|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  

  יצחק דנון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

המוכר: ערכת הקעקוע מאושוויץ - לעמותה המקורבת לנתניהו

המוכר האנונימי הודיע לבית המשפט שבכוונתו להעביר את המחטים לעמותת "יד עזר לחבר" המסייעת לניצולי שואה - ואשר העומד בראשה ארגן ניצולים לתמיכה בנתניהו במשפטו ארגוני ניצולי השואה דורשים להעבירן זמנית ליד ושם
19/11/2021  |   איתמר לוין, יצחק דנון   |   חדשות   |   שואה וגבורה   |   תגובות
ערכת המחטים שהוצעה למכירה [צילום: בית המכירות צולמנ'ס]

הוקפאה מכירת המחטים מאושוויץ
איתמר לוין
בית המכירות הפומביות צולמנ'ס, אשר העריך את שווי מחטי הקעקוע ב-40,000-30,000 דולר וציפה לעמלה של 30% על המכירה, הודיע שהפריט הוצא מן המכירה בשבוע הבא
לרשימה המלאה

הבעלים של מחטי הקעקוע ממחנה אושוויץ מתכנן לתרום אותן לעמותת "יד עזר לחבר" - שהעומד בראשה, שמעון סבג, מקורב לבנימין נתניהו ושתחקיר עיתונאי העלה סימני שאלה משמעותיים סביב התנהלותה. הבעלים הודיע על כך (18.11.21) לבית המשפט המחוזי בתל אביב, אך מרכז הארגונים של ניצולי השואה מתנגד בתוקף ודורש (19.11.21) להעבירן ליד ושם. העמותה בה מדובר ידועה בעיקר כמארגנת תחרות "מלכת היופי של ניצולות השואה"; בשנת 2019 הגיע היקף פעילותה ל-20 מיליון שקל.

בית המכירות הפומביות צולמנ'ס, בבעלותו של מאיר צולמן, הודיע בתחילת החודש על כוונתו למכור את המחטים, שאת שוויין העריך ב-40,000 דולר. הבעלים הנוכחי הוא אדם ששמו אינו נמסר, ושגם במסמכי בית המשפט מופיע בתור "המוכר האנונימי" שאף מייצג את עצמו. ההודעה עוררה סערה, השופטת רחל ערקובי עיכבה את המכירה לבקשת מרכז הארגונים והמדינה הביעה גם היא את הדעה שיש להעבירן ליד ושם.

המוכר מציג את עצמו כמי ש"פועל למען היסטוריית השואה ומטבע הדברים עוסק באיסוף ומידע בדברים הקשורים בשואה, והכל - במטרה להנציח את הזוועה" שעוללו הנאצים. לדבריו, הוא לא שיער שהמכירה תעורר תגובה שכזאת והיה פועל אחרת אם היא יודע זאת מראש. עוד הוא אומר כי לא התכוון למכור את הערכה לכל אדם אלא "רק לאותו שיתחייב להעביר הפריט לידי ארגון מנציח שואה" (News1 מעיר, כי התניה כזאת לא הופיעה בתיאור הפריט באתר צולמנ'ס). אולם, לאור ההתנגדות שהתעוררה הוא הסיר את הפריט מן המכירה עוד לפני הצו של ערקובי.

לדברי המוכר, הוא החליט להעביר את הערכה לארגון "יד עזר לחבר", המסייע לניצולי שואה במזון ובמגורים ואשר "מפעיל מוזאון נכבד של מוצגי שואה ודומה כי אין מתאים מארגון זה להחזיק בפריט ולהנציחו לזכר עולם". לדבריו, המוזאון מתעד את עדויותיהם של הניצולים המתגוררים בדירות שמספקת העמותה ויש בו גם "אוספי זיכרון רבים ואמנות שנתרמו על-ידי משפחות ניצולי השואה". הוא מדגיש, כי מאחר שאינו חייב על-פי דין להעביר את הערכה לאיש - אין בכוונתו להעביר אותה ליד ושם, אלא "למקום הקרוב לליבו יותר ואשר מעשיו מוערכים מאוד" על ידו.

