שחרור בני הזוג אוקנין: הדרך לפתרון מעידה על אובדן העוצמה של ישראל באזור

העובדה שהממשלה הייתה צריכה שגורמים ממדינה שלישית יחברו לראש המוסד, וייתנו את מילתם לטורקיה שמדובר בזוג תמים, מראה את שחיקת מעמדה של ישראל • הטענות מאנקרה על חוסר יכולת להתערב בשל עקרון "הפרדת הרשויות" התבטלו לפתע כראש המל"ל האמירותי נכנס לתמונה • נקודת האור: היחסים הביטחוניים המצוינים של ישראל ואיחוד האמירויות

בני הזוג אוקנין במרפסת ביתם, צילום: יהונתן שאול

מדינה שלמה נשמה לרווחה הבוקר (חמישי) עם קבלת ההודעה על שחרורם מהכלא הטורקי של בני הזוג נטלי ומורדי אוקנין, וסיום סאגת מעצרם של בני הזוג לאחר שצילמו את ארמונו של הנשיא ארדואן.

העובדה כי ישראל נאלצה לערב מדינה שלישית במאמצים לשחרור בני הזוג הישראלים - ולהסתייע בקשרים הטובים של ראשי מערך הביון והמודיעין של איחוד האמירויות, כפי שנחשף ב"ישראל היום" – דווקא מעידה יותר מכל על הכרסום והשחיקה במעמדה האזורי והבינלאומי של ישראל והשפעתה.

רה"מ בנט ושר החוץ לפיד בשיחה עם בני הזוג אוקנין // צילום: עומר מירון/לע"מ

ראשי המודיעין והביון של האמירויות היו צריכים לחבור לראש המוסד דדי ברנע, ולתת את מילתם לראש הביון הטורקי כי אכן מדובר באזרחים ישראלים תמימים, עובדי אגד, שמעולם לא היו חלק במערך המודיעין הישראלי או פעלו במסגרת אחת מסוכנויות הביטחון והריגול של ישראל.

עדיין רב הנסתר על הגלוי מה היו המהלכים המדיניים והדיפלומטיים שעשתה ישראל כדי להביא לשחרורם של שני אזרחיה אשר למעשה "נחטפו" בידי הביון הטורקי, אולם לדברי מקורות בכירים באבו דאבי מהרגע שהאמירותים נכנסו לתמונה והטילו את כל כובד משקלם והשפעתם על הטורקים הגיעה הפרשייה המוזרה לסיומה בתוך פחות מיממה.

הדבר מעיד כי "ההליכים המשפטיים" שנקטו הטורקים נגד בני הזוג היו למעשה כסת"ח דיפלומטי לקפריזות של הנשיא הטורקי ארדואן שאינו מסתיר את התיעוב שהוא חש כלפי מדינת ישראל, אזרחיה והנהגתה.

מאז התברר כי הטורקים מחזיקים בבני הזוג אוקנין (וכלל לא טרחו לעדכן בעניין את משרד החוץ הישראלי כנהוג במקרים אלה), עשה הנשיא הטורקי ככל יכולתו כדי להתחמק מהפניות שהגיעו מהנשיא הרצוג, ראש הממשלה בנט ושר החוץ וראש הממשלה החליפי לפיד.

התירוץ של הטורקים היה כי מדובר בהליך משפטי וכמו כל מדינה מתוקנת בה מתבצעת הפרדת רשויות בין הרשות השופטת לרשות המחוקקת והרשות המבצעת, וכי על עורכי הדין של בני הזוג ונציגי משרד החוץ, בכירים ככל שיהיו, ששוגרו לטורקיה בניסיון לסיים את הפרשיה לפעול במישור המשפטי.

אפילו ראש המוסד ברנע שנכנס לעובי הקורה לפני ימים ספורים במטרה להביא את הסאגה לסיומה - תוך שהוא באופן נדיר וחריג מבטיח לעמיתו הטורקי כי אין מדובר באנשי ביון ישראלים שעצרו הטורקים - זכה להתעלמות מצד מקבילו הטורקי שסינן אותו.

כאמור, התפנית בעמדתם של הטורקים באה לאחר שברנע ובכירי המוסד גייסו לעזרתם את עמיתיהם מאיחוד האמירויות ובראשם ראש המועצה לביטחון לאומי של איחוד האמירויות השייח׳ טאחנון בן זאיד, לו קשרים אישיים עם הנשיא ארדואן ומקבילו הטורקי.

השייח׳ בן זאיד ובכירי המודיעין האמירותי הדגישו בפני עמיתיהם הטורקים כי הם ערבים למילה שנתן ברנע כי הזוג אוקנין מעולם לא פעלו ולא הופעלו על ידיד מערכת הביון של ישראל, ובכך סללו את הדרך לשחרורם המהיר של מורדי ונטלי וחזרתם לישראל בתוך שעות ספורות.

נטלי ומוטי אוקנין חזרו לביתם במודיעין לקבלת פנים חמה // צילום: יוני ריקנר

על אף העובדה כי פרשיית מעצרם של בני הזוג אוקנין חשפה את השחיקה במעמדה האזורי והבינלאומי של ישראל, וכן את הסכנה לה חשופים תיירים ישראלים המגיעים לנפוש בטורקיה מעבר לחשש מפני פיגועי טרור, יש גם נקודת אור שהפציעה בחושך של הסאגה המוזרה - הקשרים המצוינים הנרקמים בין ישראל ואיחוד האמירויות, בעיקר בתחום שיתוף הפעולה והתיאום הביטחוני והמודיעיני בין המדינות אשר חתמו אך לפני קצת יותר משנה על "הסכמי אברהם" ונרמול היחסים הדיפלומטיים והמדיניים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר