סוף שבוע חורפי צפוי לנו: הגשמים שהחלו אמש (חמישי) הם רק תחילתה של מגמה. רגע לפני שגם הקור, הפוך והמעילים מגיעים - וגם, איך לא, השיטפונות והחסימות - יצאנו לבדוק מה צופן לנו העתיד האקלימי. מומחים מסבירים כיצד תראה עונת החורף הקרבה, שעוד לפני שהחלה כבר הגיעו ההצפות - וגם אזהרת הרחצה בחופים בתל אביב, בת ים והרצליה.

"יש שתי מגמות שהמודלים חוזים לעתיד: אחת היא התייבשות והשנייה היא התקצרות עונת הגשם. אז את ההתייבשות עוד לא כל כך רואים, הכמויות לא נמצאות בירידה ברורה אבל מה שכן ברור זה התקצרות עונת הגשם", מסביר ד"ר ברוך זיו, חוקר אקלים מהאוניברסיטה הפתוחה. לדבריו "כאשר הים התיכון חם יותר, וזה מה שקורה בשנים האחרונות, הוא מאדה יותר מים ויותר מים חוזרים אלינו בצורת גשם. מהסיבה הזאת, גם רואים את זה בתצפיות וגם חוזים לעתיד כי עוצמות הגשם יתגברו וגם סכנת השיטפונות אמורה להתגבר".

אם כן, המגמה לעתיד הרחוק מתבהרת, אך האם ניתן להסיק את עתידו של החורף הזה, שהתחיל באופן צולע במיוחד? היובש הזה שאפיין את התקופה האחרונה לא בהכרח אומר הרבה לגבי המשך עונת הגשם. בעבר נראו לא מעט עונות שהתחילו יבשות והתאוששו לבסוף, דוגמת עונת הגשמים 2020-2019 שהייתה גשומה מאוד והתחילה יבשה. במקביל, אירעו מקרים הפוכים בהם חורף שהתחיל יבש נשאר יבש לא פחות עד לסופו, דוגמת החורף של 2017-2016.

חורף בירושלים (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש/90 )
חורף בירושלים, ארכיון | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש/90

ד"ר עמית סביר, מנהל מערך החיזוי בשירות המטאורולוגי, מסביר: "התחזית העונתית שלנו שמסתמכת על מודלים אירופיים אומרת שבחורף הקרוב - בחודשי דצמבר עד פברואר - יש יותר סיכוי שאנחנו נהיה מתחת לממוצע, כלומר שיירד פחות גשם ממוצע מאשר מעל הממוצע".

אחת מן התופעות שהפכו רווחות בשנים האחרונות היא תופעת ההצפות המגיעה יחד עם הגשם הראשון - היורה. "זה בעצם המבחן של כל מה שעשינו כל הקיץ בתחזוקה, בניקיון. הוא בעצם מסיע את כל מה שלא מספיק חזק במורד הזרם", מדגיש ד"ר אלעזר במברגר, מומחה תשתיות בחברת הידרומודול.

חילוץ אזרחים בהצפה בנהריה (צילום: מאיר ועקנין, פלאש/90 )
חילוץ אזרחים בהצפה בנהריה, ארכיון | צילום: מאיר ועקנין, פלאש/90

התחזית, אזורי ה"פורענות" - ואזהרת הרחצה

בימים האחרונים, בכמה וכמה מוקדים מועדים לפרעונות ראינו ניסיונות להיערך בכדי לנסות למנוע את התמונות הכל כך אופייניות של החורף הישראלי במקומות כמו נהריה, אשקלון, נס ציונה ובערים נוספות בעיקר באזורי החוף והשפלה. לפי ד"ר במברגר, לתושבי הערים ישנה אפשרות לסייע במאמצים העירוניים. "העירייה לא יכולה להתמודד עם עשרות, מאות ואלפי קולטנים. אם כל אזרח יתרום את תרומתו, ידגום ויסתכל על אחד מצד ימין ומצד שמאל של הבית – שיתקשר".

היום צפוי יום מבלבל. הגשמים שהחלו בלילה יימשכו עד לשעות הבוקר המאוחרות, אז ייחלש הגשם וייתכן שהוא אף ייפסק לגמרי מהצוהריים. אלא שלקראת הערב הגשם יתחדש - ויתגבר. הטמפרטורות יירדו וצפויות להיות הנמוכות ביותר מאז חודש מרץ.

בשעות הלילה שבין שישי לשבת, אזור החוף וערי המרכז יהיו שוב במוקד הגשם - וייתכן שהוא יתפשט מעט צפונה ודרומה וכל מי שגר בין חיפה לאשקלון ככל הנראה יזכה למנת גשם. אחר הצהריים צפויה הפוגה, זאת לקראת לילה עוצמתי יותר של גשם שילווה בסופות רעמים וברקים. אם לא יהיה שינוי, הגשמים יימשכו עד יום ראשון, וגם אז ישנו חשש להצפות ושיטפונות בעיקר בנחלי המזרח.

בתוך כך, משרד הפנים הודיע הבוקר (שישי) כי חופי הים בתל אביב הפתוחים בעונת החורף אסורים לרחצה עד להודעה חדשה. זאת בגלל חשש לזיהום המים עקב הזרמת שפכים לים על ידי תאגיד הביוב איגודן. ההחלטה נוגעת לחופים הצוק צפון, תל ברוך, הנפרד, פרישמן, ירושלים, צ'ארלס קלור וגבעת עלייה. "משרד הבריאות מזהיר מפני רחצה בחופי תל אביב, בת-ים והרצליה עד להפסקת ההזרמה וקבלת תוצאות מי ים תקינות", נמסר.

ברשות הטבע והגנים מזהירים מכניסה לאפיקי נחלים בזרימה ברגל וברכב עד לירידה מוחלטת של מפלס המים, ואף אוסרים על כך. ברשות הטבע והגנים הזהירו שאסור להתקרב לשפת נחל בשעת שיטפון מחשש להתמוטטות הגדה. האזהרה תהיה בתוקף לפחות עד סיום מערכת הגשם הנוכחית.