פושט רגל שהפך למנכ"ל

תחקיר שפורסם לפני מספר חודשים ב"דה-מרקר" העלה כאמור סימני שאלה מהותיים סביב פעילותו של "יד עזר לחבר". התחקיר העלה, כי שמעון סבג - שהקים את העמותה ועומד בראשה - היה שנים רבות בהליכי פשיטת רגל בשל חובות של 12 מיליון שקל. בשנת 2015, חודשים אחדים לאחר שקיבל הפטר, הוא מונה למנכ"ל העמותה בעלות של 165,000 שקל לשנה; בשנת 2019 הגיעה עלות שכרו ל-335,000 שקל. העמותה מסרה בתגובה, כי כיום סבג פועל בה בהתנדבות.

התחקיר עסק בהרחבה גם בנדל"ן שבידי העמותה. הוא העלה, כי הקריטריונים לקבלת מגורים בנכסי העמותה אינם פומביים ובין הדיירים לאורך השנים היו גם כמה מבני משפחתו של סבג, מתנדבים, חברי ועד ואחרים, גם כאלה שאינם ניצולי שואה. הניצולים עצמם נדרשים לשלם שכר דירה ולעיתים גם פיקדון, המגיעים לאלפי שקלים בחודש. העמותה אמרה בתגובה, כי היא גובה - אם בכלל - סכום נמוך בהרבה מזה המשקף את השירותים שהיא מעניקה לדיירים.

הדירות שמפעילה העמותה שוכנות בשלושה רחובות סמוכים בשכונת הדר בחיפה. על-פי התחקיר שפורסם ב"דה-מרקר", "הבעלים של חלקן הם מקורבים לסבג ולעמותה. בחלק מהמקרים הם רכשו את הדירות ישירות מהעמותה, במקרים אחרים נרכשו הדירות מאנשים פרטיים ללא קשר לעמותה". לסבג עצמו הייתה דירה במתחם, כמו גם לגרושתו, לבת-זוגו הנוכחית ולבתה של בת-הזוג. בשנת 2016 מכרה העמותה את אחת הדירות לחבר ועד לשעבר, רפאל אוחנה, ב-435,000 שקל; שנתיים מאוחר יותר הוא מכר אותה ב-740,000 שקל - רווח של 70%.

עוד מצא התחקיר, כי "לפחות שלוש דירות אחרות נרכשו מהעמותה או מבעלים פרטיים בידי קרובי משפחה של סבג. דירה רביעית נמכרה מהעמותה לעיתונאי שמקורב לסבג. חלק מהדירות הללו החליפו לאחר הרכישה ידיים בקצב גבוה - ארבע העברות בעלות בשנתיים באחד המקרים". סבג אמר בתגובה: "המידע שגוי או שקרי באופן מגמתי". הוא והעמותה טענו, כי כל המכירות היו תקינות וחלקן אף ברווח ניכר לעמותה.

"המחטים כלל אינן שייכות לו"

לגבי הקשר בין סבג לנתניהו כתב "דה-מרקר", כי סבג היה מי שהביא ניצולי שואה לפתח בית המשפט המחוזי בירושלים עם פתיחת משפטו של נתניהו בשנה שעברה, ואשר אליהם יצא נתניהו לאחר הדיון. "ראש הממשלה קידם כמה וכמה פעמים את העמותה, רעייתו זכתה לעשרות אזכורים חיוביים בתקשורת על תרומתה לאירועים כמו תחרות מלכת היופי לניצולות שואה, וגם הבן יאיר לא נשכח", נאמר בתחקיר. לצד זאת הודגש, כי העמותה זכתה לתמיכה גם מצד יולי אדלשטיין, אלי כהן, יאיר לפיד, ציפי לבני, יצחק הרצוג, שמעון פרס ואחרים. התחקיר העלה את האפשרות, כי הקשר עם נתניהו (ובעיקר עם שרה נתניהו) נוצר דרך אוונגליסטים אמריקנים, שהם מן התורמים הגדולים לעמותה ואשר גם נתניהו מקורב אליהם. נתניהו עצמו החמיא לעמותה בנאום בפתיחת אחד ממושבי הכנסת, וביום העצמאות אשתקד הוא הפיץ סרטון בחברתו של סבג; יאיר נתניהו קיבל מן העמותה תעודת הוקרה.

