אירופה הולכת ונסגרת? הממשלה בגרמניה עשויה להכריז על סגר מלא בעקבות התפשטות הנגיף במדינה, כך דווח היום (שישי) בסוכנות הידיעות רויטרס. זאת, שעות אחרי שדווח שאוסטריה תיכנס לסגר מלא ביום שני הקרוב. שר הבריאות הגרמני, ינס ספאן, הזהיר במסיבת עיתונאים כי לא בטוח שהחיסונים לבדם יעצרו את גל ההדבקות במדינה.

ספאן נשאל במסיבת העיתונאים אם גרמניה תלך בעקבות אוסטריה לסגר מלא - ולא שלל את האפשרות. "אנחנו כרגע במצב שאנחנו לא יכולים לשלול שום צעד מניעה נגד התפשטות הנגיף", השיב ספאן. "אנחנו במצב חירום לאומי".

על פי נתוני הניו יורק טיימס, 48 בני אדם בגרמניה נדבקו בנגיף על כל 100 אלף בשבוע החולף. מדובר בעלייה של כ-40% במספר הנדבקים לעומת הממוצע השבועי 14 יום קודם לכן. באוסטריה קצב ההתפשטות גבוה אף יותר, ובשבוע החולף כ-142 בני אדם נדבקו בנגיף על כל 100 אלף איש - עלייה של כ-107% לעומת הממוצע השבועי שלפני שבועיים.

מלבד גרמניה, באירופה חוששים שהמהלך של אוסטריה יגרור מדינות נוספות לסגר - ויפגע קשות בכלכלה. ביום שני הקרוב, אוסטריה תהפוך למדינה הראשונה במערב אירופה שמטילה סגר על אזרחיה בתגובה על הגל הרביעי. הרשויות במדינה הודיעו שידרשו מכל האזרחים להתחסן עד 1 בפברואר. לא ברור לפי שעה, אילו סנקציות יוטלו על אלו שיבחרו שלא להתחסן למרות הכול. 

תור לחיסונים בוינה, אוסטריה (צילום: רויטרס)
תור לחיסונים בוינה, אוסטריה | צילום: רויטרס

הסגר באוסטריה, שצפוי להיות סגר כולל, יימשך בין 10 ל-20 יום לכל היותר - כך הבהיר הקנצלר החדש אלכסנדר שלנברג, שהחליף לאחרונה את סבסטיאן קורץ. "למרות חודשים של שכנועים, לא הצלחנו לשכנע מספיק אנשים להתחסן", אמר הקנצלר האוסטרי במסיבת עיתונאים. שלנברג האשים את המסרבים להתחסן ב"מתקפה על מערכת הבריאות".‎

ההחלטה על סגר כולל הגיעה ימים אחרי מהלך אחר שנוי במחלוקת שהחליטו עליו במדינה - סגר ללא מחוסנים בלבד. בשבוע שעבר הודיעה אוסטריה שתטיל סגר על כשני מיליון תושבים לא מחוסנים. המשטרה הפדרלית עצרה אנשים במקומות ציבוריים ודרשה לבדוק אם הם אכן מחוסנים. מי שלא חוסן - נקנס. מדובר כמובן בצעד קיצוני ויוצא דופן במדינה, שמטרתו המרכזית היא להעלות את מספר המחוסנים ולמגר את התחלואה.