידע מסווג או פוטנציאל לגרום נזק לביטחון המדינה אז אני מניח שהדלתיים היו סגורות ולא היינו מנהלים את הדיון הזה באופן פומבי".



לטענת פרקליטו של גורן, סעיף האישום "ריגול" הוא אומנם חמור – אך כשמעמיקים בפרטים, מבינים שגורן לא פעל לרגל אחרי גנץ: "כשצוללים למהות מבינים שלא היה כאן פוטנציאל לפגוע בביטחון המדינה. העסיקו אדם ללא סיווג ביטחוני במקומות שבהם סבורים שאין מידע ביטחוני. הוא עבד בביתו של שר הביטחון והוא כלל לא היה חשוף ולא יכול היה להיחשף לחומרים מסווגים".

עוד הדגיש פרקליטו של גורן שהוא כלל לא עבר סיווג ביטחוני – וכי אם היה עובר בדיקה ביטחונית, סביר שהיה נפסל ולא עובד בביתו של גנץ. ואכן, נראה שאם גורן היה עובר בדיקה כזו - היו יכולים בקלות לגלות מי הוא ועל עברו הבעייתי. גורן, בן 37 מלוד, הורשע בעבר לא פחות מחמש פעמים בעבירות שונות - ועדיין עבד ללא הפרעה בביתו של שר הביטחון. 

שלל הרשעות קודמות לעובד שלא עבר שום תחקיר 

גורן נאשם שפנה מיוזמתו לגורם המזוהה עם אירן והציע לסייע בדרכים שונות לרגל אחרי השרהרשעותיו היו בגין התפרצות, גנבה, הונאה בכרטיסי חיוב, גנבת כרטיס חיוב, ניסיון לגניבת רכב, קשירת קשר לביצוע פשע בריחה ממשמורת חוקית, זיוף ושימוש במסמך מזויף. הוא נידון ל-4 מאסרים בפועל, האחרון שבהם נמשך כ-4 שנים. באחד המקרים היה מעורב במספר מקרי שוד של בנקים.

תמונות של בני גנץ שהדליפו האקרים אירניים
תמונות של שר הביטחון שפרסמו בקבוצת Black Shadow

בפסקי הדין התייחסו השופטים למצבו הכלכלי הקשה, וכן לעובדה שרוב מעשי השוד היו ללא הפעלת אלימות. ארבעה מתוכם בוצעו תוך הצגת פתק שעליו נרשם שמדובר בשוד, אך המעשה החמישי בוצע באיומי אקדח גז. באחד המשפטים, שבו עמד גורן לדין יחד עם בן משפחתו באשמת ביצוע שוד בנסיבות מחמירות, ביקש גורן שיתחשבו במצבו הכלכלי ובמצבו המשפחתי הרגיש, כמו גם לעובדה שהצטרף לתכנון השוד רק ביומיים האחרונים לביצועו, ובפועל, הוא כלל לא נכח בבנק.

על פי כתב האישום שהוגש נגדו, במשך כמה שנים עבדו גורן ובת זוגו בעבודות משק בית וניקיון בביתו של גנץ. בחודש שעבר התפרסמו בכלי תקשורת בישראל כתבות על אודות מתקפות סייבר נגד מטרות ישראליות, שביצעה קבוצת ההאקרים המכונה Black Shadow, המזוהה עם אירן. בעקבות הפרסומים החליט גורן לפנות לקבוצה, ולהציע להעביר לה מידע מבית שר הביטחון.

_OBJ

על מנת להוכיח את יכולותיו, במהלך החודש צילם גורן מספר פריטים בביתו של השר ושלח לנציג הקבוצה בטלגרם. בין הפריטים שצולמו: שולחן עבודה, מחשבים, טלפון, טאבלט, קופסה ועליה תווית ובה פרטי שיוך צה"ליים ומספרים סידוריים, מארז ועליו מדבקה ובה כתובת IP, כספת סגורה ומכונת גריסה, מזכרות צבאיות שניתנו לשר בתפקידו הקודם כרמטכ"ל, תמונות ממוסגרות של השר ובני משפחתו, חשבון תשלום ארנונה של השר ועוד.