התפתחות נוספת במחדל חקירת הקטטה ההמונית בסורוקה: חמישה ימים אחרי קרב החמולות מהפזורה הבדואית שכלל יריות, דקירות ומכות - 16 החשודים במעורבות בקטטה ההמונית מחוץ לבית החולים בבאר שבע שוחררו הבוקר (שישי) לבתיהם לאחר שהמשטרה, שלא צפתה בתיעודים ממצלמות האבטחה, ויתרה על ערעור על החלטת בית המשפט.

הבוקר במשטרה טענו כי כן צפו במצלמות, אך איכות התיעוד לא הייתה טובה והקשתה על איסוף הראיות. עם זאת, אתמול אמר הנציג בבית המשפט: "את המצלמות טרם סיימנו לבדוק".

במשטרה הביאו אתמול את החשודים להארכת מעצרם בבית המשפט, ובשל חומרת האירועים והסכנה הנשקפת מהחשודים ביקשו נציגי המשטרה להאריך את מעצרם בשמונה ימים נוספים. כפי שחשפנו במהדורה המרכזית, בבית המשפט התברר כי למרות שהיו לחוקרים חמישה ימים - הם לא צפו בתיעודים ממצלמות האבטחה שהיו אמורים לבסס ולחזק את החשד נגד המעורבים בטענה שלא הספיקו. בלית ברירה, בית המשפט נאלץ לשחר את כל החשודים הביתה.

המשטרה ערערה וביקשה לקיים הבוקר דיון נוסף כדי לתקן את מחדלי החקירה, לנסות לבסס את החשדות ולצפות בחומרי מצלמות האבטחה - אלא שהבוקר המשטרה הודיעה במפתיע שהיא מבטלת את הערעור על קביעת בית המשפט לשחרר אותם - וכל 16 החשודים שוחררו הביתה.

רק שלשום מפקד המחוז הדרומי, ניצב פרץ עמר, התראיין במהדורה המרכזית והצהיר שהמשטרה פועלת בכוחות גדולים כדי למגר את הפשיעה המשתוללת בדרום. מפקד המחוז הבטיח שתהיה חקירה רצינית.

עו"ד נטלי אוטן, שמייצגת כמה מהחשודים, אמרה על התנהלות המשטרה: "צר לי שמשטרת ישראל הצהירה אתמול שיוגש ערר על ההחלטה, דבר שהוביל לעיכוב בשחרור החשודים ולמעצרם עד היום. יחד עם זאת, היחידה החוקרת הבינה שאין טעם בהגשת ערר כאשר לא הובאו כל ראיות חדשות מצידה ועל כן יש לברך על ההחלטה ולצפות שעבודתם תיעשה נאמנה ויובאו לדין החשודים האמיתיים לאחר איסוף הראיות".

עו"ד ציקי פלדמן. (צילום: דניאל יחזקאל)
עו"ד ציקי פלדמן | צילום: דניאל יחזקאל
עו"ד נטלי אוטן (צילום: דניאל יחזקאל)
עו"ד נטלי אוטן | צילום: דניאל יחזקאל

עו"ד ציקי פלדמן, שמייצגת את אחד החשודים, מסרה: "מדובר באירוע מצער וחמור מאוד. אין חולק שכאזרחי המדינה כולנו מסתייגים ומצרים על התנהגויות מהסוג הזה. יחד עם זאת, לא ניתן להסכים שהמשטרה תעצור אנשים ותפגע בחירותם ללא כל ראייה שקושרת אותם לביצוע העבירות. אנו חיים במדינת חוק ועל מנת לעצור אדם יש צורך בחשד סביר. בעניינו של מרשי לא היה חשד סביר ולא היה מקום לעצור אותו מלכתחילה, ומשכך הורה בית המשפט על שחרורו לאלתר".

מהמשטרה נמסר: "ביום ראשון השבוע פרצה קטנה המונית בבית חולים סורוקה על רקע סכסוך משפחות. כוחות גדולים של משטרה הגיעו לבית החולים תוך דקות ספורות, עצרו את המעורבים שהיו חלק מהקטטה והחזירו את השקט לבית החולים. למן אותו יום פעלו חוקרי המשטרה לאסוף ראיות המצביעות על המעורבים בקטטה. מאחר ואיכותם של הצילומים שנאספו מהמצלמות לא הספיקה, ביקשו החוקרים הארכת זמן מבית המשפט ועצם ההחלטה על שחרור בתנאים מגבילים מצביעים על כך שיש חשד למעורבות במעשים המיוחסים. עצם שחרורם כפי שהורה בית המשפט אינו מלמד על סיום החקירה. מדובר באירוע של אלימות קשה בשטח ציבורי עם מספר רב של מעורבים והמשטרה תמשיך לפעול בכל האמצעים העומדים לרשותה על מנת להגיע לכלל המעורבים במעשה ומיצוי הדין עימם".

בוועד להצלת הנגב תקפו: "הבוקר המשטרה החליטה שלא להגיש ערר על ההחלטה לשחרר את עצורי הטרור הפלילי במרכז רפואי סורוקה. כבר חודשים שאנו מתריעים כי מחוז דרום כורע תחת הנטל, שמביא איתו גל התפטרויות ותפוקה ירודה , נחישות השוטרים שעושים עבודתם נאמנה אינה תחליף לתקינות ראויה. אנו קוראים לשר עומר בר לב להתפטר מתפקידו עוד היום. מי שמפקיר את ביטחון תושבי הנגב שממנים את משכורתו אינו ראוי לכהן כשר במדינת ישראל. אנו שבים ומדגישים כי מדינת ישראל והעומד בראשה מביאים אותנו תושבי הנגב שומרי החוק למצב שבו אנו ניאלץ לקחת את החוק בידינו".