דן ליאני איבד את מאור עיניו במלחמת הלבנון הראשונה, בקרב בביירות. ב-2006, הושתלה קרנית בעיניו, והוא זכה לראות כיצד בת זוגו סוניה וילדיו נראים. אבל השמחה הייתה מוקדמת מידי, כי לאחר מכן הוא התעוור בשנית. הבוקר (שישי), ליאני סיפר ל"גלית ויואב" בגילוי לב על רגע הפציעה ושיתף כיצד הרגיש לאחר שהוא איבד את מאור עיניו בפעם השנייה.

"באותו רגע היה שקט מוחלט - אפלה", סיפר ליאני בגילוי לב, "השקט היה כל כך חזק, שהייתה תחושה שחושבים מתוך המוות. רצו לי בראש תמונות מהחיים, כשתמונה מתוך ההלוויה שלי מאוד זכורה לי. אני זוכר, איך אמא שלי עמדה ליד הארון כשהורידו אותו. כששמעתי את הקולות ברקע, הגיע הרצון החזק לחזור לחיים ולא לוותר".

ב-2006, ליאני ביצע השתלת קרנית וזכה לראות את בת זוגו סוניה וארבעת ילדיו. אלא שאז, הוא התעוור בשנית. "הפעם השנייה הייתה יותר קשה מהפעם הראשונה", סיפר דן, "בפעם הראשונה הייתה לי המון תקווה והייתי משוכנע שיום יבוא ואני אחזור לראות. אבל אחרי שהבנתי שאני מאבד את הראייה שוב, צללתי למעין דיכאון והסתגרתי בתוך עצמי. בשלב מסוים, הרגשתי שאני מאבד את התקווה. זה נמשך לא מעט זמן, עד הבנתי שזה כבר לא תלוי בי, ובמה שאני אעשה - זאת המציאות שלי וצריך להתייחס אחרת למה שקרה. לא כאובדן שני, אלא כשהבנתי שזו מתנה שקיבלתי - זה עזר לי לחזור לעצמי ולחבק את החיים בחזרה".

נכה צה"ל שאיבד את ראייתו פעמיים (צילום: פרטי, באדיבות ספורט 1)
"הפעם השנייה הייתה קשה יותר מהפעם הראשונה" | צילום: פרטי, באדיבות ספורט 1

מה הכי חסר לך לראות?
"אני ממלא את הזמן שלי, ככה שאני לא מתעסק במה שאין. לפעמים אני אפילו לא חושב שיש את הדבר 'ראייה'. זה לא פשוט, זה קשה - אבל אני ממלא את עצמי. אני מאוד אוהב את הספורט האתגרי, אני עושה טריאתלון ולאחרונה עשיתי סקי בחרמון, באלפים וגם צניחה חופשית".

במסגרת תפקידו כעוזר יושב ראש ארגון נכי צה"ל בירושלים, דן מנסה להעביר את הזוית שבה הוא מסתכל על החיים שלאחר הפציעה. "אני משתדל להעביר מסר שזה לא פשוט לקום כל בוקר ולהתמודד מידי יום עם משהו חדש, מאבק נוסף במציאות הלא פשוטה. אבל חייבים להסתכל קדימה. אצלי הנפילות לא היו פשוטות, אבל בכל זאת בחרתי בחיים ואני מציג את הזוית שאני נמצא בה".

 אתה חושב שאנחנו כחברה מספיק רגישים לאנשים שיש להם מוגבלות ולפגועי צה"ל?
"ב-40 שנה שאני פצוע, מאז שהתעוורתי יש שינוי. אבל אנחנו עדיין רחוקים מלהכיל אנשים שונים עם מוגבלויות. אני עדיין מתמודד יום יום עם חוסר סבלנות של החברה. כשאני יושב עם אנשים שלא רואים אז אנחנו הרבה יותר פתוחים כי ההומור השחור הוא חלק ניכר מהשיח שלנו".

ביום ראשון הקרוב, יתרחש יום התרמה מיוחד של אגודת "ידידים" בקשת 12.