מרכז הארגונים אומר בתגובה, כי הערכה כלל אינה שייכת למוכר (שלא הגיש תצהיר ואשר לדבריו מזלזל בבית המשפט בהגישו מסמכים באנונימיות) ולכן אין הוא רשאי להחליט מה ייעשה בה. לדבריו, החוק מכוחו הוקם יד ושם הופך אותו לגוף המוסמך מטעם המדינה להנצחת השואה. לכן מבקש המרכז מערקובי להורות להעביר אותה ליד ושם, בשלב זה באופן זמני, לשם בדיקתה ולמשמורת עד להכרעה בהליך העיקרי. עוד מעיר המרכז, כי אתר "יד עזר לחבר" כלל אינו מזכיר את אותו "מוזאון נכבד" שמציין המוכר האנונימי, וטענתו שהעמותה היא המתאימה ביותר להחזיק במחטים - סותרת את החוק ואת המציאות.
ת"א 6530-11-21, מרכז הארגונים של ניצולי השואה נ' צולמנ'ס ואח' / הודעת המשיב 3
הבעלים של ערכת מחטי קעקוע מאושוויץ מודיע שיתרום אותן לעמותת "יד עזר לחבר"
ת"א 6530-11-21, מרכז הארגונים של ניצולי השואה נ' צולמנ'ס ואח' / תגובה
מרכז הארגונים של ניצולי השואה מתנגד להעברת מחטי קעקוע מאושוויץ לעמותה פרטית

תחקיר שפורסם לפני מספר חודשים
תאריך:  19/11/2021   |   עודכן:  19/11/2021
איתמר לוין, יצחק דנון
+גלזגו, איסטנבול, ברלין, מונדיאל
10:00 19/11/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
ועידת האקלים בגלזגו תיזכר לדראון עולם  ▪  אין לישראלים מה לחפש בארצו של ארדואן האנטישמי ותומך הטרור  ▪  מילה טובה לאוסטריה על היד הקשה כלפי הלא-מחוסנים  ▪  סיפורן של שתי אנדרטאות מנוגדות בברלין  ▪  הדמיון בין משטרים רודניים  ▪  כמה נתונים על נבחרת ישראל בכדורגל
האנדרטה לזכר הצוענים שנרצחו בידי הנאצים
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המוכר: ערכת הקעקוע מאושוויץ - לעמותה המקורבת לנתניהו
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
טירה
19/11/21 16:43
 
מחלה
19/11/21 18:54
 
אהרון ש.
20/11/21 05:38
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  שואה וגבורה
ועידת האקלים בגלזגו תיזכר לדראון עולם אין לישראלים מה לחפש בארצו של ארדואן האנטישמי ותומך הטרור מילה טובה לאוסטריה על היד הקשה כלפי הלא-מחוסנים סיפורן של שתי אנדרטאות מנוגדות בברלין הדמיון בין משטרים רודניים כמה נתונים על נבחרת ישראל בכדורגל
19/11/2021  |  איתמר לוין  |   כתבות
בסרט התיעודי "הסוד ההולנדי" של אורלי וילנאי וגיא מרוז על אברהם רות, משנת 2019, ששודר בשעתו בערוץ 13, שואלת אורלי וילנאי את אברהם רות, תוך שהיא מצביעה על הבית שבאמסטרדם שבו הוא נולד, מה זה אומר לו. הוא עונה ביובש. "שום דבר מיוחד. יש בית ויש בית שעוברים אליו". מה שמדבר אליו זה מכתב שהוא קיבל מאחותו מאושוויץ זמן קצר לאחר שחרור מחנה הריכוז ולפני שהיא נפטרה ממחלת טיפוס המעיים. זה לא רק דיבר אליו אלא הוא היה נרגש על סף דמעות, כאילו זה עתה קיבל את הבשורה. חשבתי לעצמי כמה אנו שונים גם בדברים סמליים כמו בית. כשאני הסתכלתי על הבית הגדול והיפה שבו נולדתי וגדלתי והוא נתפס, כמה חודשים לאחר כיבוש פולין, על-ידי קצין נאצי - חרב עלי עולמי. בשל הזעזוע הזה נמחק מזיכרוני פרק שלם של חיי בגטו של עירי זדונסקה וולה.
17/11/2021  |  צבי גיל  |   יומני בלוגרים
היועץ המשפטי לממשלה הודיע (יום ד', 10.11.21) על התייצבותו להליך בו הגיש מרכז הארגונים של ניצולי השואה בישראל, בקשה לאסור על מכירתן הפומבית של חותמות מקוריות ששימשו לקעקוע המספרים על זרועות אסירי מחנה ההשמדה אושוויץ.
10/11/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
נעשו עשרות סרטים על חיי צ'רצ'יל. סרטי קולנוע, טלוויזיה, הצגות, דוקומנטריים וכמובן שלל ביוגרפיות. צ'רצ'יל היה לדעתי גדול המדינאים של המאה העשרים ואנו חייבים לו בעיקר את נצחונן של בנות הברית ואת חיינו, לא פחות, כי כמעט כולנו לא היינו נולדים אם היטלר היה מבצע את זממו והורינו היו נרצחים, בעקבות כיבוש צרפת ואירופה, ואחר כך ברה"מ, אם זה היה תלוי בתבוסתנות של האליפקס, צ'מברליין וחסידי השלום בכל מחיר, גם במחיר כניעה להיטלר, כפי שהתבוסתנים בצרפת אכן נכנעו להיטלר, ובעזרת בני בריתו של היטלר באיטליה, חלק ניכר מארצות אירופה ומנהיגי ערב ובראשם חאג' אמין אל חוסייני, מנהיג הפלשתינים ובן הברית של היטלר.
03/11/2021  |  יעקב קורי  |   יומני בלוגרים
יד ושם סיים את שנת 2020 בגרעון של 25.6 מיליון שקל בפעילות השוטפת, והתרומות לפעילות שוטפת ירדו ב-20%. אומנם מדובר בשנת הקורונה, אך כבר בשנת 2019 צפה המוסד גרעון של 10 מיליון שקל בשנה הבאה - מוסר (יום ג', 19.10.21) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן. יד ושם גם צופה גרעון מצטבר של 81 מיליון שקל בשנים 2024-2020 וטרם השלים את התוכניות להתמודדות עם גרעון זה.
19/10/2021  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
ישראל טרם הפנימה את מלוא הערך של דיפלומטיה דינמית ציבורית ולוחמה פסיכולוגית מתוחכמת    גופי הסברה המבוזרים בין מסגרות וגופים מיניסטריאליים וביטחוניים שונים אינם מתפקדים כראוי ונראה ...
בלפור חקק
בלפור חקק
הספר מסכם קריירה מפוארת כאיש תקשורת בכיר, שזכה להישגים רבים בשל כישרונותיו אך ידע כל חייו שיש משימה אחת שלא יוכל לברוח ממנה: לקום לספר את הסיפור המשפחתי, להסיר את כתם הנידוי
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 מתעלמת מחלקת המדינה מהאידיאולוגיה הפנאטית, חיסולית ודתית ביסוד תפישת העולם, החזון, המדיניות והטרור של חמאס ואש"ף, כפי שמתועד במסמכי היסוד שלהם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il